Springen naar inhoud

Productie 1 kilo biefstuk 'kost' 40.000 liter water?

• Log in om te kunnen reageren

w8jij17

w8jij17

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 17:07

Als ik in het verkeerde subforum heb gepost hoor ik het wel.

Ik ben op zoek naar informatie over de stelling dat 1 kilo biefstuk (en dus eigenlijk de vleesproductie in het algemeen) ongeveer 40.000 liter water 'kost'. Met name de methode van onderzoek die aan de stelling voorafgaat interesseert mij. Sinds een langere tijd ben ik sterk gaan minderen in mijn vleesconsumptie, maar ik wil graag weten hoe het verhaal in elkaar zit, al is het alleen maar om in discussies niet zonder gegronde argumenten te zitten.

Onderstaande afbeelding kwam ik al tegen op mijn zoektocht, en ik vond hem wel sprekend.
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2009 - 18:26

Stel als het zo is dat 1 kilo vlees 40.000 liter water kost.

Dat water verdwijnt niet, dat komt mooi terug in de kringloop.

En de slachtdieren worden toch niet in Afrika gekweekt (hoofdzakelijk), waar water schaarser is?

Veranderd door Fabrice Macours, 30 juni 2009 - 18:26

Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 18:35

Die tekening vind ik vrij wansmakelijk omdat het iets stereotiep suggereert. Ik vraag mij trouwens af waarom je hem post gezien hij niets met je vraagstelling te maken heeft.

Los daarvan, worden varkens niet gekweekt in landen waar er waternood is. Als je met iemand in discussie wenst te treden, dan zou ik mij zeker voorbereiden op dergelijke vragen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

w8jij17

w8jij17

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 18:44

Ok, die afbeelding is misschien redelijk suggestief. Hoe kan ik het bericht aanpassen? Dat kan ik namelijk niet zien in mijn scherm.

De persoon aan de rechterkant hoeft ook niet per definitie een Afrikaan te zijn. Ik zie het meer als iemand uit ontwikkelingslanden zoals Zuid-Amerika, waarvan zijn leefomgeving ingenomen wordt voor sojaplantages zodat ons vee kan eten. Ik was me dus bewust van het feit dat de veestapel niet in Afrika gefokt wordt. En verder snap ik dat het water niet verdwijnt, als je het vanuit zo'n holistische hoek bekijkt blijft alles op aarde en is de kringloop 100% efficiŽnt. Nota bene krijgen onze koeien 2,- euro subsidie van de EU en moet men aldaar rond zien te komen van minder dan 2 dollar per dag, en wordt ons surplus daar gedumpt zodat de agrariŽrs aldaar geen eerlijke concurrentie kunnen bedrijven.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2009 - 19:14

Er worden sojaplantages aangeplant om veevoeder te maken. Iemand waarmee je in discussie gaat treden, zou kunnen stellen dat dit voordelen heeft. Een koe heeft verzorging nodig en dat geeft werkgelegenheid voor de plaatselijke bevolking. Geld waarmee ze dan eten kunnen kopen. Dat is niet mijn mening, maar het is wel een mogelijk antwoord dat men kan geven. Je zal erg veel moeten weten over deze stof om iemand te kunnen overtuigen van zijn (on)gelijk.

ons surplus daar gedumpt zodat de agrariŽrs aldaar geen eerlijke concurrentie kunnen bedrijven.

Kunnen ze zich het Łberhaupt veroorloven om met Ä2 per dag eerlijke producten te kopen? Wij kunnen dat wel door faitrade producten te kopen, maar wij verdienen dan ook tientallen Ä per dag.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 11:08

De oorspronkelijk vraagstelling ben ik ook wel in geÔnteresseerd.
mensen schermen vaak met feiten zonder te weten of het Łberhaupt waar is.
Volgens mij bestaat de vraag uit meerdere vragen:
1: Hoeveel drinkt een koe in zijn leven
2: Wat voor water drinkt een koe, kraanwater of slootwater?
3: Wordt er nog meer (kraan) water verbruikt? (wassen, gras water geven, voedsel productie of stal schoonmaken?)
4: Hoeveel water wordt niet verspilt (urine voor het gras?)
5: Hoe oud wordt een koe?
6: Hoeveel kilo vlees levert dat op?
7: Hoe kostbaar is het gebruikte water? (kostbaar in de sahara tot bijna gratis naast een grote rivier).
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 juli 2009 - 16:14

Er worden sojaplantages aangeplant om veevoeder te maken.

Ik herinner me ooit gelezen te hebben, dat 1 kg vlees produceren 7 kg soja kost.
Op grond daarvan is het aanzienlijk veel efficiŽnter om sojaproducten ('kunstvlees') te eten dan vlees.

The Illuminator

The Illuminator

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 20:57

De oorspronkelijk vraagstelling ben ik ook wel in geÔnteresseerd.
mensen schermen vaak met feiten zonder te weten of het Łberhaupt waar is.
Volgens mij bestaat de vraag uit meerdere vragen:
1: Hoeveel drinkt een koe in zijn leven
2: Wat voor water drinkt een koe, kraanwater of slootwater?
3: Wordt er nog meer (kraan) water verbruikt? (wassen, gras water geven, voedsel productie of stal schoonmaken?)
4: Hoeveel water wordt niet verspilt (urine voor het gras?)
5: Hoe oud wordt een koe?
6: Hoeveel kilo vlees levert dat op?
7: Hoe kostbaar is het gebruikte water? (kostbaar in de sahara tot bijna gratis naast een grote rivier).

Je vergeet nog een paar vragen:
8. Hoeveel eet de koe per dag?
9. Wat eet de koe?
10. Hoeveel liter water kost dat per kg etc.

Met vraag 7 moet je opletten, aangezien het meeste rundvlees wat wij eten afkomstig is van koeien die in Zuid-Amerika op platgebrande stukken regenwoud lopen, en het voer van de koeien meestal afkomstig is van soja-plantages, ook in Zuid-Amerika
-

Cogito ergo sum-

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 19:44

Nog wat vraagjes:
- hoeveel methaangas (winden) produceert die koe (veel erger broeikasgas dan CO2)
- hoeveel O2 ademt die koe in, hoeveel CO2 ademt ze uit? (planten doen het omgekeerde)
- hou rekening met transport, opslag, koeling
- hoeveel kunstmest, pesticide etc komen in het milieu bij productie van voeder?
- in hoeverre is vlees luxe (lekker) en in hoeverre vervangbaar? Vleesconsumptie is in de Westerse maatschappij de afgelopen eeuw explosief gestegen.
- stond de koe in de wei of in een stal met loeiende ventilatoren, verwarming, verlichting...
Voor het grootste deel van al deze vragen is het antwoord van koe tot koe verschillend. Maar globaal kun je echt wel stellen dat vleesproductie niet bepaald milieuvriendelijk is.

The Illuminator

The Illuminator

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2009 - 13:23

Voor het grootste deel van al deze vragen is het antwoord van koe tot koe verschillend. Maar globaal kun je echt wel stellen dat vleesproductie niet bepaald milieuvriendelijk is.

Nee, als we allemaal geen dierlijke producten meer zouden eten, dan zou er veel meer voedsel verbouwd kunnen worden. De productie van vlees is gewoon inefficient. Al die vlaktes in Zuid-Amerika waar McDonalds zijn koeien heeft grazen kunnen beter gebruikt worden om graan op te verbouwen, net zoals wat met al die sojavelden moet gebeuren.

Misschien is dit off-topic, maar ik las een tijd terug een artikel (ik zal even kijken wat de naam van het artikel was, als ik het nog kan vinden) die zei dat we met de huidige technologie 20 miljard mensen kunnen voeden (dat leek me wat overdreven). Dan zouden we allemaal veganist moeten worden en zou Zuid-Amerika geheel een 'landbouwcontinent' moeten worden. Ik weet dat we dan allemaal aan zuurstoftekort zouden lijden, maar is er geen balans tussen die twee: landbouwgronden en natuur?
-

Cogito ergo sum-

Peterdegroot334

Peterdegroot334

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 22:26

Als ik in het verkeerde subforum heb gepost hoor ik het wel.

Ik ben op zoek naar informatie over de stelling dat 1 kilo biefstuk (en dus eigenlijk de vleesproductie in het algemeen) ongeveer 40.000 liter water 'kost'. Met name de methode van onderzoek die aan de stelling voorafgaat interesseert mij. Sinds een langere tijd ben ik sterk gaan minderen in mijn vleesconsumptie, maar ik wil graag weten hoe het verhaal in elkaar zit, al is het alleen maar om in discussies niet zonder gegronde argumenten te zitten.

Onderstaande afbeelding kwam ik al tegen op mijn zoektocht, en ik vond hem wel sprekend.
Geplaatste afbeelding

Ik kwam deze quote zelfs tegen in een lezing van Helga van Leur (RTL4). Maar het is natuurlijk allemaal wel wat kort door de bocht. Zij noemde deze 40.000 liter water in relatie tot de verdamping door voedergewassen die water uit de grond opnemen om te kunnen groeien. Dit staat over het algemeen in relatie met de hoeveelheid neerslag in dat gebied (ze vergeet daarbij ook de positieve kant te noemen, juist deze gewassen produceren enorm veel zuurstof omdat het snel groeiende gewassen zijn (vaak2-3keer zoveel dan een loofbos). Koeien drinken ongeveer 50 liter water per dag. Dit is vaak oppervlaktewater.

Door het verteren van het voedsel onstaat weer CO2 wat onder de broeikasgassen valt. Maar dat is CO2 die eerder door de gewassen is vastgelegen. Dus spreken we over een klimaatneutraal proces.

mogelijk dat het transport van dit stukje vlees de meeste milieuschade geeft. verbranding van fossiele brandstoffen geeft ook een omgekeerde reactie van O2 naar CO2.

Peterdegroot334

Peterdegroot334

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2010 - 22:35

Ik herinner me ooit gelezen te hebben, dat 1 kg vlees produceren 7 kg soja kost.
Op grond daarvan is het aanzienlijk veel efficiŽnter om sojaproducten ('kunstvlees') te eten dan vlees.

Er is altijd een misverstand over dit soort zaken. Runderen consumeren zelden sojabonen. Om Sojabonen te kunnen eten moeten ze behandeld worden (bijvoorbeeld door ze te toasten) Dit is vaak te duur
Meestal wordt er soyaschroot gevoerd. Dit is een eiwitrijk restproduct van de soyaolie productie. soyaolie is bestemd voor menselijke consumptie

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2010 - 14:12

Er is altijd een misverstand over dit soort zaken. Runderen consumeren zelden sojabonen. Om Sojabonen te kunnen eten moeten ze behandeld worden (bijvoorbeeld door ze te toasten) Dit is vaak te duur
Meestal wordt er soyaschroot gevoerd. Dit is een eiwitrijk restproduct van de soyaolie productie. soyaolie is bestemd voor menselijke consumptie

Runderen eten zelfs nooit onbehandelde sojabonen, die zijn voor runderen giftig en voor mensen ook. Onbehandeld sojaschroot lijkt me net zo giftig, zo niet giftiger dan onbehandelde bonen. Ik kan me niet voorstellen dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Sojaboon het zo erg bij het verkeerde eind heeft

De meeste soja -zo'n 90% van de Nederlandse invoer- wordt gebruikt voor veevoer. Voor ťťn kilo vlees (eiwit) is zo'n vijf kilo soja-eiwit nodig.

Of drinken we gemiddeld 20 glazen soja-olie per dag??

zou Zuid-Amerika geheel een 'landbouwcontinent' moeten worden. Ik weet dat we dan allemaal aan zuurstoftekort zouden lijden,

Verreweg de meeste zuurstof die wij inademen komt niet uit regenwouden, zoals je vaak hoort, maar uit de oceanen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures