Energie nodig om water af te koelen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 67

Energie nodig om water af te koelen

Overal vind ik topics en websites over de berekening van hoeveel energie er nodig is om water 1°C te doen afkoelen, maar wat met het omgekeerde?

Hoe bereken ik hoeveel energie ik nodig heb om een hoeveelheid water van 20°C naar 10°C te brengen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Energie nodig om water af te koelen

Bedoel je niet van 10 naar 20 graden dan? Evenveel energie. Als water afkoelt wordt er een bepaalde hoeveelheid energie uit de beweging van de moleculen gehaald en bijvoorbeeld aan de buitenlucht afgegeven (daarom is de achterkant van de koelkast ook warm). Exact diezelfde hoeveelheid energie heb je nodig om het water weer naar dezelfde temperatuur te brengen. Dus 1 calorie nodig om 1 gram water een graad te verwarmen en er komt dus ook 1 calorie vrij als 1 gram water 1 graad afkoelt
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 67

Re: Energie nodig om water af te koelen

Ok, dus stel nu dat ik 55 000 liter water moet afkoelen van 30°C naar 15°C.

Hoeveel thermisch vermogen heb ik dan nodig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Energie nodig om water af te koelen

Hoeveel thermisch vermogen heb ik dan nodig?
Hangt af van de tijd die je ter beschikking hebt. Of bedoel je ENERGIE?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Energie nodig om water af te koelen

Inderdaad, ik heb me verkeerd uitgedrukt denk ik.

Dus tijd zal waarschijnlijk ook een factor zijn in de berekening.

Het is eigenlijk de bedoeling dat we ons koelwater in ons bedrijf op 10°C moeten proberen te houden, dus de tijd die nodig is om de huidige temperatuur (+/- 30°C overdag) te doen zakken naar 10°C maakt niet zo veel uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Energie nodig om water af te koelen

Ok, dus stel nu dat ik 55 000 liter water moet afkoelen van 30°C naar 15°C.
Hoeveel energie heb ik dan nodig / moet ik afvoeren?

55 000 L = 55 000 kg

Q= m·c·ΔT = 55 000 x 4185 * (15-30) = .... J
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Energie nodig om water af te koelen

da_cobra schreef:Ok, dus stel nu dat ik 55 000 liter water moet afkoelen van 30°C naar 15°C.

Hoeveel thermisch vermogen heb ik dan nodig?
Hoeveel warmte men minimaal(want tijdens afkoelen wordt water ook opgewarmd) moet afvoeren kan men berekenen met de formule Q= m·c·ΔT.

Hoe dit technisch moet gebeuren: men laat het water stromen door een soort vriezer waar de warmte wordt opgenomen door een koelvloeistof( verwarmen, verdampen en koken bij lage temperatuur) en door de vriezer na condensatie wordt afgegeven aan bv de buitenlucht. De vriezer wordt gestuurd door een regelbare sensor. Het is dus een dynamisch proces zoals het opwarmen van water en houden van water op een bepaalde temperatuur ook een dynamisch proces is. Hoeveel minimaal vermogen hier voor nodig is, is moeilijk te berekenen en hangt te veel af van het systeem (isolatie enz.)

Even googlen met " werking koelinstallatie" kan misschien helpen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer