Dieet zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Dieet zout

Ik heb net een pak dieetzout gekocht, daar zit minder natrium in en 41% kalium en 17% magnesium.

Maar om het eten dezelfde zoutsmaak te krijgen heb ik het idee dat ik er meer in moet doen.

Mijn vraag: Geeft kaluim en magnesium wel evenveel zoutsmaak als natruim?

En wat doet kalium en magnesium met je lichaam? Daar krijg ik nu dus grote hoeveelheden van binnen.

Re: Dieet zout

Als je er genoeg van eet zul je bewaard blijven,zoals een mummie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Dieet zout

En wat doet kalium en magnesium met je lichaam? Daar krijg ik nu dus grote hoeveelheden van binnen.


Kalium is geloof ik goed voor het geheugen en de hersenen in het algemeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Dieet zout

Misschien kan je dit beter op het biologie forum posten.

De verhouding natrium:kalium in het lichaam is heel belangrijk. Beide stoffen zijn noodzakelijk voor de prikkeloverdracht in zenuwcellen. Een teveel aan natrium wordt om die reden door de nieren uit je bloed gehaald. Dieetzout bevat minder natrium en bovendien kalium, waardoor je nieren minder werk hebben (tenzij je natuurlijk van beide teveel binnenkrijgt! Magnesium is een sporenelement in de voeding, voor de bouw van sommige enzymen is dit nodig.

kaliumchloride smaakt wat anders dan natriumchloride, dus mogelijk ga je meer zout gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Dieet zout

Mijn vraag: Geeft kaluim en magnesium wel evenveel zoutsmaak als natruim?

En wat doet kalium en magnesium met je lichaam? Daar krijg ik nu dus grote hoeveelheden van binnen.


Nee, kaliumchloride, en magnesiumchloride smaakt minder "zout" dan natriumchloride.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 2.746

Re: Dieet zout

ik dacht dat dieetzout puur kaliumchloride was,

kalium en natrium zijn zeer verwant met elkaar, gelijke stoffen, bijvoorbeeld KCl-NaCl, KNO3-NaNO3 hebben overeenkomstige eigenschappen

Berichten: 364

Re: Dieet zout

kaliumchloride in grote hoeveelheden is ook niet echt bepaald gezond. Je hebt het wel nodig dagelijks (eet gewoon een banaan en je hebt het) maar teveel kan schadelijk zijn

Reageer