Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 412

Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Hallo,

ik denk dat ik het ga riskeren om volgend jaar aan de opleiding fysica te beginnen. Nu is wiskunde niet mijn sterkste kant, wat voor zo ver ik begrepen heb wel eens een probleem zou kunnen worden, dus wilde ik deze vakantie al beginnen met me voor te bereiden.

Ik had gedacht aan de wiskunde van het secundair te herhalen, maar ik weet niet goed waar te beginnen. Een goed overzicht vinden lijkt niet zo simpel te zijn, en ik kan ook moeilijk inschatten welke delen belangrijk zijn en welke delen ik misschien minder moet herhalen. Vandaar dat ik hier even wilde vragen of er iemand wist hoe ik mij best kon voorbereiden.

Dus, mijn vraag is: hoe kan ik mij best voorbereiden voor de wiskunde van een opleiding fysica? En is het handig om bijvoorbeeld ingangsexamens burgerlijk ingenieur te maken als oefening, of heeft dat niet zo veel nut?



Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats gepost heb, 't is niet echt een "huiswerkprobleem", maar het heeft er wel mee te maken...
Vroeger Laura.

Berichten: 481

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Als een student fysica kan ik zeggen dat je genoeg integraal/differentiaal rekening / differentiaal vergelijkingen zult krijgen ;) .
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Ik verplaats dit maar even naar wiskunde-algemeen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Als een student fysica kan ik zeggen dat je genoeg integraal/differentiaal rekening / differentiaal vergelijkingen zult krijgen ;) .
Maar wordt het minder belangrijk om die integralen zelf uit te kunnen rekenen? Want op een infodag werd mij verteld dat die zo goed als allemaal berekend werden door de computer. Of zal ik toch maar wat gaan oefenen op het berekenen van integralen?

Bedankt voor je reactie!
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Maar wordt het minder belangrijk om die integralen zelf uit te kunnen rekenen? Want op een infodag werd mij verteld dat die zo goed als allemaal berekend werden door de computer. Of zal ik toch maar wat gaan oefenen op het berekenen van integralen?
Het hangt nogal sterk af van de instelling waar je gaat studeren of dit nog met de hand gebeurt (examen calculus/analyse zonder computer met Maple of Mathematica bijvoorbeeld), of met de computer. Sowieso lijkt het mij nog wel nuttig te kunnen integreren, maar misschien mag je die dingen dus meestal aan een computer overlaten...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Het hangt nogal sterk af van de instelling waar je gaat studeren of dit nog met de hand gebeurt (examen calculus/analyse zonder computer met Maple of Mathematica bijvoorbeeld), of met de computer. Sowieso lijkt het mij nog wel nuttig te kunnen integreren, maar misschien mag je die dingen dus meestal aan een computer overlaten...


Dan zal ik dat maar toevoegen aan mijn lijstje met dingen waarop ik ga oefenen...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Het hangt natuurlijk af van de instelling waar je gaat studeren, maar de kans is groot dat de belangrijkste zaken wel opgefrist worden.

Afleiden en integreren moet je sowieso vrij goed kunnen en voor de rest moet je de leerstof van het secundair beheersen, maar die is helemaal niet zo moeilijk.

Goniometrie, vergelijkingen, veeltermen, ... Je moet niet bang zijn als je niet supergoed bent in wiskunde: al doende krijg je alles wel onder de knie.

Ingangsexamens voor Burgerlijk Ingenieur zijn misschien wel een goeie oefening, maar zaken als bijvoorbeeld kansrekening zal je zo direct niet nodig hebben lijkt mij.

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Xenion schreef:Het hangt natuurlijk af van de instelling waar je gaat studeren, maar de kans is groot dat de belangrijkste zaken wel opgefrist worden.

Afleiden en integreren moet je sowieso vrij goed kunnen en voor de rest moet je de leerstof van het secundair beheersen, maar die is helemaal niet zo moeilijk.

Goniometrie, vergelijkingen, veeltermen, ... Je moet niet bang zijn als je niet supergoed bent in wiskunde: al doende krijg je alles wel onder de knie.

Ingangsexamens voor Burgerlijk Ingenieur zijn misschien wel een goeie oefening, maar zaken als bijvoorbeeld kansrekening zal je zo direct niet nodig hebben lijkt mij.
Oké, oefenen op afleiden en integreren wordt het dan.

Maar die leerstof wordt dan nog wel eventjes herhaald? Of is het de bedoeling dat je meer kent dan wat er herhaald wordt?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

De wiskundevakken worden meestal terug van de basis opgebouwd, maar dat gaat soms snel. Zeker bij de oefeningen, kan misschien wel verondersteld worden dat je toch al wat ervaring hebt met bepaalde technieken. De rekenregels (en ook basisafgeleiden en -integralen) zouden toch parate kennis moeten zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

De wiskundevakken worden meestal terug van de basis opgebouwd, maar dat gaat soms snel. Zeker bij de oefeningen, kan misschien wel verondersteld worden dat je toch al wat ervaring hebt met bepaalde technieken. De rekenregels (en ook basisafgeleiden en -integralen) zouden toch parate kennis moeten zijn.


"Wat ervaring", betekent dat dan dat vooral de basisdingen gekend moeten zijn? Maar niet zoals je 't bijvoorbeeld kent vlak voor een examen?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

De voorkennis die verondersteld wordt varieert nogal sterk, misschien heb je voor de oefeningen een assistent die alles van in het begin uitlegt, misschien is het iemand die uitgaat van een behoorlijke voorkennis. Dat is moeilijk in het algemeen te zeggen, maar het lijkt me toch veilig om op z'n minst de basis goed onder de knie te hebben.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 134

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Specifieke tips kan je misschien krijgen als je zegt waar je wilt gaan studeren.

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Aan de Universiteit Antwerpen.

Bedankt voor alle reacties trouwens!
Vroeger Laura.

Berichten: 412

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Ik heb nog een vraag. Ik ben momenteel bezig met het maken van oefeningen op integralen. Die lukken wel, maar voor bepaalde formules moet ik gaan terugkijken in mijn samenvatting (bijvoorbeeld sin p * cos q = (1/2) [sin (p + q) + sin (p - q)]. Zou het belangrijk zijn om die formules vanbuiten te kennen, of is het goed zo lang ik maar weet hoe ik aan die integralen moet beginnen?

Zijn er hier trouwens mensen die fysica studeren aan de Universiteit Antwerpen?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorbereiding opleiding fysica: welke wiskunde?

Het hangt een beetje van de formule af, typisch moet je zoiets als de grondformule van de goniometrie (sin²x+cos²x=1) best wel uit je hoofd kennen, maar formules van Simpson en afgeleiden (zoals die van jou) niet; meestal mag je daarvoor een formularium of zo gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer