Springen naar inhoud

[wiskunde] dobbelsteen spelkansen

• Log in om te kunnen reageren

Chance6

Chance6

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2009 - 18:57

Hallo allemaal, :P

Ik weet dat dit de zoveelste topic is over de kans van een dobbelsteen, maar toch kom ik er niet helemaal uit. Er is een spel waarbij je je geld kan vervijfvoudigen als je het goede getal van de dobbelsteen raadt.

dus stel: ik zet 5 keer 10 euro in. wat is de kans dat ik winst maak/ kiet speel / verlies ??

en hetzelfde als je geld wordt verzesvoudigd.

ik zet 6 keer 10 euro in. wat is de kans dat ik winst maak / kiet speel / verlies ?? (hier lijkt het of het 50/50 is, maar ik vroeg mij af of dat wel zo was...)

alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2009 - 19:50

Hallo allemaal, ;)

Ik weet dat dit de zoveelste topic is over de kans van een dobbelsteen, maar toch kom ik er niet helemaal uit. Er is een spel waarbij je je geld kan vervijfvoudigen als je het goede getal van de dobbelsteen raadt.

dus stel: ik zet 5 keer 10 euro in. wat is de kans dat ik winst maak/ kiet speel / verlies ??

Simpel, als je vijf keer speelt:
Hoe vaak (minstens) moet je dan winnen om winst te maken?
Hoe vaak (precies) moet je winnen om quitte te spelen?
Hoe vaak (hoogstens) moet je winnen om verlies te maken?

Hoe groot is per worp de kans dat je het goed raadt?
Hoe groot is nu dan de kans op bovengenoemde situaties?

en hetzelfde als je geld wordt verzesvoudigd
...
hier lijkt het of het 50/50 is, maar ik vroeg mij af of dat wel zo was...

Wat is er precies 50/50?

Je bedoelt waarschijnlijk dat dit spel "eerlijk" is, dat wil zeggen, de verwachtingswaarde van de winst is 0. De verwachting is dat je quitte speelt, al kun je met ťťn spelletje nooit quitte spelen (je verliest 10 of wint 60 euro). Als je het heel vaak doet zul je gemiddeld echter steeds waarschijnlijker rond nul winst of verlies uitkomen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2009 - 12:36

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures