Waarden van een getallenreeks aanpassen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Waarden van een getallenreeks aanpassen

Hallo allemaak,

Ik zit met het volgende probleem:

Voor een project moet ik in een grafiek een aantal lijnen tekenen. Deze lijnen hebben een x en een y waarde maar ik moet het volgende doen:

Stel ik heb 2 tabellen:

Grafiek 1:

x,y

0,10

1,50

2,40

3,70

Grafiek 2:

x,y

0,20

1,60

2,40

3,90

4,40

5,60

6,70

7,10

8,30

9,40

10,70

Dan krijg ik in mijn grafiek dus 2 lijnen, een die 4 punten heeft en 1 die er 11 heeft.

Echter is dit niet wat ik wil. Ik wil dat de eerste grafiek, die korter is dan de tweede, andere x-waarden krijgt zodat de lengte van de twee grafieken gelijk zijn, de eerste zal wel minder punten hebben, maar dat is niet relevant. Het gaat erom dat ik dan een relatieve grafiek krijg met deze 2 lijnen.

In de eerste grafiek moet ik dus de stapgrootte aanpassen zodat het eerste x-coordinaat 0 blijft, het laatste x-coordinaat 10 wordt en alles er tussenin een nieuwe stapwaarde krijgt.

Ik heb het op deze manier al geprobeerd (in pseudocode voor een programmeeromgeving) maar dit werkt alleen voor zeer kleine grafieken en klopt niet:

Voor elk punt in grafiek 1{

grafiek1.x = grafiek1.X * (lengte van grafiek2 / lengte van grafiek1)

}

Het zou trouwens ook kunnen zijn dat ik in plaats van 2 grafieken er 20 heb en dan moeten alle grafieken zich dus aanpassen naar de langste grafiek die in de verzameling zit.

Een voorbeeld van waarden:

Grafiek 1 oude x-coordinaten:0,1,2,3

Grafiek 2 x-coordinaten:0,1,2,3,4,5

Grafiek 1 nieuwe x-coordinaten: 0,1.66,3.33,5

Reageer