[natuurkunde] archimedeskracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[natuurkunde] archimedeskracht

Hoi, ik snap het antwoord op volgende vraag niet. Misschien kan iemand me helpen ?

Twee digitale weegschalen zijn naast elkaar opgesteld. Weegschaal 1 draagt een statief waaraan een massa met volume 50 cm³ is opgehangen boven een vat geplaatst op weegschaal 2.

De weegschalen 1 en 2 duiden respectievelijk 800g en 500g aan.

Het vat op weegschaal 2 wordt nu gevuld met een halve liter water zodanig dat de massa volledig is ondergedompeld.


Wat is dan de aflezing op de weegschalen 1 en 2 ?

a) 750 g en 1050 g

b) 750 g en 1000g

c) 800g en 1000g

d) 850 en 950 g

Het heeft weinig zin om hier berekingen te gaan uitvoeren denk ik, we weten immers niet hoe de weegschalen geijkt zijn ( of bestaat hiervoor een universele maat ? ).

vat 1: de archimdes kracht levert een opwaartse stuwkracht gelijk aan 50 N tegen de zwaartekracht, het gewicht afgelezen op de weegschaal moet dus zeker dalen.( weegschaal toont de reactie op het gewicht) Dus ofwel A, ofwel B.

vat 2: + 0,5 l water = + 0,5 kg : we lezen 1000 g af op de weegschaal

Volgens mij gaat het blokje geen stijging in gewicht gaan veroorzaken, het hangt immers in aan een statief en het water errond gaat gewoon stijgen.

-- Dus antwoord B.

( oplossingenbundel zegt echer A ;) )

Iemand een idee ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] archimedeskracht

Het heeft weinig zin om hier berekeningen te gaan uitvoeren denk ik, we weten immers niet hoe de weegschalen geijkt zijn ( of bestaat hiervoor een universele maat ? ).


Hoezo universele maat? Er is hier weinig vreemds aan de hand, al moet je er wel heel aandachtig doorheen lezen om uit te vinden hoe de vork aan de steel zit.

massa statief plusblokje kennelijk 800 g.

massa leeg vat kennelijk 500 g.

weegschaal 1: een blokje van 50 cm³ wordt geheel ondergedompeld in water. 50 cm³ = 50 g water wordt verplaatst,

weegschaal 1 zal 50 g minder aangeven.
Volgens mij gaat het blokje geen stijging in gewicht gaan veroorzaken, het hangt immers in aan een statief en het water errond gaat gewoon stijgen.
Dompel dan eens een plastic bekertje van 50 cm³ zodanig onder dat het niet overloopt? Je oefent daarvoor duidelijk een kracht naar beneden uit. Die kracht moet érgens een tegenkracht ondervinden. Zo ook het geheel ondergedompelde blokje. Dat wordt á raison van 50 gramkracht opgetild. Dat zal dus door de onderste weegschaal moeten gebeuren.

-- Dus antwoord A. ;)

PS: waar komt dit oefeningetje vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] archimedeskracht

Hoezo universele maat?
Ik werd wat in verwarring gebracht bij de werking van een weegschaal.

Deze toont de reactie op het gewicht en zet deze kracht in newton dan om in ' massa ' in kg.

Op aarde is gewicht in rust gelijk aan de zwaartekracht ( Fz = m.g ).

Als een weegschaal dus oorspronkelijk 800g afleest, ' voelt ' deze dus een

kracht = 800.10-3. 9,81 m/s2 = 7,848 N.

Het blokje onderdompelen zorgt ervoor dat het blokje een opwaartse kracht ondervindt die dus tegen de zwaartekracht inwerkt.

Fa = 0,4905 N.

In situatie 2 gaat de weegschaal1 dus een kracht ondervinden gelijk aan 7,3575N . Dit gaat dan weer af te lezen zijn in Kg.

m = F/a = 0,750 g

Met die ' universele ' maat bedoelde ik, bijvoorbeeld gewicht meten in pond. Dit is echter gewoon een kwestie van eenheden kiezen

En de weegschaal is gewoon een basistoepassing op Newton ( F = m.a ) ;) .
Die kracht moet érgens een tegenkracht ondervinden. Zo ook het geheel ondergedompelde blokje. Dat wordt á raison van 50 gramkracht opgetild. Dat zal dus door de onderste weegschaal moeten gebeuren.
Het ondergedompeld blokje gaat 50 cm³ water naar beneden drukken dit komt overeen met 50 g massa die naar beneden wordt gedrukt. Dus een een extra kracht naar benden van 0,4895 N. Die dan weer door de weegschaal gevoelt wordt.

Ziezo, ik denk dat ( indien dit allemaal klopt ), ik het nu wel op een rijtje heb.
PS: waar komt dit oefeningetje vandaan?
Bundel fysica oefeningen voor het ingangsexamen geneeskunde ( van school uit gegeven )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [natuurkunde] archimedeskracht

Met die ' universele ' maat bedoelde ik, bijvoorbeeld gewicht meten in pond. Dit is echter gewoon een kwestie van eenheden kiezen
Juist, je denkt gewoon te moeilijk. Al zet je een schaalverdeling in de eenheid "BIC-pennen" op die weegschalen, de ene zal net zoveel bicpennen méér aanwijzen als de ander minder zal aanwijzen.

Dat heen-en-terugrekenen naar newton is ook al zo'n overkill. Neem je bijvoorbeeld een balans met aan elke zijde een gewichtje, dan ontstaat er een eenwicht van momenten, met de officiële eenheid Nm. Maar als je aan de ene kant 6 bicpennen hangt op 3 gaatjes afstand van het draaipunt, dan kun je dat in evenwicht brengen met ?? bicpennen aan het tweede gaatje aan de andere kant.

6 x 3 "bicpengat" = 2 x ?? "bicpengat".

Je ziet met je ogen dicht dat je daar 9 bicpennen moet gaan hangen. Zinloos om alles naar newton en meter te gaan omrekenen, om tenslotte je newton weer te gaan terugrekenen naar bicpennen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] archimedeskracht

Je slaat de nagel op zijn kop !. Ik moet het allemaal niet te ver gaan zoeken ;)

Bedankt !

Reageer