zwaartekracht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 351

zwaartekracht

Klopt het dat de zwaartekracht van een planeet niet alleen bepaald wordt door de doorsnede maar ook door de rotatiesnelheid(waarschijnlijk nog meer factors?).

Is het bijvoorbeeld mogelijk om een zwaartekracht net zo groot als die op aarde, op een planeet te hebben, die net zo groot is als jupiter?

Misschien dat dit mogelijk zou kunnen zijn door een hogere rotatiesnelheid?

Kan zijn dat dit een domme vraag is maar ik heb er verder geen verstand van :shock: . Ik hoop ook op dit forum het een en ander wijzer te worden.

Het is voor een projectje waar ik mee bezig ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: zwaartekracht

ja, je zegt het dus zelf al een beetje, hoe sneller de planeet rond draait, hoe groter de centriputale kracht Op De Evenaar.

Echter, de rotatie snelheid van de aarde beinvloed de zwaartekracht op de evenaar maar voor 5% of wat. Neem je dus een twee maal zwaardere planeet, en dus ook een die twee keer zo groot is (dan is de radius maal de derde wortel van twee zo groot, is 1.26 maal zo groot) Dan moet deze om de op de evenaar dus de helft van de zwaartekracht te krijgen wel heel snel ronddraaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zwaartekracht

Luchtdruk lijkt me ook een wenzenlijke factor. Andere planeten zoals de Maan en Zon spelen wel mee maar zullen wel te verwaarlozen zijn.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: zwaartekracht

dus een dag op een planeet die slechts 2 maal zo groot is als aarde zou dus misschien maar een paar minuten duren ofzo? (om dus dezelfde zwaartekracht te krijgen als op een planeet met de doornede van de aarde)

Dan krijg je een soort van knipperende zons op en ondergang :shock:

Of is die dag op die grote planeet met dezelfde zwaartekracht slechts een aantal uur minder?

Re: zwaartekracht

er is 1 probleem de planeet die zo snel ronddraait dat dag en nacht slechts 2 minuten duren. zal er uitzien als een frisbee !!!

p.s. de zwaartekracht op aarde neemt dus af als je naar de evenaar toe gaat. raketten worden daarom het liefst dicht bij de evenaar gelanceerd.

de straal van de aarde is ook grote bij de evenaar dan naar de polen

Re: zwaartekracht

Luchtdruk lijkt me ook een wenzenlijke factor. Andere planeten zoals de Maan en Zon spelen wel mee maar zullen wel te verwaarlozen zijn.


luchtdruk speelt geen factor immers luchtdruk geeft druk over heel het oppervlak van je lichaam dus heft zichzelf op.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: zwaartekracht

Klopt het dat de zwaartekracht van een planeet niet alleen bepaald wordt door de doorsnede maar ook door de rotatiesnelheid(waarschijnlijk nog meer factors?).
technisch gezien NEE!

de zwaartekracht hangt af van de massa en van de afstand tot die massa

nergens anders van. Wanneer een planeet draait zal er een tegenwerkende kracht zijn die het effect van de zwaartekracht verminderen zal.

Luchtdruk wordt veroorzaakt door: jawel: zwaartekracht

zonder zwaartekracht zou alle lucht allang weggeblazen zijn in het heelal.
luchtdruk speelt geen factor immers luchtdruk geeft druk over heel het oppervlak van je lichaam dus heft zichzelf op.
Hangt ervan af: in een autoband is de druk nagenoeg overal hetzelfde, maar op aarde hangt de druk van de hoogte af! Dus niet overal hetzelfde.

Hou dus de termen zwaarteKRACHT en het EFFECT van zwaartekracht goed uit elkaar, want het eerste bericht is ONJUIST (geformuleerd)
may the force be with you

Re: zwaartekracht

Ok, stel er is een planeet die ongeveer 2 keer zo groot is als de aarde.

De stoffen en materialen waaruit de planeet bestaat is ongeveer hetzelfde als op aarde.

Is er een formule ofzo voor om te berekenen hoe snel die planeet moet draaien om zn as om het EFFECT van de zwaartekracht op te heffen en ongeveer net zo sterk te maken als op aarde.

Of kun je misschien een schatting doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zwaartekracht

Ja hoor,

F=Fv=-mw^r.

voor

F is een uitwendige kracht

Fv is centripetale kracht

m is de massa

w^r is de eenparige cirkelbeweging dus een centripetale versnelling.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: zwaartekracht

Ik heb nog nooit iets met dit soort waardes te maken gehad dus dit is toch even wat te moeilijk voor mij denk ik :shock: .

Zou je een voorbeeldje kunnen geven van de situatie op aarde?

Ik weet bijvoorbeeld niet hoe groot de centripetale of uitwendige kracht zou moeten zijn. En kun je de eenparige cirkelbeweging vertalen als een 'dag'?

wat ik dus uiteindelijk wil weten is hoe snel mijn planeet (2x zo groot als aarde) moet draaien om een zwaartekracht effect te krijgen net zo als op aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zwaartekracht

Je hebt dan wel een paar gegevens nodig:
  • A De hoeksnelheid van de Aarde/ planeet (w)

    B De radius van de Aarde/planeet ®

    C De massa van de persoon (m)
Dan kun je zelf met de formule : Fv=-mw^r uitrekenen wat Fv is om de zelfde "aantrekkingskracht" te krijgen als hier op Aarde.

[/list]
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: zwaartekracht

De zwaartekracht die werkt op een massa 'm' op aarde wordt gegeven door:

Fz = G*Ma*m/Ra^2

waarbij G de gravitatieconstante, Ma de massa van de aarde en Ra de straal van de aarde is

De aarde draait in 1 dag om haar as, dat betekent dat een object op aarde een afstand van 2*Pi*Ra af legt in 24*60*60 seconden..

De middelpuntzoekende kracht wordt gegeven door:

Fm = m * v^2 / Ra

waarbij v de snelheid (2*Pi*Ra / 24*60*60 m/s) is

De netto aantrekkingskracht wordt dan:

F = Fz - Fm

(aangenomen dat je je op de evenaar bevindt)

Als een andere planeet deze zelfde netto aantrekkingskracht heeft, dan wordt de relatie tussen zijn straal Rp, zijn massa Mp en zijn omloopstijd T gegeven door:

G*Mp*m/Rp^2 - m*(2*Pi*Rp/T)^2 / Rp = G*Ma*m/Ra^2 - m * (2*Pi*Ra / 24*60*60)^2 / Ra

Als we dit een beetje vereenvoudigen, dan wordt dat:

GMp/Rp^2 - (2*Pi)^2 * Rp/T^2 = GMa/Ra^2 - (2*Pi)^2 Ra/(86400)^2

ff wat waarden invullen: G=6.67*10^-11, Ra=6378*10^3, Ma=5.97*10^24 geeft ons:

GMp/Rp^2 - (2*Pi)^2 * Rp/T^2 = 9.8 (middelpuntzoekende kracht bleek 0.03 N te zijn :shock: )

Nou, hier heb je je formule... Als je T maar klein genoeg maakt (T is in seconden), of Rp maar groot genoeg, dan 'wint' de middelpuntzoekende kracht het vanzelf van de zwaartekracht...

Als we bijvoorbeeld uit rekenen hoe hard de aarde rond zou moeten draaien voordat we geen zwaartekracht meer zouden voelen (op de evenaar althans), dan kom je uit op een daglengte van:

T = Wortel[4*Pi^2 * Ra^3 / G*Ma] = 5071 seconden

Ofwel 1.4 uur...

(mits er zich in deze toch al veel te lange post geen rekenfoutjes bevinden)
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: zwaartekracht

Denk als ik hier een tijdje op ga zitten dat ik er uiteindelijk wel uit kom, hier heb ik wel wat aan.

Zijn er trouwens ook boeken waar dit soort dingen duidelijk en niet al te moeilijk in uitgelegd worden?

En is dit nou een vorm van astrofysica?

Of juist natuurkunde?

Of is astrofysica een vorm van natuurkunde?

Of is dit off topic?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zwaartekracht

Dank je wel Dvr.,

Natuurkunde.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: zwaartekracht

Heel erg bedankt DvR,

Ik heb al die formules met zon formule programmaatje wat overzichtelijker genoteerd en het is me nu allemaal duidelijk.

Goeie uitleg!

Reageer