Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Dag iedereen,

ik zit met een vraag over biologie die op het toelatingsexamen in juli 2002 gesteld geweest is die ik maar niet opgelost krijg.

De vraag:

Gegeven een aantal uitspraken over de menstruatie:

1)Is het afstoten van een deel van het baarmoederslijmvlies

2)Is het afstoten van een niet-bevruchte eicel

3)Ontstaat doordat het ovarium meer hypofysair LH produceert

4)Ontstaat doordat het ovarium minder hypofysair LH produceert

A) 1 en 2

B) 1 en 4

C) 2 en 3

D) 2 en 4

Mij leek het juiste antwoord B.

Mijn redenering was:

Stelling 1 is juist.

Stelling 2 is fout want de niet-bevruchte eicel wordt na 24 u na de ovulatie afgestoten en door witte bloedcellen opgeruimd, terwijl de menstruatie pas twee weken later begint.

Stelling 3 is fout want meer hypofysair LH zorgt voor een toename van de oestrogeenproductie en oestrogeen leidt tot een instandhouding van het baarmoederslijmvlies.

Stelling 4 is juist want afname van het hypofysair LH zorgt voor een afname van de oestrogeenproductie hetgeen leidt tot een afstoting van het baarmoederslijmvlies hetgeen tot menstruatie leidt.

Dit had ik op het forum gezet van http://www.toelatingsexamen-geneeskunde.be/ want hun antwoord bleek A te zijn, waarop ik de reactie kreeg:

"Over stelling 4: er staat dat het ovarium minder hypofysair LH produceert.. maar het is de hypofyse die dit produceert natuurlijk.

stelling 2: de eicel wordt dan toch tijdens de menstruatie uitgestoten uit het lichaam.

Of ben je niet akkoord om op deze manier naar deze vraag te kijken? ;) "

Natuurlijk heeft deze persoon gelijk over het feit dat het ovarium niets gaat produceren (ik weet ook dat het de hypothalamus is die de hypofyse LH gaat laten produceren) maar dat stelling 2 juist is lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Ik heb zelfs letterlijk in mijn cursus van het vijfde middelbaar staan dat de menstruatie NIET de niet-bevruchte eicel uitstoot.

Wat is nu het juiste antwoord?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,

Yannick.

Berichten: 8.614

Re: Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

A is inderdaad het correcte antwoord. Tijdens de menstruatie worden zowel een deel van het baarmoederslijmvlies als de onbevruchte eicel afgestoten. Stellingen 3 en 4 zijn sowieso fout omdat het ovarium inderdaad geen LH produceert.
Ik heb zelfs letterlijk in mijn cursus van het vijfde middelbaar staan dat de menstruatie NIET de niet-bevruchte eicel uitstoot.
Kun je die bewuste passage eens geven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Dit kwam uit een vraag van ons handboek (Macro/micro in de biologie p.42). Daar vroeg men of bepaalde stellingen al dan niet juist waren.

Een van de stellingen was:

Menstruatie is het afstoten van een niet-bevruchte eicel.

In mijn cursus staat genoteerd: Niet juist: de niet bevruchte-eicel wordt immers na 24u na de ovulatie afgestoten en door de witte bloedcellen opgeruimd terwijl de menstruatie pas twee weken later begint.

Waarom wordt de eicel dan toch nog uitgestoten tijdens de menstruatie terwijl ze al door de witte bloedcellen opgeruimd is?

Berichten: 4

Re: Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Ik heb thuis eens gekeken in "zakwoordenboek der geneeskunde gekeken (Coëhlo)" (dezelfde als in de universiteiten gebruikt wordt) en heb menstruatie opgezocht. Volgens hen is de uitleg hiervan: "...periodieke uitstoting van het baarmoederslijmvlies gepaard gaande met bloedingen... de menstruele cyclus vindt zijn oorsprong in de werking van hypothalamus, hypofyse en ovarium...." Ik heb het enkele keren nagelezen en er wordt enkel gesproken over de uitstoting van het baarmoederslijmvlies en niet over de uitstoting van een niet-bevruchte eicel.

Dan zou ik toch eerder zeggen dat de vraag fout is dan te zeggen dat het antwoord A is aangezien deze vragen volgens mij niet door onderwijs Vlaanderen zijn vrijgegeven maar van deelnemers komen die deze onthouden hebben.

Berichten: 8.614

Re: Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Een vreemde kwestie en hoogstwaarschijnlijk inderdaad ook een "onthouden" vraag. Ik neem aan dat de echte vraag dergelijke dubbelzinnigheden zou uitsluiten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Vraag over toelatingsexamen (tand)arts

Ik heb net even het een en ander opgezocht en ik ben het volgende tegen gekomen:
Wat gebeurt er met een onbevruchte eicel?

17/06/2008 - Nancy (25 jaar)

Gezondheid Context van de vraag:

Van de gewone situatie uitgaande: de eicel komt terecht in de eileider, wordt niet bevrucht en sterft 24 uur later af. Nu is mijn vraag wat er met de resten gebeurd: wordt dit mee afgevoerd met de menstruatie of wordt dit geresorbeerd in het lichaam?

Antwoord

Beste Nancy,

De eicel zal niet met de menstruatie mee afgevoerd worden, omdat hij dan al lang geresorbeerd is. De eicel overleeft inderdaad zo'n 24 uur en gaat dan kapot. Dit gebeurt in de eileider of nog in de buikholte zelf.

Deze vraag werd beantwoord door:

dr. Jasper Verguts

gynaecoloog

Katholieke Universiteit Leuven
Bron

Met betrekking tot de menstruatie het navolgende:

Indien er geen bevruchting optreed zal het corpus luteum na circa zeven dagen het proces van luteolyse ondergaan, hierdoor neemt de oestrogeen- en progesteronproductie af. (En deze waren nodig voor het in stand houden van het baarmoederslijmvlies.) Hierna volgt dus een menstruele bloeding.
Patient: "Doctor, I think I'm going deaf."

Doctor: "Describe the symptoms."

Patient: "Homer is the bald fat one and Marge has the blue hair."

Reageer