Springen naar inhoud

waarom geloof

• Log in om te kunnen reageren

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 15:49

Ik vroeg me net even af, waarom is er geloof in god, goden of whatever.
Hoe is dat ontstaan? En waarom?

Volgens mij is geloof ontstaan om dingen te verklaren die we zelf "nog" niet konden kunnen verklaren. Waarom houden we eraan vast... Opium voor het volk zeker?
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 16:06

Omdat het leven 1 groot mysterie is.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 16:24

pascal Boyer schreef "religion explained"
Zelf nog niet gelezen :shock:
schijnt veel te verklaren.
huh?

• Gast

Geplaatst op 21 juni 2005 - 19:45

Hoe is dat ontstaan?

Omdat God tegen mensen aan begon te praten.

En waarom?

Geen idee, waarom praat ik tegen mensen in een cafť?

Volgens mij is geloof ontstaan om dingen te verklaren die we zelf "nog" niet konden kunnen verklaren.

Niet alle geloven geven antwoord. Sterker nog, naar mijn mening zorgt geloof juist voor meer vragen dan dat het antwoorden geeft.
Geloof=vertrouwen. Die uitleg bezit het woord.
"Ik vertrouw op God". Heeft weinig met "verklaren" te maken.

Waarom houden we eraan vast... Opium voor het volk zeker?

Marx zegt "religie" trouwens. Niet geloof.

God bestaat niet, dus 'geloof' is een product van mensen.
Hoe is het ontstaan?

^ Bewijs eerst maar dat God niet bestaat.
Technisch gezien is je vraag een drog reden.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2005 - 20:51

Volgens mij is geloof ontstaan om dingen te verklaren die we zelf "nog" niet konden kunnen verklaren. Waarom houden we eraan vast... Opium voor het volk zeker?

Geloof is uiteraard ontstaan toen God de mens schiep.

Ik zou niet weten hoe mijn geloof dingen moet verklaren, maar er zijn ongetwijfeld mensen bij wie dat wel zo werkt.

Geloof werd, wordt en zal altijd misbruikt worden, maar dat is niet alleen eigen aan geloof; Marxisme was in de USSR het opium voor het volk.
β-Damascenon en maneschijn

Cixx

Cixx

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 21:40

Geloof is uiteraard ontstaan toen God de mens schiep.

Geloof jij dat nogsteeds?

Dat die god een paar mensen op de aarde zette, en dat die vervolgs in hem gingen geloven?

Denk eerder dat het zoals Dimevil al zei is gegaan. Mensen willen een verklaring, en het enige wat ze toen konden bedenken was een 'god' die alles in elkaar heeft gezet.

Als mensen nu een verklaring willen dan zouden ze zeggen: evolutietheorie, big bang theorie.
Theorien die wetenschappelijk onderstuend worden.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 22:34

Hoe is dat ontstaan?

'Geloof' is ontstaan door het natuur fenomeen. Er is meer, met een doel, en een eeuwig bestaan in vorm van een 'ziel. Dit is de natuur. Omdit natuur fenomeen te verwoorden is geloof ontstaan. Het geloof beschrijft dit fenomeen. Echter is het moeilijk te omschrijven omdat het niet aards fenomeen is. Dit valt te vergelijken met het omschrijven van radio golven in de middel eeuwen.

En waarom?

Omdat het natuur fenomeen waar het geloof over gaat 'werkelijk' bestaat. Echter is het zo dat er verschillende 'geloven' bestaan, deze maken op verschillende manieren duidelijk dat er meer bestaat. Deze geloven proberen allemaal het 'doel' van de deeltjes, het 'doel' van de mens te omschrijven. Dus als u ondekt dat het 'leven' beinvloed wordt door een schepper, dan biedt een geloof daar veel informatie over. Er waren dus al veel mensen voor ons die het bestaan van 'het wonder der natuur' kende.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:25

- Angst en
- Nieuwsgierigheid.

Geloof: accepteren van iets wat men niet begrijpt. Neem dit van mij ter harte, veel mensen (90% van de mensheid) wil of kan niet te veel over dingen nadenken, omdat ze het niet begrijpen. Een klein selectief groepje mensen zijn in staat die wel goed en diep na kunnen denken. Ik doel niet op personen zoals Einstein, Freud, maar op mensen die een brede interesse hebben (minstens 6 gebieden in film, muziek, wetenschap, wijsheid, cultuur e.d). En dat zijn er maar weinig.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:46

.....Geloof: accepteren van iets wat men niet begrijpt. Neem dit van mij ter harte, veel mensen (90% van de mensheid) wil of kan niet te veel over dingen nadenken, omdat ze het niet begrijpen. Een klein selectief groepje mensen zijn in staat die wel goed en diep na kunnen denken. Ik doel niet op personen zoals Einstein, Freud, maar op mensen die een brede interesse hebben (minstens 6 gebieden in film, muziek, wetenschap, wijsheid, cultuur e.d). En dat zijn er maar weinig.

Fijn dat er nu iemand is die mij uitlegt waarom ik geloof. Ik ben te dom, mijn interessegebied is niet breed genoeg omdat ik op enkele van de 6 genoemde gebieden niet voldoende scoor.

Film: kijk ik zelden, de werkelijkheid is veel spannender.
Muziek: is om naar te luisteren.
Wijsheid: wat is wijsheid?
Cultuur: wat is dat?
E.d.: daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen.

Volgens jouw criteria ben ik dus eigenlijk alleen maar geinteresseerd in wetenschap, en daarom denk ik te weinig na en daarom geloof ik. Fijn om te weten. Heb ik weer iets om over na te denken. :shock:

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:58

.....Geloof: accepteren van iets wat men niet begrijpt. Neem dit van mij ter harte, veel mensen (90% van de mensheid) wil of kan niet te veel over dingen nadenken, omdat ze het niet begrijpen. Een klein selectief groepje mensen zijn in staat die wel goed en diep na kunnen denken. Ik doel niet op personen zoals Einstein, Freud, maar op mensen die een brede interesse hebben (minstens 6 gebieden in film, muziek, wetenschap, wijsheid, cultuur e.d). En dat zijn er maar weinig.

Fijn dat er nu iemand is die mij uitlegt waarom ik geloof. Ik ben te dom, mijn interessegebied is niet breed genoeg omdat ik op enkele van de 6 genoemde gebieden niet voldoende scoor.

Film: kijk ik zelden, de werkelijkheid is veel spannender.
Muziek: is om naar te luisteren.
Wijsheid: wat is wijsheid?
Cultuur: wat is dat?
E.d.: daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen.

Volgens jouw criteria ben ik dus eigenlijk alleen maar geinteresseerd in wetenschap, en daarom denk ik te weinig na en daarom geloof ik. Fijn om te weten. Heb ik weer iets om over na te denken. :shock:

Is niet negatief bedoeld, ik geef alleen aan hoe ik het zie. Men hoef niet aangevallen te worden, omdat men niet beter weet. De bedoeling is dat men van elkaar kan leren, zonder elkaar de hersens in te slaan. Men dient dichter bij elkaar te komen, we staan individueel te ver van elkaar af. In mij topic "waar is onze ziel" geef mijn opmerkzaamheid aan.

Iedereen is vrij om te leren in Nederland en Belgie, wat men ermee doet is zijn of haar verantwoordelijkheid.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:05

..... Men dient dichter bij elkaar te komen, we staan individueel te ver van elkaar af.....

Dit is een interessante opmerking. Werk dat eens verder uit?

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:08

Geloof: accepteren van iets wat men niet begrijpt. Neem dit van mij ter harte, veel mensen (90% van de mensheid) wil of kan niet te veel over dingen nadenken, omdat ze het niet begrijpen. Een klein selectief groepje mensen zijn in staat die wel goed en diep na kunnen denken. Ik doel niet op personen zoals Einstein, Freud, maar op mensen die een brede interesse hebben (minstens 6 gebieden in film, muziek, wetenschap, wijsheid, cultuur e.d). En dat zijn er maar weinig.

Is dit slechts een vooringenomen standpunt of arrogantie? Ik heb het ook niet hoog op met de mensheid, maar dat heeft hier niet veel mee te maken.

Geloof heeft denk ik veel te maken met een baken/houvast. De uitspraak 'nood leert bidden' verklaart veel. Lang niet iedereen wil geheel verantwoordelijk zijn voor zijn leven en wat daarin voorvalt. Dan is het prettig te weten dat er 'iemand' is die over je waakt en je helpt als het slecht gaat. Ik heb wel eens gedacht dat het 'geloof' een pseudo-ouder is. Als kind zijn we immers ook niet (geheel) verantwoordelijk voor onze daden en nemen onze ouders het voortouw. Er wordt duidelijk verteld wat wel en niet mag en als je het moeilijk hebt, kun je terugvallen op je ouders. Die troosten je of helpen je uit de puree. Dat ga je missen als je eenmaal zelfstandig bent. Dus wat doe je dan? Nou ja, het is zomaar een hersenspinsel...

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:02

Is dit slechts een vooringenomen standpunt of arrogantie? Ik heb het ook niet hoog op met de mensheid, maar dat heeft hier niet veel mee te maken.

Ik ben het ook met Boaz eens. Het is geen arrogantie maar ik denk dat veel gelovigen gewoon niet de kennis of de durf hebben om eens kritisch naar hun geloofsbeeld te kijken. Ik was vroeger ook gelovig en als mijn moeder mij eginaforce gaf tegen verkoudheid toen hielp het nog. Inmiddels weet ik dat homeopathie niet werkt of kan werken en is het placebo effect van eginaforce verdwenen. Ik weet inmiddels ook dat er geen God bestaat omdat er geen enkele reden is om dit aan te nemen.
Ik zeg niet dat gelovigen dom zijn maar ik zeg dat veel gelovigen niet durven of willen twijvelen aan hun overtuiging omdat het hun wilskracht en geluk schenkt.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:07

Ik zeg niet dat gelovigen dom zijn maar ik zeg dat veel gelovigen niet durven of willen twijvelen aan hun overtuiging omdat het hun wilskracht en geluk schenkt.

Dan zeg ik vervolgens dat ik dat onzin vind.

Ik vind het eerlijk gezegd een vergelijkbare reactie als ik zou zeggen dat atheÔsten niet aan hun overtuiging omdat het hun zekerheid en controle schenkt.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:45

.....Ik zeg niet dat gelovigen dom zijn maar ik zeg dat veel gelovigen niet durven of willen twijvelen aan hun overtuiging omdat het hun wilskracht en geluk schenkt.

Zal ik je uit de droom helpen? Juist onder gelovigen wordt er heel erg getwijfeld.
Het valt me op dat er veel mensen zijn die menen zich een oordeel aan te matigen over wat en hoe gelovigen zijn, zonder dat ze het geloof van binnenuit kennen.
Verder wordt er heel veel geprobeerd om God en geloof met fysische argumenten te verklaren dan wel weg te redeneren. Dat is een zinloze weg. Geloof is niet alleen een zaak van je verstand, maar ook van hart en handen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures