Springen naar inhoud

[natuurkunde] verhouding ladingverdeling bollen

• Log in om te kunnen reageren

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 08:40

Dag allen,

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om me te helpen bij volgende oefening ?

Twee bollen met straal r1 en r2 worden met elkaar verbonden door een geleidende draad. De straal van bol 1 is dubbel zo lang als deze van bol 2. Bij evenwicht Voldoet de ladingsverdeling aan de gelijkheid.

a) Q1 . Q1 = r1 . r2
b) Q1/Q2 = r1/r2
c) Q1 / Q2 = r2/r1
d) Q1/Q2 = ( r1/r2)≤

Ik dacht; ladingsverdeling is Q / A en gaat dus afhangen van de oppervlaktes van de bol, gegeven door: 4 ;). r≤

Indien we deze vergelijken ( 4 pi valt weg ) krijgen we D.

Maar ik denk dat ik iets belangrijks over het hoofd zie, namelijk dat woord evenwicht.

Ik heb geleerd altijd krachten te gaan beschouwen indien men spreekt over evenwicht. Wellicht levert dat ook hier het juiste antwoord.

Hoe ik het precies moet zien, ontgaat me echter :P .

( juiste antwoord = a )

alvast bedankt voor alle tips !!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 15:20

Moet ik soms iets gaan doen met de coulombkracht ?

Fc = (k. Q1.Q2 ) / r≤ ( vermits dat evenwicht ? )

Veranderd door ceetn, 04 juli 2009 - 15:21

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2009 - 09:21

ik vraag me af of antwoord a) wel juist is.

Onder voorbehoud, ik ben nu ook even niet meer 100% zeker van mijn zaak:

De potentiaal op een afstand r van een puntlading vind je met LaTeX

volgens de wet van Gauss kun je de potentiaal op een geladen holle bol bepalen door de lading in het middelpunt van de bol te denken; de straal van de bol is dan de afstand tot die denkbeeldige puntlading.

De bollen staan op zeer grote (lees: praktisch oneindige) afstand van elkaar (dat moet althans om deze vraag ergens op te laten slaan).

De verbinding met een dunne draad zegt ons dat de potentiaal op beide bollen gelijk zal zijn.

LaTeX

dus geldt ook:

LaTeX

en dus:

LaTeX

en dus:

LaTeX

Dit leidt tot antwoord b)

Komt deze vraag (en het antwoord) uit betrouwbare bron?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2009 - 09:24

Komt deze vraag (en het antwoord) uit betrouwbare bron?

Jep,uit een bundel van fysica leerkracht. ( wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen fout in de oplossingen kan staan)

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 11:13

Jep,uit een bundel van fysica leerkracht. ( wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen fout in de oplossingen kan staan)

Dat antwoord kun je negeren. Het antwoord is, zoals Jan al aangaf, B.

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2013 - 09:33

Ik zal deze vraag na 4 jaar nog eens moeten openen vrees ik ;)...Hoe weet je dat de potentiaal gelijk is bij die 2 bollen en hoe komt het dat de bollen niet dezelfde lading gekregen hebben? Ik dacht dat wanneer je 2 geleidende geladen bollen/voorwerpen tegen elkaar plaatste de lading zich altijd verdeelde, onafhankelijk van de oppervaktes/ vormen van die voorwerpen?

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2013 - 13:40

Wat is er fot aan volgende redenering:

Een systeem streeft naar een zo laag mogelijke potentiaal
=> alle lading zit op de kleinste bol aangezien: k*Q/r2 < k*Q1/r1+k*Q2/r2 met Q=Q1+Q2

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 april 2013 - 21:17

Ik ben op dit late uur niet al tefris meer maar eeen soortgelijk vraagstuk komt voor in het boek ""Elementary Classical Physics '' van de schrijvers Wedner and Sells.
Als je het niet ereg vindt kom ik hier morgenavond op terug.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2013 - 07:23

Hoe weet je dat de potentiaal gelijk is bij die 2 bollen

Stel dat de potentiaal niet gelijk is. Er is dan een potentiaalverschil en er zal dus lading gaan bewegen om dit potentiaalverschil op te heffen.

en hoe komt het dat de bollen niet dezelfde lading gekregen hebben?

Die situatie is niet stabiel (vanwege het potentiaalverschil wat er dan zal zijn).

Wat is er fot aan volgende redenering:
Een systeem streeft naar een zo laag mogelijke potentiaal
=> alle lading zit op de kleinste bol aangezien: k*Q/r2 < k*Q1/r1+k*Q2/r2 met Q=Q1+Q2

Bedenk wat de gevolgen zouden zijn van het potentiaalverschil tussen beide bollen als alle lading op de kleinste bol zou zitten.

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2013 - 10:35

Oke, wat EvilBro zegt snap ik wel maar wat stinne zegt snap ik niet goed... ten eerste zou ik denken dat de potentiaal kleiner zou zijn als alle lading op de grote bol zou zitten aangezien zijn straal groter is en de straal in de noemer staat in de formule voor potentiaal. En ten tweede snap ik niet waarom dat zou gebeuren aangezien je dan een zeer groot potentiaalverschil hebt tussen de 2 bollen?

(en bedankt voor de snelle reacties!)

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2013 - 11:04

Negeer mijn vorige reactie, ik was even in de war.

Zoals evilbro al zei moet er eenzelfde potentiaal zijn omdat er anders nog verschuivingen van ladingen zijn (tot de potentiaal gelijk is).

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 april 2013 - 18:54

Als je de twee massieve bollen met een geleidende elektrische draad verbindt, dan maak je er in feite 1 elektrische geleider van.

TthijS

TthijS

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2013 - 17:20

ah oke, dankjewel!

Elle

Elle

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2016 - 09:53

Mag ik hier nog even een vraag over stellen? Ik snap hoe je aan het juiste antwoord komt via formule van potentiaal. Bij evenwicht stel je deze gelijk. Ik begrijp alleen niet goed waarom het via de formule van ladingsverdeling niet mag. Als je bij evenwicht stelt dat de ladingsverdeling dan gelijk is, dan bekom je antwoord d, wat dus fout is. Maar ik zie niet wat fout is aan mijn redenering? Bij evenwicht mag je die 2 dan toch aan elkaar gelijk stellen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures