[natuurkunde] rendement zonnepaneel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[natuurkunde] rendement zonnepaneel

Weer in verband met geneeskunde voorbeeldvraag...

Een zonnepaneel met een oppervlakte gelijk aan 8,0m² levert een hoeveelheid elektrische energie gelijk aan 14kWh als er gedurende 12h zonlicht op invalt. De hoeveelheid energie van het zonlicht die per seconde invalt op één vierkante meter is gemiddeld gelijk aan 1000J.

Hoe groot is het rendement van dit zonnepaneel?

A: 4,8%

B: 43%

C: 57%

D: 15%

Het moet 15% zijn... maar hoe kom ik eraan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] rendement zonnepaneel

Dag Vertual Lord, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] rendement zonnepaneel

Hoeveel Joule (J) wek je met je zonnepaneel op?

Hoeveel van die elektriciteit gebruik je vervolgens?

Neem hierbij aan dat 1 kWh = 3,6x106 J (dat kun je hier vinden)

Deel de hoeveelheid gebruikte energie (elektriciteit) door de hoeveelheid opgewekte energie (elektriciteit) en vermenigvuldig met 100%.

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] rendement zonnepaneel

Dankjewel voor het aanpassen van mijn titel enzo. Excuseer voor het ongemak, daar had ik niet aan gedacht. Ik zal er in het vervolg op letten ;)

De opgave heb ik overgeschreven zoals deze er staat, er is niet meer info...

En net toen ik hier mijn denkpiste wou overschrijven zag ik dat ik wanneer ik 14kWh wou omzetten het vermenigvuldigde met 10^5 en niet 10^6... domme fout!

Dus ik kom juist uit! tg bedankt ^^

--> als iemand het nog kan gebruiken: (14 * 3,6 * 10^6 )/(1000J * 8 * 3600 * 12) * 100% = 15%

(kWh omzetten, 1000J omzetten voor 12h (dus vermenigvuldigen met 3600 * 12) en naar 8m² (dus *8)

EDIT: sry voor het gebruiken van ^ voor de machten, ik weet nie hoe je superscript gebruikt... maar iedereen verstaat me wel :P

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] rendement zonnepaneel

Goed dat je er zelf uit bent gekomen.

Superscript en subscript zijn te vinden naast de knop voor smileys. Die "aA" knop.

Je selecteert wat je wilt super/subscripten en dan klik je op de knop "aA" en selecteer je super- of subscript.

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] rendement zonnepaneel

ok dankjewel

Reageer