[wiskunde] formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] formules

Ik krijg de coordinaten (-2,3) en (2,-5) ik moet hiervan een formule maken, hoe moet dit?

Ik had ook nog een andere vraag, ik meot het maximum en het minimum van de functie y=0,5(x+4)(x-1) vinden indien deze er zijn, hoe moet dit?

Alvast bedankt voor de reacties,

groetjes Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] formules

-Formules maken van coördinaten, nooit van gehoord. Misschien wil je de rechte die door die 2 punten gaat?

Dan moet je zorgen dat je de onbekenden van de standaardvorm y-y1 = m*(x-x1) kan invullen.

-Om de extrema te bepalen moet je de functie afleiden en de nulpunten van die afgeleide zoeken. Door het tekenverloop van de functie na te gaan kan je dan bepalen of je al dan niet een extremum hebt en indien dat het geval is welke soort (minimum, maximum).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] formules

Xenion schreef:-Formules maken van coördinaten, nooit van gehoord. Misschien wil je de rechte die door die 2 punten gaat?

Dan moet je zorgen dat je de onbekenden van de standaardvorm y-y1 = m*(x-x1) kan invullen.
En de richtingscoëfficiënt m kan je met twee gegeven punten vinden als:
\(m = \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}\)
-Om de extrema te bepalen moet je de functie afleiden en de nulpunten van die afgeleide zoeken. Door het tekenverloop van de afgeleide functie na te gaan kan je dan bepalen of je al dan niet een extremum hebt en indien dat het geval is welke soort (minimum, maximum).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] formules

Ja tekenverloop van de afgeleide natuurlijk. Maar aangezien dat ook <een functie> is zit er niet veel fouts in he ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] formules

Ik krijg de coordinaten (-2,3) en (2,-5) ik moet hiervan een formule maken, hoe moet dit?
Om wat voor formule gaat het precies, ofwel: wat is de exacte vraagstelling?
Leonidas schreef:Ik had ook nog een andere vraag, ik moet het maximum en het minimum van de functie y=0,5(x+4)(x-1) vinden indien deze er zijn, hoe moet dit?

Alvast bedankt voor de reacties,

groetjes Leon
Merk op dat y=0,5(x+4)(x-1) de nulpuntsvergelijking van een parabool voorstelt. Hieruit kun je dus de snijpunten van de parabool met de x-as aflezen. Hoe vind je nu, uitgaande van deze snijpunten, de top van de parabool, en hoe zie je dat je in dat geval met een minimum of een maximum te maken hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] formules

Ja tekenverloop van de afgeleide natuurlijk. Maar aangezien dat ook <een functie> is zit er niet veel fouts in he ;)
Tja, dat wordt nogal verwarrend als je het daarvoor al over "de functie" had, doelend op de oorspronkelijke functie ;-)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] formules

Hey Leon,

De vraag om het maximum of het minimum te berekenen als die er zijn is eigenlijk redelijk simpel.

Je schrijft de functie zo om dat je hem makkelijk kan differentiëren door de haakjes weg te werken.

Daarna stel je de afgeleide gelijk aan 0 -> f'(x)=0

Het antwoord vul je in de oorspronkelijke functie 'f(x)' en je hebt het minimum of maximum:)

Aan de hand van een schets of plot op je rekenmachine blijkt of je te maken hebt met een minimum of maximum.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] formules

Voorzichtig: het is niet omdat de afgeleide 0 is, dat je sowieso een min of max hebt (denk aan f(x) = x³ in x=0); dit moet je controleren (bijvoorbeeld met het tekenverloop van de afgeleide): de afgeleide moet van teken wisselen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [wiskunde] formules

Klopt, maar ik noteerde het alleen maar even zo om te laten zien hoe hij het moest noteren in de opgave en om min uitleg enigszins te verduidelijken.

Reageer