Stikstof vs zuurstof

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Stikstof vs zuurstof

ik ben bezig met een verslag over stikstof cilinders.

mijn vraag is waarom gebruiken ze stikstof en geen zuurstof

wat is het voordeel van stikstof vs zuurstof (gecomprimeerde buitenlucht)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stikstof vs zuurstof

Dat hangt er maar net vanaf waarvoor de cilinders gebruikt worden (en dat heb je niet vermeld). Als ze bijvoorbeeld gebruikt worden voor kunstmatige beademing, is er geen voordeel van stikstof vs zuurstof.

Zonder vermelding van toepassingsgebied, is deze vraag niet te beantwoorden.

PS Laat ook eens zien tot waar je zelf komt. Zie de tekst ook boven deze pagina:
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Stikstof vs zuurstof

Jouw vraag is nu waarom gebruiken ze een auto en geen fiets. Snap je dat je dat niet zomaar kan zeggen? Zuurstof is gevaarlijk want het oxideert en kan dus samen met een geschikte brandstof exploderen. Maar zoals Raspoetin al zei, kunstmatig beademen met stikstof is zinloos.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2

Re: Stikstof vs zuurstof

ok ja dit is de eerste keer dat ik een vraag stel via een forum ik zal proberen wat duidelijker te wezen

wij op het werk gebruiken gasdrukcilinder van fibro op de werkvloer ook wel stikstofcilinder genoemt.

we stabiliseren daarmee de stoter van pers.

maar nou kwam de vraag waarom gebruiken we stikstof en niet gewoon samengeperst lucht.

ik heb wel een idee van maar ik moet het kunnen onderbouwen.

zoals al werd gezegd stikstof verdringt zuurstof waardoor er minder kans is op corrosie.

en ik had er zelf ook nog een en dat is dat de temperatuur lager blijft tijdens het samen drukken van de stikstofcilinder of stikstofbuffer

nou zou ik graag willen wete of dit klopt en of er nog meer dingen zouden kunnen wezen die voordelen geven aan één van de twee

ik hoop dat het zo wat duidelijker is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stikstof vs zuurstof

Dit onderwerp past beter in praktische wetenschappen en is daarom verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Stikstof vs zuurstof

zoals al werd gezegd stikstof verdringt zuurstof waardoor er minder kans is op corrosie.
Ik vermoed dat het daarin zal zitten.

Een verschil tussen N2 en O2 in temperatuurverhoging door samenpersen van het gas zal niet groot zijn.

Iets anders met buitenlucht is dat dat in de regel noga wat waterdamp bevat, die wellicht zal condenseren als je het comprimeert of laat afkoelen. Dat lijkt me onwenselijk voor je toepassing, maar zou geen belemmering zijn voor het gebruik van -droge- lucht.
Victory through technology

Reageer