beet/prik door onbekend insect..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

beet/prik door onbekend insect..

Dag,

Afgelopen weekend in Belgie ben ik gestoken / gebeten door een insect (op m'n voet), dat ik zelf niet ken. Het is een zwart, glanzend vliegend insect (een soort grote vliegende mier), die duidelijk net als een mug 'niet weg te slaan' was voordat 'ie geprikt had.

De eerste dag was er alleen een bijt/prikplaats te zien, maar de dagen daarna werd het een dikke, grote plek (jeuk/bijtend), die in de loop van de week blauw/rood werd (bloeduitstorting).

In het verleden ben ik in Zwitserland waarschijnlijk ook wel eens door zo'n beestje geprikt, boven m'n oog, waarna de helft van m'n gezicht dik geworden was (en m'n oog dicht zat). Zover ik mij kon herinneren leken deze beestjes erg op elkaar.

Ik probeer op internet een site vinden met plaatjes van insecten om na te gaan wat voor insect het was. Weten jullie wat voor insect het is of een site waar deze staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: beet/prik door onbekend insect..

Klinkt mij als een paardenvlieg in de oren. Heel irritante beesten echter deze willen tusen de 1 en 2 cm groot zijn. was dat bij jou ook het geval?

In Duitsland noemen ze die beesten 'Bremsen'. Er zijn paardenmiddelen (letterlijk) om heel effectief van deze last af te komen: Bremsenvrei. Werkt niet alleen tegen 'Bremsen' maar tegen de meeste vliegende irritante beesten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: beet/prik door onbekend insect..

Ik heb die beestjes ook wel eens gezien, zijn dat niet horzels? Daar kan je in elk geval ook van die grote zwellingen van krijgen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: beet/prik door onbekend insect..

Ik heb die beestjes ook wel eens gezien, zijn dat niet horzels? Daar kan je in elk geval ook van die grote zwellingen van krijgen.
Ik denk het niet, met horzels duidt men hier vaak aan: steekvlieg (daas oftewel paardevlieg), of hoornaar (grote soort wesp, niet zwart maar geel/bruin zie foto). Zie ook deze topic. Een paardevlieg lijkt niet op een mier, is wel zwart maar niet echt glimmend (zie foto) Ik zit meer in de richting te denken van een knoopmier, die angels hebben en vervelend en pijnlijk kunnen steken. Ik weet niet hoe groot de vliegende koninginnen van knoopmieren zijn, maar er schijnen 3000 soorten te zijn. Een ander insect dat op de beschrijving lijkt is een wesp, de grote rupsendoder( zie foto) Maar of die ook mensen steken? :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: beet/prik door onbekend insect..

bedankt voor alle reacties...

Ik ben even alle plaatjes langs gegaan, maar ik heb die 'van mij' er nog niet tussen zien staan. Het beestje was nl. echt helemaal zwart, en inderdaad glanzend, zo'n 1 / 1,5 cm groot. het lichaam bestond echt duidelijk uit 3 'bolletjes' zoals bij een mier, dus niet een lang gerekte romp.

Ik had het idee dat dit beestje vooral op bloed af kwam, zoals een mug. Hij had het lef om door een sok heen te prikken ... :shock: . Overigens was het een duidelijk voelbare prik / beet.

Ik ben benieuwd wat het was...

(hm ... of is het enige laatste exemplaar nu door het afvoerputje gespoeld?! :?: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: beet/prik door onbekend insect..

Hoe zagen zijn vleugels er uit? Wat voor kleur en hoe veel? (2 of 4) Hoe groot was hij? Enig idee of het een angel had (zoals mier/wesp) of een zuigsnuit? (zoals mug/vlieg)

Een paardenvlieg (daas) is het denk ik niet. Dat zijn duidelijk vliegen. Ik ben er wel eens door gebeten, maar erg veel last had ik er niet van.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: beet/prik door onbekend insect..

Ik herken al jullie verhalen. Ik ben afgelopen weekend ook weer gebeten door zo'n beest. Ik dacht ook altijd dat het een horzel of paardenvlieg was, maar door de vele reacties en plaatjes op deze site of een andere ben ik er ook wel achter dat het geen van deze beestjes waren. Ik ben erg gevoelig voor beten van die krengen, want ik ben dit weekend in mijn pols gebeten en moest het beestje er ook afslaan. Binnen 2 uur werd mijn pols enorm dik en warm en vandaag voelt het aan als een blauwe plek.

2 jaar geleden ben ik door zo'n vliegachtig beest in Italië in mijn bovenbeen gebeten en die werd zo dik, mijn hele bovenbeen voelde als één grote muggenbult. Ik heb een dag amper kunnen lopen van de stijfheid/pijn. Gelukkig trekt de pijn na een dag wel weer weg, maar je hebt er toch behoorlijk last van. Wie o wie weet die krengen toch te benoemen. Het lijkt inderdaad op een grote grijze vlieg. Grote vleugels, maar absoluut geen wespachtige!!!

Re: beet/prik door onbekend insect..

Ben ik weer. Ik ben nog even het internet verder gaan verkennen en ben er achtergekomen dat we waarschijnlijk spreken over dazen. Moet je maar eens zoeken via google, want ik heb de foto van dat beestje gezien en die lijkt er wel sprekend op. Nooit van gehoord overigens. Ik weet niet hoe ik een foto toe kan voegen, anders had ik de foto erbij gedaan, maar kijk maar eens. We hebben het vast over hetzelfde rotbeestje!

Succes allemaal met jullie eventuele toekomstige steken nog!!

Re: beet/prik door onbekend insect..

Trea schreef:Ben ik weer. Ik ben nog even het internet verder gaan verkennen en ben er achtergekomen dat we waarschijnlijk spreken over dazen. Moet je maar eens zoeken via google, want ik heb de foto van dat beestje gezien en die lijkt er wel sprekend op. Nooit van gehoord overigens. Ik weet niet hoe ik een foto toe kan voegen, anders had ik de foto erbij gedaan, maar kijk maar eens. We hebben het vast over hetzelfde rotbeestje!  

Succes allemaal met jullie eventuele toekomstige steken nog!!
Nou ik ben het afgelopen weekeinde ook gestoken, in mijn kuit. Ik voelde de prik, er kwam gelijk een rode dikke vlek waar het gif zat. Binnen een uur had ik een olifantenpoot, zonder gekheid. De huid stond strak en voelde bloedheet aan. Inmiddels zijn we 4 dagen verder en ben ik thuis naar de huisarts geweest. Ik heb een pilletje gehad, antihistamine en een zgn. Epipen, om bij een eventuele volgende prik de zwelling meteen de kop in te kunnen drukken. De zwelling is nu al een beetje aan het afnemen, maar ik kan nog steeds geen schoen aan. Het steekbeest zag er inderdaad uit als een gewone vlieg, maar met strepen op de vleugels. Volgens mij een daas. Wat voor "paardenmiddel"gebruiken jullie om die beesten van het lijf te houden? Volgens mij komen ze op natte lijven af, want vooral bij het zwembad "daasden"ze rond.

Ik ben benieuwd.

Hartelijke groeten,

Ellen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: beet/prik door onbekend insect..

Trea schreef:Ik herken al jullie verhalen. Ik ben afgelopen weekend ook weer gebeten door zo'n beest. Ik dacht ook altijd dat het een horzel of paardenvlieg was, maar door de vele reacties en plaatjes op deze site of een andere ben ik er ook wel achter dat het geen van deze beestjes waren............ Ben ik weer. Ik ben nog even het internet verder gaan verkennen en ben er achtergekomen dat we waarschijnlijk spreken over dazen. Moet je maar eens zoeken via google, want ik heb de foto van dat beestje gezien en die lijkt er wel sprekend op. Nooit van gehoord overigens. Ik weet niet hoe ik een foto toe kan voegen, anders had ik de foto erbij gedaan, maar kijk maar eens. We hebben het vast over hetzelfde rotbeestje!  

Succes allemaal met jullie eventuele toekomstige steken nog!!
Een daas IS een paardevlieg en wordt ook wel eens horzel genoemd (zie eerdere posts): http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.as...tuurdatabase.nl
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 866

Re: beet/prik door onbekend insect..

Hebben jullie al gezien dat er nog een site is waar op dit forum over dat soort beestjes en hun naam gepraat wordt?

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2637

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: beet/prik door onbekend insect..

Hebben jullie al gezien dat er nog een site is waar op dit forum over dat soort beestjes en hun naam gepraat wordt?http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2637
Ja daar had ik in deze post al naar verwezen..... :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: beet/prik door onbekend insect..

Ik ben dus ook gebeten door een daas/steekvlieg en heb nu al bijna twee weken jeuk en gezwollen plekken (3x gebeten) en heb inderdaad bloeduitstortingen, maar het blijft zo enorm jeuken en best ook pijnlijk, wat kan ik nu het beste doen als nabehandeling??

Wie kan mij helpen? Ik heb al azaron en andere kalmerende middeltjes geprobeerd...die helpen een uurtje en dan is het weer mis... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: beet/prik door onbekend insect..

Als je er al zo lang last van hebt, raad ik je zeker aan om even langs je huisarts te gaan! Misschien heeft hij/zij wel een of ander wondermiddeltje!

Het lijkt me ook niet goed dat je er al zo´n tijd last van hebt. Misschien was het geen daas, maar een ander beestje. Daarom lijkt het mij het verstandigst als je even langs je huisarts gaat!

Berichten: 128

Re: beet/prik door onbekend insect..

Je kan de dazen (dit zijn geen horzels) op afstand houden met praktisch dezelfde middeltjes als bij muggen. Bijvoorbeeld gebruik van DEET!

De agressiviteit van dazen neemt toe bij warm en overtrokken weer, bijvoorbeeld net voor een onweer losbarst.

Dazenbeten voorkomen doe je door bij een wandeling door bossen of weiden kleding te dragen met lange mouwen en pijpen, en gesloten schoenen. Dazen houden niet van lichtgekleurde kleding!

Afbeelding

Reageer