Springen naar inhoud

[scheikunde] mol en gas

• Log in om te kunnen reageren

DoctorLove

DoctorLove

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 12:32

Ik krijg het verkeerde antwoord als ik deze sommen probeer op te lossen. Kan iemand me helpen?

1) Waterstofperoxide kan ontleden worden (met bruinsteen-katalysator) in water en zuurstof. als je 20 gram waterstofperoxide-oplossing (3 massa%-waterstofperoxide) laat ontleden, hoeveel liter zuurstof onstaat er dan (t=0 graden).

H2O2 ==> H2O + O2? Maar ze zeggen 'waterstofperoxide oplossing', dus hoe noteer je het dan? En wat moet je exact doen met die 3 massa%?

2) Kristalsoda reageert met zoutzuur. Daarbij ontstaat koolstofdioxide. Hoeveel liter koolstofdioxide kan onstaan als een overmaat zoutzuur met 15,0 gram kristalsoda (dus met kristalwater) reageert? (t=25 graden) + molverhouding = 1:1

Ik snap de som niet zo (met name door de overmaat)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2009 - 13:02

[quote name='DoctorLove' post='531331' date='4 July 2009, 13:32']1) Waterstofperoxide kan ontleden worden (met bruinsteen-katalysator) in water en zuurstof. als je 20 gram waterstofperoxide-oplossing (3 massa%-waterstofperoxide) laat ontleden, hoeveel liter zuurstof onstaat er dan (t=0 graden).

H2O2 ==> H2O + O2?[/quote]
Niet vergeten de reactievergelijking te balanceren!

[quote name='DoctorLove' post='531331' date='4 July 2009, 13:32']Maar ze zeggen 'waterstofperoxide oplossing', dus hoe noteer je het dan?[/quote]
Met het achtervoegsel (aq).

[quote name='DoctorLove' post='531331' date='4 July 2009, 13:32']En wat moet je exact doen met die 3 massa%?[/quote]
Dit is de verhouding van de massa waterstofperoxide tot de massa van de totale oplossing:

Bericht bekijken
Ik snap de som niet zo (met name door de overmaat)[/quote]
De overmaat betekent dat je genoeg zoutzuur hebt om alle kristalsoda op te laten reageren.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

DoctorLove

DoctorLove

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 13:36

Ik vind het noteren van oplossingen een beetje verwarrend. Een natriumchloride oplossing is bijvoorbeeld 'Na+(aq) + Cl-(aq)', maar een oplossing van waterstofperoxide is 'H2O2(aq)'.

Dit komt omdat NaCl in een waterige omgeving volledig splitst in ionen (heb ik hier net geleerd). Is er een manier om uit te vinden of een bepaalde stof in een waterige omgeving volledig splitst in ionen? Is dat op te zoeken in Binas bijvoorbeeld?

Veranderd door DoctorLove, 04 juli 2009 - 13:36

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2009 - 13:54

Ik vind het noteren van oplossingen een beetje verwarrend. Een natriumchloride oplossing is bijvoorbeeld 'Na+(aq) + Cl-(aq)', maar een oplossing van waterstofperoxide is 'H2O2(aq)'.

Dit komt omdat NaCl in een waterige omgeving volledig splitst in ionen (heb ik hier net geleerd). Is er een manier om uit te vinden of een bepaalde stof in een waterige omgeving volledig splitst in ionen? Is dat op te zoeken in Binas bijvoorbeeld?

In Binas tabel 45 vindt je een tabel van slecht oplosbare zouten.

Stel je zoekt Na+ en Cl- op, dan staat er in het vakje een "g". Dat betekend dat dit zout goed oplost in water.
Kijk je bij Ag+ en Cl-, dan zie je dat er een "s" staat. Dit zout is dus slecht oplosbaar in water en zal neerslaan op de bodem (als een vaste witte stof). Deze stof duidt je dan aan met AgCl (s) en niet met AgCl (aq).

Alleen stoffen die in water splitsen in ionen noteer je ook in ionen.

Verder geldt voor H2O2 dat het niet splitst in H+ en O2- ionen omdat ook hier weer energie (en wellicht een katalysator) voor nodig is.

Veranderd door JohnB, 04 juli 2009 - 13:56

DoctorLove

DoctorLove

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 14:01

Ok, bedankt voor het antwoord ;)

DoctorLove

DoctorLove

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2009 - 14:57

Ik krijg bij deze som steeds een verkeerd antwoord..

2) Kristalsoda reageert met zoutzuur. Daarbij ontstaat koolstofdioxide. Hoeveel liter koolstofdioxide kan onstaan als een overmaat zoutzuur met 15,0 gram kristalsoda (dus met kristalwater) reageert? (t=25 graden) + molverhouding = 1:1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na2CO3 (aq) + HCL (aq) ==> CO2

Molverhouding = 1:1

Na2CO3 ==> m = 15 g
M = 106,0 gmol-1
n = 0,142 mol

CO2 ==> n = 0,142 mol (want molverhouding is 1:1)

Als je wilt weten hoeveel liter 1 mol inneemt bij een x temperatuur doe je;

273 (kelvin) ------ 22,4 (liter)
298 (kelvin) ------ x

x = 24,45 liter (neemt 1 mol in)

Dus er ontstaat; 24,45 x 0,142 = 3,47 liter CO2

---------------------------------------------------------------------------------

Ik weet dat de significante cijfers niet kloppen, maar het gaat nu even om het eindantwoord. Mijn lerares heeft de antwoorden in willekeurige volgorde gegeven, dus ik weet het goede antwoord niet. Wel weet ik dat het niet klopt, omdat ik bij de antwoorden geen 3,47 L zie staan..

Weet iemand wat ik fout doe?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 15:20

Je molmassa klopt niet. Er wordt expliciet gezegd dat het om kristalsoda gaat, dus met kristalwater. De formule is dus niet Na2CO3 maar Na2CO3.xH2O

Wat de waarde is van x mag je zelf opzoeken ;)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 15:21

Je reactievergelijking klopt niet. Na2CO3 splitst in ionen. Welke van de twee zal reageren met de H3O+-ionen van zoutzuur?

Wat is dus wťl de juiste reactievergelijking?

Hint: er ontstaat niet meteen CO2 (en er ontstaat ook H2O)
Hint: aan de rechterkant ontstaat H2CO3

EDIT: de molverhouding CO32-:CO2 klopt, die is 1:1.

Je fout ligt inderdaad op het feit dat je de molmassa van het kristalwater niet mee hebt gerekend.

Veranderd door JohnB, 05 juli 2009 - 15:31

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2009 - 15:22

Weet iemand wat ik fout doe?

ja

kristalsoda (dus met kristalwater)

klopt niet met

M = 106,0 g∑mol-1

EDIT>>>>>>>>>>>>
Marko en JohnB waren er ook al. Never mind the overkill.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures