Ligger voor kettingtakel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Ligger voor kettingtakel

Hallo'

Ik ben een volledige leek op het gebied van krachten en materiaalberekeningen.

Zou iemand voor mij kunnen berekenen welke stalen profiel (het liefst een ronde buis), ik moet gebruiken voor het volgende doel.

Ik wil een kettingtakeltje ophangen aan een buis en dit belasten met een maximale belasting van 300 Kg.

De buis ligt aan weerszijden op dragers, met een overspanning van 2,7 mtr. vastgelast.

Welke diameter en materiaaldikte kan ik hiervoor het beste kiezen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Berichten: 4.502

Re: Ligger voor kettingtakel

Optredend moment max. 0.25 * 300* 270 kgcm;

Neem spanning 2350/1.5=1567 kg/cm2 en dus nieuw staal 37.

W= 0.25 * 300* 270 kgcm/1567 kg/cm2 =12.72 cm3,

Uit mijn MCB-tabel rolt rond 60.3 * 6.3 mm met G 8.56 kg/m , I 39.5 cm4 en W 13.10 cm3

Met weinig gewicht meer en veel hogere I en W zou ik nemen:

rond 82.5 * 4 mm met G 7.89 kg/m , I 76.2 cm4 en W 18.5 cm3

Berichten: 4.502

Re: Ligger voor kettingtakel

oktagon schreef:Optredend moment max. 0.25 * 300* 270 kgcm;

Neem spanning 2350/1.5=1567 kg/cm2 en dus nieuw staal 37.

W= 0.25 * 300* 270 kgcm/1567 kg/cm2 =12.72 cm3,

Uit mijn MCB-tabel rolt rond 60.3 * 6.3 mm met G 8.56 kg/m , I 39.5 cm4 en W 13.10 cm3

Met weinig gewicht meer en veel hogere I en W zou ik nemen:

rond 82.5 * 4 mm met G 7.89 kg/m , I 76.2 cm4 en W 18.5 cm3
Ik borduur hier na summier nadenken over voort!

Het bovenstaande is gebaseerd op een wrs. een vaste plaats voor de balk-je spreekt over vastlassen van opleggingen - en wrs.ook een vaste plaats voor je takel omdat je een ronde buis prefereert.