Neerslagreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Neerslagreactie

Ik moet voor mijn profielwerkstuk zelf een practicum bedenken voor de komende vijfde klas. Het gaat bestaan uit alle ontledingstechnieken die ze tot dusver hebben geleerd en zullen dus alle chemie moeten toepassen.

De eerste stap is dat ze een neerslagreactie met Ag+ en Cl- uit moeten voeren, de neerslag moeten filtreren, indampen en daarna wegen. Dit is nog niet het moeilijkste, maar ik wilde daarna de neerslag weer laten oplossen en kijken of de Ag+ dan met Br- of I- kan reageren. Is hier een soort rangorde voor? Of moet ik d.m.v berekeningen en/of indicatoren erachter zien te komen welke stof nu is neergeslagen.

Nu zijn de mogelijkheden dat de Ag+ neerslaat met óf de Cl- óf de Br-/I- óf dat er een neerslag ontstaat van neergeslagen AgCl en AgBr.

Iemand een idee wat er gebeurt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Neerslagreactie

Als je eerst de Ag+-ionen hebt neergeslagen met Cl--ionen, kan je het AgCl daarna niet meer oplossen in water (wellicht kan je ze wel scheiden met een zuur). Als je bij een oplossing met Cl-, Br- en I- ionen bijv. AgNO3-oplossing mengt, dan zal er zowel AgCl als AgBr als AgI neerslaan.

Reageer