[natuurkunde]lastige oefening i.v.m. ecb

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[natuurkunde]lastige oefening i.v.m. ecb

Hier een oefening die ik maar niet kan oplossen.

Arne brengt een steen (m=5,0kg) die bevestigd is aan een touw in een eenparige cirkelvormige beweging. De straal van de cirkel in het horizontaal vlak is gelijk aan 1,0m. De hoek tussen het touw en de verticale door het punt P is gelijk aan 30°.

De tijd nodig om één volledige cirkel te doorlopen is...?

Het antwoord moet 0,84 pi seconden zijn.

Ik heb al vanalles geprobeerd met de cosinusregel, maar ik geraak er niet uit. Mijn idee was om de grootte van de middelpuntzoekende kracht te bepalen door de spankracht van het touw en de zwaartekracht te combineren in de cosinusregel.

Nu weet ik alleen niet waaraan de grootte van de spankracht gelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: [natuurkunde]lastige oefening i.v.m. ecb

Alles begint bij oefeningen als dit met een goede schets van de situatie.

Als je er vervolgens de formules die je kent omtrent de ECB bijvoegd, kom je er vast wel.

wat weet je zo al ?

Newton gaf ons F=ma

bij een ECB geldt is eer ook een formule voor a in functie van v en r die je vast kent!

Een formuledie de tijd om een cirkel de doorlopen beschrijft (oftewel de periode, meestal aangeduid met T)

moet je hier ook gebruiken.

En als laatste raad ik je aan om ook de spankracht juist te ontbinden in de radiele en tangentiele componenten.

Hieruit zal je voldoende informatie halen om de oefening tot een goed einde te brengen...

als je twijfelt over de correctheid van je formules :

check dan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenparig_cirkelvormige_beweging

en als het je nog niet lukt, probeer dan te beschrijven waar het schoentje knelt voor jou.

Veel succes

Reageer