[natuurkunde] versnelling elektron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

versnelling elektron

Beste mensen,

Na het maken van de fysicareeks voor het toelatingsexamen voor geneeskunde kwam ik op een oefening waar ik niet de tussenstappen vond.

"In een luchtledige ruimte bevinden zich een kathode K en een anode A. Het potentiaalverschil bedraagt 100kV. Potentiaal anode = 0V, Uit verhitte kathode ontsnappen met verwaarloosbare snelheid elektronen die door anode aangetrokken worden, waarbij potentiële energie van de elektronen geleidelijk aan wordt omgezet in kinetische energie.

Wat is de kinetische energie van één elektron wanneer het de anode bereikt"

(antw: 1,6*10^(-14))

Daar we op het examen geen GRM mogen gebruiken en de tijd onze vijand is, zoek ik de kortst mogelijke methode

Thx!

Berichten: 217

Re: versnelling elektron

bartmch schreef:Beste mensen,

Na het maken van de fysicareeks voor het toelatingsexamen voor geneeskunde kwam ik op een oefening waar ik niet de tussenstappen vond.

"In een luchtledige ruimte bevinden zich een kathode K en een anode A. Het potentiaalverschil bedraagt 100kV. Potentiaal anode = 0V, Uit verhitte kathode ontsnappen met verwaarloosbare snelheid elektronen die door anode aangetrokken worden, waarbij potentiële energie van de elektronen geleidelijk aan wordt omgezet in kinetische energie.

Wat is de kinetische energie van één elektron wanneer het de anode bereikt"

(antw: 1,6*10^(-14))

Daar we op het examen geen GRM mogen gebruiken en de tijd onze vijand is, zoek ik de kortst mogelijke methode

Thx!
De arbeid geleverd op een lading bij het doorlopen van een potentiaalverschil

W = Δ Ep = Q. ΔV



met Q = 1,6 . 10 -19 C ( als ik het me goed herinner )

Berichten: 421

Re: versnelling elektron

Weet iemand van waar de formule Δ Ep = Q. ΔV (hierboven gebruikt) vandaan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: versnelling elektron

Snoopy100 schreef: Weet iemand van waar de formule Δ Ep = Q. ΔV (hierboven gebruikt) vandaan komt?
 
Dat volgt direct uit de definitie van elektrische potentiaal:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_potentiaal

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: versnelling elektron

Professor Puntje schreef:  
Dat volgt direct uit de definitie van elektrische potentiaal:
 
of zo je wil, uit de definitie van de energie-eenheid elektronvolt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer