Buigend moment en buigstijfheid

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Buigend moment en buigstijfheid

ik heb van een leverancier een max toelaatbaar buigend moment opgegeven gekregen in de eenheid Nmm/mm.

de buigstijfheid wordt in E.l/b = Nmm^2/mm gegeven.

nu wil ik dus uitrekenen of dit paneel bij een overspanning van 1000mm stijf genoeg is (max. uitwijking is ±4mm)

kan iemand me opweg helpen?

mvrgr

Paul

Berichten: 4.502

Re: Buigend moment en buigstijfheid

PaulvdH schreef:ik heb van een leverancier een max toelaatbaar buigend moment opgegeven gekregen in de eenheid Nmm/mm.de buigstijfheid wordt in E.l/b = Nmm^2/mm gegeven.

nu wil ik dus uitrekenen of dit paneel bij een overspanning van 1000mm stijf genoeg is (max. uitwijking is ±4mm)

kan iemand me opweg helpen?

mvrgr

Paul
Het zal de warmte zijn die momenteel over Nederland heerst ,vandaar de vraag:

Wat stellen de door mij geaccentueerde eenheden voor ;)

Berichten: 4.246

Re: Buigend moment en buigstijfheid

Newtonmillimeter per millimeter.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Buigend moment en buigstijfheid

Newtonmillimeter per millimeter.
Als ik dan uitga van 1 Nmm/mm:

Wordt hiermee bedoeld,dat ,indien je een balklengte /plaatlengte hebt van 1000 mm,het opneembare moment dan

1000 Nmm bedraagt ofwel 1 kNmm ?

En dat wanneer je opgeeft een buigspanning in 1 Nmm2 /mm breedte (?) dat betekent dat als de plaat 1000 mm breedte heeft die een buigspanning (kan opnemen?) van 1000 N/mm2 = 1 kN/mm2.

Ook weer met een warme avond (achter de computer 26 gr.C) een aantal vragen;is het vermelde in je start exact wat je van de fabriek of leverancier kreeg?

Berichten: 4.502

Re: Buigend moment en buigstijfheid

Ik dook eens in mijn oude documentatie en zie dat zowel bij metalen wand- en dakplaten er wordt gewerkt met het geven van Ix en Wx per meter plaatbreedte.

De gegevens die jij kreeg hebben dan wrs.dezelfde grondslag,werken ook per meter plaatbreedte en zullen in dit geval de limieten zijn bij een gegeven plaatlengte en dus varieeren bij variabele plaatlengtes.

Eenzelfde type wandplaat zal dus per meter breedte en grotere lengte lagere waarden geven voor een opneembaar buigend moment en buigsterkte.

De documentatie die je hieronder ziet met I en W verplicht je tot rekenen en wrs die van jou tot het "snappen van het systeem".

Je zult dus de doorbuigingsformule voor een gelijkm.belasting f=5ql4/384 EI moet omzetten naar je gegevens en wel (rekening houdende met de eenheden in mm: 4= 5q(per mm)*10004(plaatlengte4) / 384 EI (gegeven volgens jou).

Vraag eens of ze de Ix en de Wx per meter plaatbreedte kunnen opgeven,dat werkt eenvoudiger!
Bijlagen
dakplaten_metaal.jpg
dakplaten_metaal.jpg (66.55 KiB) 1805 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Buigend moment en buigstijfheid

Ik taxeerde de EI factor van zo'n plaat en kom op een waarde van ca. 104 Nmm2 / mm,klopt dat ergens,in mijn tabel zie ik voor de bovenste plaat een Ix van 23.4 cm4/meter breedte en die eenheid moet je dan blijkbaar delen door 1000 voor de breedte voor 1 mm strook en vermenigvuldigen met 10000 om de waarde om te zetten in mm4.

Reageer