[chemie] reactiesnelheid, snelheidsconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[chemie] reactiesnelheid, snelheidsconstante

Dag allen,

Tijdens het studeren van het onderwerp kinetiek stootte ik op een aantal onduidelijkheden.

1) Neem nu de volgende vergelijking voor de reactiesnelheid.

v= k. (A).(B)

Beschouwt men dit als een 1ste of 2de orde reactie ?

2) De SI eenheid van v is : mol /( l.s )

Maar blijkbaar ook : mol. / (m3. s )

Hoe kan dit ? ( 1 m3 = 1000 l ? )

Reactiesnelheid is de verandering van de concentratie van de stof per tijdseenheid, dus mol /( l.s ) lijkt mij het meest correct.

3) Volgens mij kan men op de snelheidsconstante k geen vaste eenheid kleven, vermits de eenheden van k afhangen van het soort reactie ( 0de, 1ste, 2de orde ).

Klopt dit ?

Bedankt !

Berichten: 4.246

Re: [chemie] reactiesnelheid, snelheidsconstante

Voor je eerste en derde vraag:

Verborgen inhoud
1.PNG
1.PNG (71.82 KiB) 1131 keer bekeken
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] reactiesnelheid, snelheidsconstante

Voor je tweede vraag:
1 m3 = 1000 l ?
Dat klopt. Staat er niet dm3 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] reactiesnelheid, snelheidsconstante

ceetn schreef:2) De SI eenheid van v is : mol /( l.s )

Maar blijkbaar ook : mol. / (m3. s )

Hoe kan dit ? ( 1 m3 = 1000 l ? )

Reactiesnelheid is de verandering van de concentratie van de stof per tijdseenheid, dus mol /( l.s ) lijkt mij het meest correct.
De officiële SI-eenheid voor volume is m3. mol/m3 zou dus het meest correct zijn. Dat chemici nog wel eens de onofficiële eenheid l gebruiken om volume aan te duiden doet daar niets aan af. Het maakt ook niets uit, in beide gevallen staat er hoeveelheid stof per volume-eenheid, dus de dimensies zijn hetzelfde. Waar de reactiesnelheid in wordt uitgedrukt is doorgaans afhankelijk van de schaal waarop men de reactie uitvoert. Een chemisch technoloog zal eerder in kmol/m3/s spreken, of het zelfs per uur uitdrukken.
3) Volgens mij kan men op de snelheidsconstante k geen vaste eenheid kleven, vermits de eenheden van k afhangen van het soort reactie ( 0de, 1ste, 2de orde ).

Klopt dit ?
Dat klopt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer