zwaartekracht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 351

zwaartekracht

Klopt het dat de zwaartekracht van een planeet niet alleen bepaald wordt door de doorsnede maar ook door de rotatiesnelheid(waarschijnlijk nog meer factors?).

Is het bijvoorbeeld mogelijk om een zwaartekracht net zo groot als die op aarde, op een planeet te hebben, die net zo groot is als jupiter?

Misschien dat dit mogelijk zou kunnen zijn door een hogere rotatiesnelheid?

Kan zijn dat dit een domme vraag is maar ik heb er verder geen verstand van :shock: . Ik hoop ook op dit forum het een en ander wijzer te worden.

Het is voor een projectje waar ik mee bezig ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: zwaartekracht

ja, je zegt het dus zelf al een beetje, hoe sneller de planeet rond draait, hoe groter de centriputale kracht Op De Evenaar.

Echter, de rotatie snelheid van de aarde beinvloed de zwaartekracht op de evenaar maar voor 5% of wat. Neem je dus een twee maal zwaardere planeet, en dus ook een die twee keer zo groot is (dan is de radius maal de derde wortel van twee zo groot, is 1.26 maal zo groot) Dan moet deze om de op de evenaar dus de helft van de zwaartekracht te krijgen wel heel snel ronddraaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zwaartekracht

Luchtdruk lijkt me ook een wenzenlijke factor. Andere planeten zoals de Maan en Zon spelen wel mee maar zullen wel te verwaarlozen zijn.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: zwaartekracht

dus een dag op een planeet die slechts 2 maal zo groot is als aarde zou dus misschien maar een paar minuten duren ofzo? (om dus dezelfde zwaartekracht te krijgen als op een planeet met de doornede van de aarde)

Dan krijg je een soort van knipperende zons op en ondergang :shock:

Of is die dag op die grote planeet met dezelfde zwaartekracht slechts een aantal uur minder?

Re: zwaartekracht