Waarom vleermuizen zo oud worden

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Waarom vleermuizen zo oud worden

Twee Amerikaanse vleermuissoorten lijken te beschikken over een mechanisme dat voorkomt dat hun eiwitten zich verkeerd vouwen. En het lijkt er op dat dát de reden is dat deze vleermuizen veel langer leven dan je van een zoogdier van hun formaat zou verwachten, zo schrijven Texaanse onderzoekers in het FASEB Journal.


Lees meer ... C2W


Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Waarom vleermuizen zo oud worden

Ook tussen soorten van hetzelfde genus kunnen gigantische verschillen bestaan in levensduur, in Drosophila bv. Ongelooflijk dat de ene soort nauwelijks een stukje voedsel kan verplaatsen en een paar weken leeft, en de ander zich door 10 cm nat zand heen worstelt om de oppervlakte te bereiken en 9 maanden oud kan worden.

Berichten: 185

Re: Waarom vleermuizen zo oud worden

Ook tussen soorten van hetzelfde genus kunnen gigantische verschillen bestaan in levensduur, in Drosophila bv. Ongelooflijk dat de ene soort nauwelijks een stukje voedsel kan verplaatsen en een paar weken leeft, en de ander zich door 10 cm nat zand heen worstelt om de oppervlakte te bereiken en 9 maanden oud kan worden.
Ah, mag ik even een beetje off topic? Ik heb last van Drosophila (geloof ik, ze lijken wel op bananevliegjes en totaal niet op knuts of bladluis) die rond de lavendel voor mijn raam leeft. Ik vind het niet erg dat geregeld mijn vensterbank vol lijkjes ligt, maar wel irritant dat er regelmatig een paar de weg naar mijn beeldscherm weten te vinden en dan ook nog's maar niet dood willen. In een glas met een bodempje sinaasappelsap lokken lukt niet, doodslaan ook niet. Heb je toevallig een suggestie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom vleermuizen zo oud worden

Het is wel redelijk offtopic wat je vraagt, maar een glas porto zou helpen. Wat ik ook al gehoord heb is dat fruitvliegjes aangetrokken worden door broodzakken (met of zonder brood in weet ik niet ;) ).

Reageer