steken/snijden libelles?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

steken/snijden libelles?

Ìk vraag me nu al enige tijd af of soorten libelles kunnen steken/snijden of whatever. Ze hebben achter aan hun lichaam altijd wel achterlijfaanhangsels die ook een beetje op mesjes lijken, maar deze lijken me meer voor de paring..

Wie kan mij voor eens en voor altijd de twijfel wegnemen en verduidelijking verschaffen?

Afbeelding

Berichten: 25

Re: steken/snijden libelles?

Ze bijten wel gewoon met hun kaken, maar steken niet. De achterlijfaanhangsels van het mannetje hebben de vorm van tangen, hiermee houden ze de vrouwtjes vast tijdens de paring. De achterlijfaanhangsels van het vrouwtje is een boor-achtig iets dat onder het achterlijf hangt. Dit wordt gebruikt om eieren te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: steken/snijden libelles?

Klopt. Libelles zijn roofdieren. Hun kaken zijn sterk genoeg om andere insecten te vangen en op te eten, ze bijten dus zelfs behoorlijk hard als het echt moet. (Gevaarlijk vor mensen is dat overigens niet, ze bezitten immers geen gifklieren.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2

Re: steken/snijden libelles?

En weer hoor ik gisteren een verhaal van een geval waar een libelle iemand stak/beet, dat kon ik er niet precies uit opmaken. Maar deze persoon had dus een klein wondje, met een rood bult(je) op zijn arm nadat een libelle erop had gezeten. Na ongeveer een half uur werd deze persoon zeer misselijk en is er uiteindelijk mee in het ziekenhuis beland.

Naar wat de verteller wist had de persoon daar iets gekregen om de sympthomen tegen te gaan, wat weet ik niet.

Ik vond het een heel raar en bijna ongelooflijk verhaal, maar ik vertrouw de verteller, hij was zelf getuige geweest.

Ik heb zelf ook een verhaal meegemaakt waarbij een meisje hysterisch wegrende na een aanvaring met een libelle, ook zij had duidelijk pijn en later ook een zichtbare plek.

Zijn er geen verhalen bekend waarbij misschien het vrouwtje misschien (per ongeluk) haar legboor gebruikt?

Of dat na het bijten (uit verdediging) toch een geïrriteerde plek kan ontstaan?

Berichten: 38

Re: steken/snijden libelles?

Een libel bijt met haar kaken en dit kan in sommige gevallen wel een redelijke en pijnlijke wonde opleveren. Een libel bezit echter geen gif, maar de reactie die jij beschrijft kan een gevolg zijn van een allergische reactie op één van de bacterieën die terug te vinden zijn in het speeksel van een libel. Maar het beste is een libel uit de weg te gaan, daar zij van nature erg agressief zijn, zeker de grotere soorten.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: steken/snijden libelles?

Als kind ving altijd allerlei insecten ongeacht of ze staken of niet en ik weet nu van heel wat uit eerste hand of ze bijten cq steken. Libelles bijten dus wel degelijk maar ik heb daarvan nog nooit bijwerkingen gehad. Wel dat het wondje een beetje onstoken raakte maar of dat kwam door de beet van de libelle of aan ander vuil durf ik niet te zeggen.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer