Ligger voor kettingtakel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Ligger voor kettingtakel

Hallo'

Ik ben een volledige leek op het gebied van krachten en materiaalberekeningen.

Zou iemand voor mij kunnen berekenen welke stalen profiel (het liefst een ronde buis), ik moet gebruiken voor het volgende doel.

Ik wil een kettingtakeltje ophangen aan een buis en dit belasten met een maximale belasting van 300 Kg.

De buis ligt aan weerszijden op dragers, met een overspanning van 2,7 mtr. vastgelast.

Welke diameter en materiaaldikte kan ik hiervoor het beste kiezen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Berichten: 4.502

Re: Ligger voor kettingtakel

Optredend moment max. 0.25 * 300* 270 kgcm;

Neem spanning 2350/1.5=1567 kg/cm2 en dus nieuw staal 37.

W= 0.25 * 300* 270 kgcm/1567 kg/cm2 =12.72 cm3,

Uit mijn MCB-tabel rolt rond 60.3 * 6.3 mm met G 8.56 kg/m , I 39.5 cm4 en W 13.10 cm3

Met weinig gewicht meer en veel hogere I en W zou ik nemen:

rond 82.5 * 4 mm met G 7.89 kg/m , I 76.2 cm4 en W 18.5 cm3

Berichten: 4.502

Re: Ligger voor kettingtakel

oktagon schreef:Optredend moment max. 0.25 * 300* 270 kgcm;

Neem spanning 2350/1.5=1567 kg/cm2 en dus nieuw staal 37.

W= 0.25 * 300* 270 kgcm/1567 kg/cm2 =12.72 cm3,

Uit mijn MCB-tabel rolt rond 60.3 * 6.3 mm met G 8.56 kg/m , I 39.5 cm4 en W 13.10 cm3

Met weinig gewicht meer en veel hogere I en W zou ik nemen:

rond 82.5 * 4 mm met G 7.89 kg/m , I 76.2 cm4 en W 18.5 cm3
Ik borduur hier na summier nadenken over voort!

Het bovenstaande is gebaseerd op een wrs. een vaste plaats voor de balk-je spreekt over vastlassen van opleggingen - en wrs.ook een vaste plaats voor je takel omdat je een ronde buis prefereert.

Ik denk nu aan gebruiksgemak en dan kun je eenvoudig eerst denken aan een beweegbare-railtakel-waarvoor je bij het handhaven van een vastgelast balk (270 cm lengte dus) een vierkante kokerbalk neemt van 70.70.4 (G 8 kg/m ,I 76 cm4,W 21cm3) en daaronder monteer je een rail,geschikt voor een dubbele rol voor de takel met draagvermogen van 300 kg (afm. 66.55.2.5 mm,G ca. 4 kg/m).

Je kunt de takel nu bewegen over een afstand van ca. 2.20 m!

Een verdere uitbreiding kan zijn dat je de balk met takelrail via 2 zijrails ook heen en weer kunt bewegen over je gehele werkruimte,dan kun je met je takel overal komen!

Railprofielen oa.MCB (boek blz.140) en ook op internet via Google,in Nl en Be.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ligger voor kettingtakel

Zo'n takeltje komt over het algemeen samen met een loopkat, dit is een wagentje dat kan verrijden over het profiel waar het aangehangen wordt. (Meestal op de onderste flenzen van een I-profiel, maar ook over ronde buizen ed.)

Voor de dwarsbeweging zou ik toch zoiets aanraden ipv. speciale rails.

De langsbeweging is geinig, maar verdient meer aandacht pro en contra.

Ikzelf was het eerst van plan in m'n werkruimte, om gemakkelijk stukken te kunnen lossen van een aanhangwagen en om de occasionele motor uit een wagen te kunnen lichten, maar heb geopteerd voor enkel een dwarsbeweging na een langdurige kosten/baten analyse...

Berichten: 4

Re: Ligger voor kettingtakel

Beste Oktagon,

Hartelijk dank voor je reaktie, hier kan ik zeker mee uit de voeten.

Maar het behoeft een statisch geheel te worden.

Het is de bedoeling om een aanhangwagen aan een zijde omhoog te takelen om zodoende ruimte te creeren in de garage voor de auto.

Maar nieuwsgierig als ik ben, kun je misschien een simpele uitleg van de formule geven?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 4.502

Re: Ligger voor kettingtakel

oktagon schreef:Optredend moment max. 0.25 * 300* 270 kgcm;

Puntlast geeft:alg.Moment=0.25*P*L (=max.M);verschuif je die P,dan wordt het moment kleiner

Neem spanning 2350/1.5=1567 kg/cm2 en dus nieuw staal 37.

Die 2350 Kg/cm2 is de vloeispanning en grens voor toepassing als je zonder beveiligingscoeff.werkt,in de statica werk je met normen 1.2 tot 1.5,ik nam bij jou de onveiligste omdat er in een fabriek wel andere normen gelden wegens bewegende elementen,ik meen dat er daar gewerkt wordt met veiligh.normen tot 4 of 5 en dat laatste zou betekenen dat je een spanning mag gebruiken van 2350/5= 470 kg/cm2.Aangezien het bij jou wrs. een hobby is stelde ik de norm op 1.5 en gaf nog advies om een profiel met mmer I en W te nemen,zie hierna!

W= 0.25 * 300* 270 kgcm/1567 kg/cm2 =12.72 cm3,
Uit mijn MCB-tabel rolt rond 60.3 * 6.3 mm met G 8.56 kg/m , I 39.5 cm4 en W 13.10 cm3

De W is weerstandsmoment en houdt verband met sterkte ,alg. W = Moment / toelaatb.spanning,is in jouw geval voldoende omdat de doorbuiging maar een tijdelijk verschijnsel is.

Treden er bij permanente lasten echter permanente doorbuigingen op dan moet je de I = traagh.moment berekenen om te zien of vooral bij grote overspanningen die niet teveel is (dat doe je door bij de W de bijpassende I te gebruiken)

Je kunt de I ook direct berekenen als je de doorbuiging aangeeft in de formule,beetje ingewikkeld voor je.


Met weinig gewicht meer en veel hogere I en W zou ik nemen:

rond 82.5 * 4 mm met G 7.89 kg/m , I 76.2 cm4 en W 18.5 cm3

Reageer