Springen naar inhoud

Loodaccu - capaciteit/stroomgeleiding

• Log in om te kunnen reageren

nilrecurring

nilrecurring

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 11:25

Heydieho allemaal,

Ik heb begrepen dat in loodaccu's de loodplaten vaak geperforeerd worden om het oppervlakte te vergroten, zodat de capaciteit (aantal redoxreacties en dus de elektronenstroom) groter wordt. Als gevolg daarvan geleid de stroom weer iets minder, aldus mijn eigen geschreven verslag. Ik heb er lang over nagedacht maar kan er absoluut niet meer op komen waarom ik dit opgeschreven heb... Haha!

Weet iemand waarom?

BVD, sanne

(Ik doe voor scheikunde, wiskunde en natuurkunde volgende week staatsexamen, en ben de laatste dingen aan de verslagen die ik moet inleveren aan het veranderen. Het verslag moet gepresenteerd worden en daar worden vragen over gesteld, en omdat ik niet wil dat er ook maar 1 zin in het verslag staat die ik niet goed begrijp en te snel heb aangenomen/overgenomen/neergekalkt hoop ik op dit forum antwoord te kunnen krijgen over de dingen die ik nog niet goed begrijp)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 11:39

Nilrecurring,

De dingen die je over de loodaccu schrijft zijn niet goed. Er zit niets anders op dan je boek te pakken om het opnieuw te leren. Ook via de nederlandse en engelse Wikipedia kun je verder zoeken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

nilrecurring

nilrecurring

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 12:07

Hmm...

'De capaciteit van de loodaccu hangt af van het werkzame oppervlakte van de platen. Hoe groter dat oppervlakte, hoe groter de capaciteit en dus de stroom. Doordat de platen parallel naast elkaar staan, hebben de platen een relatief groot oppervlakte. Om dat oppervlakte nog verder te vergroten worden de platen vaak geperforeerd.'

Dus het perforeren van de loodplaten klopt dus niet?

Wat ik net schreef over elektronen en redox is ietwat (heel veel) kort door de bocht is, maar (zo met meerdere boeken voor mn neus) en daarbij ook de algemene informatie over elektrochemische cellen, denk ik wel dat ik dat deel begrijp.

In iedere elektrochemische cel is sprake van een elektronenstroom, als gevolg van de reactie tussen de oxidator en de reductor. De elektronen gaan van de ene elektrode naar de andere, en leveren mits de stroomkring gesloten is een verschil in elektronenpotentiaal op wat de bronspannig is. Dit principe is toch ook van toepassing op de loodaccu? Met als verschil dat er in dit geval zes cellen in serie geschakeld zijn, en elke cel opgebouwd is uit twee loodplaten (waarvan er 1 bedekt is met lood(IV)oxide).

Met het botsende deeltjes model dacht ik te kunnen verklaren dat hoe groter het oppervlakte van de loodplaten, hoe meer reacties. De loodplaat werkt toch als reductor, met als oxidator lood(IV)oxide op de andere loodplaat?

Nu lijkt het me logisch dat hoe meer reductor/oxidator, hoe groter het vermogen van de accu is...
of zie ik dit verkeerd?

En als een plaat geperforeerd wordt, met een heleboel kleine gaatjes, is het oppervlakte groter en kunnen er dus meer reacties plaatsvinden..

Klopt dit? Of gebeurt dit uberhaupt nooit (ik weet zeker dat ik het ergens heb gelezen)?
En als het wel klopt, wat voor een invloed heeft dit dan op de stroomgeleiding?

Hm!

nilrecurring

nilrecurring

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 12:26

Ik heb gevonden wat ik bedoelde! Het komt van de website 'Battery Point', een groothandel in batterijen met duidelijke uitleg over de loodaccu.

Ik quote:

''Om het elektrolyt door te kunnen laten zijn de scheidingsplaten vaak van een soort sponsachtig materiaal gemaakt. De vloeistof en de ionen kunnen daar makkelijk doorheen.
Alle + platen worden parallel gemonteerd net als alle - platen. Hierdoor ontstaan dus platen met een heel groot oppervlak. Om het oppervlak van de platen nog groter te maken worden ze vaak ook nog geperforeerd. Door veel platen te gebruiken kan de cel veel stroom leveren. Door die platen te perforeren wordt de stroom weer iets lager maar vergroot je wel de capaciteit. Zo bestaat er een afweging tussen capaciteit en maximale stroom. Afhankelijk van de toepassing kan je kiezen voor een hoge capaciteit bij een wat lagere stroom of een lagere capaciteit maar hogere stroom. ''

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2009 - 08:51

Nulrecurring,

Ik zal later uitgebreider reageren. Nu even kort:

Er zijn veel toepassingen voor loodaccu's. De grootste prestaties worden geleverd door startaccu's bij auto's.
Die zijn niet geperforeerd, maar voorzien van vierkante holtes die volgesmeerd worden met actief materiaal. De platen van hardlood doen niet mee bij de electrochemische reakties. Alleen de massa die in de holtes wordt gesmeerd.
Zoek eens via google naar Varta AND loodaccu of Varta AND Bleiakkumulator. Varta is de firma die de beste consumentenvoorlichting geeft. Kijk ook eens op Wikipedia ( ook engels en duits). Ik denk niet dat je er iets over perforeren zult vinden. Wel over het antimoonhoudende hardlood voor de platen die het actieve materiaal ( lood, loodioxyde en loodsulfaat) moeten dragen.
Als je een oude accu sloopt kun je zien hoe het in elkaar zit. Maar accu's voor tractiedoeleinden zijn weer wat anders gebouwd. Die zijn voor stationnair gebruik. Dat vereist een andere bouw van de platen. De mooiste en de duurste accu's zijn buisjesplaat accu's. Ook daarover vind je gegevens bij Varta. Meld eerst eens wat je zelf gevonden hebt probeer een relatie te leggen tussen type en toepassing.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures