[chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Beste mensen,

Ik dacht dat ik volgende oefening gemakkelijk kon maken, maar door vergeetachtigheid (is al 2 jaar geleden) en door toch wel een iets hoge moeilijkheidsgraad (denk ik dan toch) zit ik nu vast met het volgende:

Men borrelt HCl-gas door 20 liter van een waterige NaOH-oplossing (25°C) met pH 12 tot de pH van de resulterende oplossing 11 bedraagt. Welk is het volume gas dat onder standaardvoorwaarden in de oplossing moet opgenomen worden?

Het antwoord moet zijn 4 liter...

Kan iemand mij uit deze oefening helpen plz?

Alvast bedankt !

PS: Is oefening van het toelatingsexamen geneeskunde (de rest lukt dan wel vlotjes ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Je hebt 20 L NaOH-oplossing met een pH van 12,00. Hoeveel mol OH- heb je dan?

Je wilt naar een pH van 11,00. Hoeveel mol OH- heb je dan nog in je oplossing over?

(bij verwaarlozing van het vergroten van het volume door toevoeging van HCl-gas. Dat wil zeggen: volume blijft 20 L)

Hoeveel mol OH- moet er dus wegreageren?

Hoeveel mol H3O+ (en dus HCl) heb je daarvoor nodig?

Hoeveel liter bedraagt 1 mol (reëel) gas? (Dit is een standaard afgesproken constante waarde)

Dus hoeveel liter HCl-gas heb je nodig?

Berichten: 34

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

aantal mol OH- VOOR pH-verandering ==> 10^-2*20 mol (uperscript vind ik niet)

aantal mol OH- NA pH-verandering ==> 10^-3*(20+x) mol, valt de x weg is mijn probleem dus opgelost maar waarom mag je de x zomaar verwaarlozen?

Je zou dan 20*(10^-3 - 10^-2) mol HCl toevoegen

Het is HCl-gas duuuuus ==> ideale gaswet !

pV=nRT (wat is dan p, de standaarddruk zeker...)

Je haalt er V uit en voila daar heb je de uitkomst !

Dank u !

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Superscript zit onder het knopje "aA" links van de knop met die lachende emoticon.

Jij schrijft: "Je zou dan 20*(10^-3 - 10^-2) mol HCl toevoegen"

Dan kom je negatief uit, dus je moet 10-3 aftrekken van 10-2 en niet andersom.

Als je het gegeven gebruikt dat 1 mol gas een volume van 22,4 L in beslag neemt (genaamd het Molair Volume), dan kan je uitrekenen dat 0,18 mol HCl overeenkomt met 4,032 L en dat is ongeveer 4,0 L. En dan hoef je niet de hele gaswet erbij te pakken, want we gebruiken hier toch de standaarddruk.

Berichten: 34

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

waarom valt die x nu weg ?

Superbedankt voor het antwoord !

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

waarom valt die x nu weg ?
De volumetoename mag je verwaarlozen.

Als we dat niet doen, dan kunnen we nu de berekende 4 L HCl gas als toename x nemen.

Dan zou de berekening uitkomen op: 3,9424 ≈ 3,9. Dat is een eerlijkere berekening. Vervolgens zou je deze waarde van 3,9 dan weer kunnen gebruiken voor x, om zo steeds dichter bij het echte antwoord te komen. Snap je?

Stel we zouden nu 3,9 L als volumetoename gebruiken, dan komt de berekening op: 3,94464. Je ziet dat deze antwoorden niet veel verschillen van de vorige berekening.

Dus het 'echte' antwoord gaat waarschijnlijk naar 3,9 L.

Het antwoord is 4,0 L volgens je uitwerking. Dat is een vrij goede benadering, want je hebt 0,1 L afwijking op in totaal (ongeveer) 24 L. Dat is 0,42%. Dus verwaarloosbaar.

Daarom mag je de volumevergroting verwaarlozen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Herschreven voor het archief:

Vraag

Men borrelt HCl-gas door 20 liter (waterige) NaOH-oplossing (25°C) met pH=12. Hoeveel liter HCl-gas moet men toevoegen om een oplossing met pH=11 te verkrijgen? Je mag hierbij de volumetoename verwaarlozen.

Antwoord:

4,0 L HCl-gas

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Voor de goede orde: Volumeverandering moet je verwaarlozen, al was het maar omdat er in de opgave niets over staat.

En niet voor niets: Bij het mengen van stoffen treden altijd volume-effecten op. Het nieuwe volume is vrijwel nooit gelijk aan de som van de oorspronkelijke volumes, en in het geval van oplossen van een gas in een vloeistof helemaal nooit. Een gas bestaat immers voornamelijk uit leegte, en die leegte los je niet op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Marko schreef:Voor de goede orde: Volumeverandering moet je verwaarlozen, al was het maar omdat er in de opgave niets over staat.

En niet voor niets: Bij het mengen van stoffen treden altijd volume-effecten op. Het nieuwe volume is vrijwel nooit gelijk aan de som van de oorspronkelijke volumes, en in het geval van oplossen van een gas in een vloeistof helemaal nooit. Een gas bestaat immers voornamelijk uit leegte, en die leegte los je niet op.
Je kan het toch oplossen zoals ik hierboven zeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [chemie] ph sterk zuur/sterke base berekening

Nee, want in die berekening neem je aan dat het eindvolume nagenoeg gelijk is aan het totaal van de twee volumes. Je neemt aan dat er geen volume-effecten optreden. Bij het mengen van twee oplossingen is dat meestal wel ongeveer het geval, en dan zou de methode die je geeft een mogelijke oplossing zijn (hoewel het ook analytisch, dus in 1 keer, moet kunnen).

Bij het oplossen van gassen in een vloeistof zijn de volume-effecten echter gigantisch groot. Wanneer je 1 liter gas oplost in 1 liter vloeistof is het totaalvolume ongeveer 1 liter, zoals ik al zei omdat een gas voornamelijk uit leegte bestaat.

Juist omdat je die volume-effecten niet bij voorbaat kent moet je ze verwaarlozen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer