Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

Leg uit:

Het gelijktijdige ontstaan van hoogwater aan twee kanten van de aarde..

Daar kom ik niet uit ;)

Het is geen huiswerk vraag! maar dat is een oefenvraag, en ik zou heel graag het antwoord hier op willen weten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

Dat is ook geen aardrijkskunde, maar eerder astrofysica.

Het heeft alles te maken met zwaartekracht uitgeoefend door de maan en zon op de aarde. Als we de zon even buiten beschouwing laten en alleen naar het maaneffect kijken: Vanuit de maan gezien is de "achterkant" van de aarde 6370 km verder weg dan het middelpunt van de aarde, en het middelpunt weer 6370 km verder weg dan de "voorkant".

We bekijken het aarde-maansysteem vanaf de noordpool van de aarde

1) Bij grotere afstand vermindert ook de zwaartekracht.
getijden1.png
getijden1.png (5.78 KiB) 471 keer bekeken
2) Neem het middelpunt van de aarde als referentiepunt voor de aantrekkingskracht van de maan (volgens baanmechanica, met de maan als referentiepunt, draait de aarde rond de maan en heeft daarvoor dus navenant middelpuntzoekende kracht nodig. Die is gelijk aan de aantrekkingskracht die op het middelpunt van de aarde aangrijpt)

Van de maanse zwaartekracht resulteren dus twee buitenwaarts gerichte krachtjes
getijden2.png
getijden2.png (5.98 KiB) 475 keer bekeken
3) De zwaartekracht van de aarde zelf is op de evenaar overal nagenoeg gelijk
getijden3.png
getijden3.png (5.83 KiB) 471 keer bekeken
4) Bepaal de resultante van 2) en 3), en voila, getijdenbergen "voor" en "achter" gezien vanuit de maan.
getijden4.png
getijden4.png (6.46 KiB) 473 keer bekeken
Er waart nog een andere uitleg rond in de wereld, en dat zegt dan dat omdat de aarde "wobbelt" om het gemeenschappelijk zwaartepunt van het aarde-maansysteem (ongeveer 1000 km onder het aardoppervlak aan de kant van de maan) dat de getijdenberg aan de achterkant ontstaat door centrifugale krachten.

Die andere uitleg klopt niet. Als de aarde bijvoorbeeld in een rechte lijn op de zon af zou vliegen (niks centrifugaals) zou ze bij het naderen van de zon ook door de getijdenkrachten uit elkaar getrokken worden nog voor ze het zon"oppervlak" zou raken.

Iets dergelijks is te zien geweest bij de komeet Shoemaker-Levy die op Jupiter stortte enige jaren geleden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

Jan van de Velde schreef:**knip**

Het is zinloos volledige posts te quoten.

topics worden er zeker niet leesbaarder door.

Moderator
De middelpuntzoekende kracht loopt evenwijdig met de lijn middelpunt aarde-middelpunt maan.

Daarom zouden de resultanten een iets andere richting krijgen.

Deze richting is te ontbinden in een horizontale component (aardopp.) en die zorgt er vervolgens voor dat een waterdruppel in een bepaalde richting stroomt.

Het resultaat is wederom een "Water bult" aan twee zijden van de aarde.

Het zelfde principe geldt voor de invloed van de Zon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

welke middelpuntzoekende kracht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

welke middelpuntzoekende kracht?
Sorry ik bedoel middelpuntvliedende kracht.

Met middelpunt bedoel ik eigenlijk zwaartepunt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gelijktijdig ontstaan van hoogwater

Zo bedoeld ik het niet, dus voordat ik je op een verkeerd spoor zet, het zijn juist die middelpuntvliedende krachten die we wel menen te merken maar die er niet zijn. Middelpuntzoekende krachten (of een gebrek daaraan) zijn dus wat we eventueel zouden kunnen zoeken.

Maar:

Welk(e) zwaartepunt en/of middelpuntzoekende krachten dan wel? Toch aub niet het zwaartepunt van het aarde-maansysteem, want dat is nou juist de "mythe" en heeft er helemaal niks mee te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer