Springen naar inhoud

Factor-en discriminantanalyse

• Log in om te kunnen reageren

Superbaddd

Superbaddd

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 10:49

Ik heb heel lang geleden iets met factoranalyse gedaan, maar de kennis is nu een beetje weggezakt. Ik vraag me nu het volgende af: voor zover ik weet heb je bij discriminantanalyse wel degelijk te maken met discriminantfuncties. Zijn er verschillen/overeenkomsten tussen deze functies en de factoren uit de factoranalyse? Heeft de factoranalyse ook discriminantfuncties? Zo ja, wat zijn dan de overeenkomsten/verschillen tussen de factoren en de discriminantfuncties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Riverdale27

Riverdale27

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2009 - 13:51

Voor zover ik weet dient discriminantanalyse om een bepaalde observatie in a priori bepaalde groepen te classificeren. Factoranalyse daarentegen gebruik je om voor een groot aantal geobserveerde variabelen een kleiner aantal achterliggende variabelen te identificeren... Een variant op discriminantanalyse is trouwens logistische regressie, maar dat even terzijde.

Bij discriminantanalyse heb je inderdaad een discriminantfunctie, en op basis van deze functie kan je een observatie in een bepaalde groep plaatsen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures