[scheikunde] mol en concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] mol en concentratie

Ik heb geprobeerd deze sommen te maken, maar ik kreeg steeds een verkeerd antwoord.. Kan iemand me helpen? We moeten trouwens, wanneer we niet alle stoffen weten, alleen de gegeven en de gevraagde stoffen kloppend maken.

1) Als je kaliumoxide in water doet, ontstaat er kaliloog (kaliumhydroxide-oplossing). Hoeveel gram kaliumoxide moet je in 1,0 liter water doen om 0,25 molair kaliloog te maken?

Hoe maak je hier bijvoorbeeld een reactievergelijking? En hoe los je het verder op? Ik snap niet zo wat je met die 1,0 L moet doen.

2) Bij het koken van hard water (een oplossing van calciumwaterstofcarbonaat) kan calciumcarbonaat ontstaan. Hoeveel gram calcliumcarbonaat kan ontstaan bij verhitten van 10 liter water die 50 mg calciumwaterstofcarbonaat per liter bevat? Molverhouding = 1:1

Het lukt me niet om een reactievergelijking hierbij op te stellen. Ook snap ik niet zo wat je met de gegevens 'Hoeveel gram calcliumcarbonaat kan ontstaan bij verhitten van 10 liter water die 50 mg calciumwaterstofcarbonaat per liter bevat' moet doen. Je hebt 10 liter water, dus 500 mg calciumwaterstofcarbonaat? Of heb ik het mis?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] mol en concentratie

DoctorLove schreef:1) Als je kaliumoxide in water doet, ontstaat er kaliloog (kaliumhydroxide-oplossing). Hoeveel gram kaliumoxide moet je in 1,0 liter water doen om 0,25 molair kaliloog te maken?

Hoe maak je hier bijvoorbeeld een reactievergelijking? En hoe los je het verder op? Ik snap niet zo wat je met die 1,0 L moet doen.
Wat is de formule voor kaliumoxide? En voor water? En voor kaliumhydroxide? Schrijf hiermee de reactievergelijking en balanceer. Verder ken je de gewenste molconcentratie van kaliloog en kan je uit de reactievergelijking afleiden hoeveel mol kaliumoxide daarvoor nodig is. Vervolgens bereken je de molmassa van dit kaliumoxide (de gegevens die je daarvoor nodig hebt, kun je opzoeken in een tabellenboekje) en daaruit de massa.
DoctorLove schreef:2) Bij het koken van hard water (een oplossing van calciumwaterstofcarbonaat) kan calciumcarbonaat ontstaan. Hoeveel gram calcliumcarbonaat kan ontstaan bij verhitten van 10 liter water die 50 mg calciumwaterstofcarbonaat per liter bevat? Molverhouding = 1:1

Het lukt me niet om een reactievergelijking hierbij op te stellen.
Wat is de formule voor calciumwaterstofcarbonaat? En van calciumcarbonaat?
Je hebt 10 liter water, dus 500 mg calciumwaterstofcarbonaat?
Dat klopt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer