Springen naar inhoud

[chemie] bepalen oxidatietrap / lewisstructuren

• Log in om te kunnen reageren

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2009 - 08:42

Dag allen, ik was niet helemaal zeker over mijn werkwijze bij de volgende oefening.

Bepaal de oxidatietrap van het vetgedrukte atoom in de volgende stof:

CH3CHO

Ik tekende de lewisstructuur:

en bekwam zo dat : de C in kwestie een dubbele binding heeft met O, een enkele met H en een enkele met de andere C.

Dan heb ik de EN - waarden vergeleken:

EN 0 > EN C : de C gaat 2 elektronen afstaan aan O: 2+
C - C : zuiver covalent gebonden: delen het e - paar: 0
EN C > EN H: waterstof staat 1 eletron af aan C: 1 -

Som van deze ladingen levert een oxidatiegetal van + 1 voor C.

Klopt dit ?

Nog een bijkomend vraagje;
ik moet soms een enkele verschillende lewisstructuren uitproberen voor ik de correcte oriŽntatie van de atomen heb gevonden. Zijn hier er soms hulpmiddeltjes voor ?

Ik dacht al:

- F en H atoom steeds eindstandig
- koolstof meestal aan elkaar ( keten )

Nog tips ? Of is dit gewoon een kwestie van uitproberen en de formele ladingen vergelijken ?

Bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2009 - 12:02

EN 0 > EN C : de C gaat 2 elektronen afstaan aan O: 2+
C - C : zuiver covalent gebonden: delen het e - paar: 0
EN C > EN H: waterstof staat 1 eletron af aan C: 1 -

Som van deze ladingen levert een oxidatiegetal van + 1 voor C.

Klopt helemaal.

ik moet soms een enkele verschillende lewisstructuren uitproberen voor ik de correcte oriŽntatie van de atomen heb gevonden. Zijn hier er soms hulpmiddeltjes voor ?

Er zijn enkele 'regeltjes', maar het komt vaak ook op gevoel neer.
Kijk bijvoorbeeld naar jouw voorbeeld CH3CHO

De brutoformule zou C2H4O zijn, maar men noteert een soort combinatie van structuur en brutoformule om toch duidelijk te maken over welke stof het gaat (en dus isomeren uit te sluiten).

-CHO is de manier waarop men doorgaans een aldehyde-functie schrijft. Een C met daarop dubbel gebonden O en een waterstofje voor aan 4 bindingen te komen.
Daarnaast hangt nog een CH3, en aangezien er nog maar 1 C over is in dit groepje, moeten alle waterstoffen daar wel aan hangen. Gevolg is dat beide koolstoffen dus enkel gebonden moeten zijn om niet over hun 4 bindingen te gaan.

Geplaatste afbeelding

Een ander voorbeeldje is bijvoorbeeld azijnzuur. Dit wordt vaak geschreven als : CH3COOH
Opnieuw wordt een soort mengeling van brutoformule en structuurformule gebruikt. Het einde (COOH) duidt op een carbonzuur.
Dit is C met dubbel gebonden zuurstof, en een OH groep om de 4 bindingen te vormen.
Daarnaast heb je nog een CH3, en dat is opnieuw een methylgroepje, een C met daarop 3 waterstoffen.

Om niet over de 4 bindingen te gaan, zie je dat beide koolstoffen dus enkel gebonden zijn.
Je krijgt:

Geplaatste afbeelding
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures