Co2 niveau te hoog in de klas

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Co2 niveau te hoog in de klas

Tegenwoordig is ventilatie op scholen een hot item. Er moet voldoende geventileerd worden, anders wordt het CO2 niveau ongezond hoog (boven de 1400 ppm)

Maar 1400 ppm is (1400 / 1000.000) 0,14%. Dit is laag tov de 21% zuurstof in de lucht.

Waarom is die 1400 ppm dan toch ongezond?

Groeten,

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Het effect van te hoge [CO2] staat los van de [O2]

Er zijn hier redelijk wat publicaties over beschikbaar. Zie bijvoorbeeld hier
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Beste Wouter,

Dit artikel is niet vrij toegankelijk, heb je misschien een openbare (liefst nederlandse) bron?

Bedankt!

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Het chemisch/biologisch verhaal is dat de concentratie CO2 van invloed is op de ademhalingsprikkel (het is niet de afwezigheid van zuurstof maar de aanwezigheid van koolstofdioxide die dat voor het grootste deel stuurt) en het heeft invloed op de pH van het bloed volgens:

CO2 + H2O is in equilibrium with H2CO3

EN Wiki:

CO2 is toxic in higher concentrations: 1% (10,000 ppm) will make some people feel drowsy.[2] Concentrations of 7% to 10% cause dizziness, headache, visual and hearing dysfunction, and unconsciousness within a few minutes to an hour.[3]

Meer artikelen zijn vrij eenvoudig te vinden, kwestie van even googlen:

VROM

GGD

Venti-Light (handige links, rechtsonder)

TNO en TU Delft doen onderzoek
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Bedankt voor je informatie,

Vooral het onderstaande:

Het chemisch/biologisch verhaal is dat de concentratie CO2 van invloed is op de ademhalingsprikkel (het is niet de afwezigheid van zuurstof maar de aanwezigheid van koolstofdioxide die dat voor het grootste deel stuurt) en het heeft invloed op de pH van het bloed

Ik ben op zoek naar meer informatie over dit biochemische verhaal. De bovenstaande links zijn wel interessant, maar gaan er alleen over dat een hoog CO2 niveau slecht is, niet waarom.

Als iemand een toegankelijk artikel hierover heeft?

Alvast bedankt!

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Ik ben op zoek naar meer informatie over dit biochemische verhaal. De bovenstaande links zijn wel interessant, maar gaan er alleen over dat een hoog CO2 niveau slecht is, niet waarom.
Ik heb geen zin om artikelen of referenties te zoeken, maar Mrtn zei het al.

CO2 beïnvloed de pH van het bloed.

Hoe hoger de CO2 concentratie des te lager de pH van het bloed.

De pH van het bloed is heel erg belangrijk omdat al met een kleine verandering sommige enzymen actiever worden en andere enzymen minder actief wat ons hele evenwicht verstoort. De pH moet altijd tussen de 7,35 en 7,45 blijven.

Door snel te ademen (hyperventileren) raak je CO2 kwijt en stijgt de pH van het bloed.

Door minder snel te ademen bouwt CO2 op en daalt de pH.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 302

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Dalton schreef:CO2 beïnvloed de pH van het bloed.

Hoe hoger de CO2 concentratie des te lager de pH van het bloed.

De pH van het bloed is heel erg belangrijk omdat al met een kleine verandering sommige enzymen actiever worden en andere enzymen minder actief wat ons hele evenwicht verstoort.


Dit is niet de reden dat 0,14% CO2 in de lucht ongezond is. De PH van het bloed wordt in dit geval immers gemakkelijk en snel gecorrigeerd (door buffersystemen). Waarom een hoger CO2 gehalte in ruimtes zoals klaslokalen en binnenshuis een astma aanval kan uitlokken is onderzocht. Dat heeft te maken met het feit dat het meestal gepaard gaat met een hogere concentratie van andere stoffen in de lucht, zoals stikstofoxides en allergenen.
De pH moet altijd tussen de 7,35 en 7,45 blijven.
Onjuist. Tussen 7,35 en 7,45 zijn de normaalwaarden van bloed-pH. De toegestane grenzen zijn 6,8 en 7,8. Lager of hoger veroorzaakt irreversibele cel-schade.

Kijk eens naar het effect van intensieve duursport op de pH waarde in spierweefsel: er ontstaat een acidose.

When the sum of all proton releasing components and proton consuming components are tallied, ~145 mmol H+/kg/3 min remains for handling by buffers and extracellular transport from the cell. This seems appropriate, as research has produced values for muscle buffering between 40 to 80 mmol H+/L/pH. As this is a capacity that adapts with training, using a high value of 80 mmol H+/L/pH is reasonable, which approximates to 59 mmol H+/kg/pH. It is difficult to convert this to a capacity, but with a drop in muscle pH from 7 to 6.4, this amounts to 35.4 mmol H+/kg.

Alhoewel de bloed(plasma)- pH tijdens sporten de 6,4 nooit zal bereiken zal het in veel gevallen lager dan 7,35 worden.

-The CO2 and H+ flow from the muscles to the blood, via these concentration gradients.

-The buffering action of hemoglobin picks up the extra H+ and CO2.

-If the amounts of H+ and CO2 exceed the capacity of hemoglobin, they affect the carbonic acid equilibrium (Equation 10), as predicted by Le Châtelier's Principle or the quantitative treatment in terms of equilibrium constants. As a result, the pH of the blood is lowered, causing acidosis.

-The lungs and kidneys respond to pH changes by removing CO2, HCO3-, and H+ from the blood.

Hence, the body has developed finely-tuned chemical processes (based on buffering and acid-base equilibria) that work in combination to handle the changes that exercise produces.

Een gezond lichaam brengt de bloed-pH na langdurende intensieve sportbeoefening snel weer naar een waarde tussen 7,35 en 7,45.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Begrijp ik het goed als ik het als volgt samenvat? De CO2 concentratie wordt gebruikt als een maat voor hoe effectief de ventilatie is en dat de CO2 zelf is van ondergeschikt belang? Dat laatste lijkt me geen probleem om te stellen omdat 0,14% nog lang niet toxisch is (dat loopt tegen de 1%).

Ik kan me wel voorstellen dat het prestaties drukt als je met 30 anderen in een slecht geventileerd klaslokaal zit. Het is natuurlijk wel een beetje Maslow want we hebben het allemaal prima overleefd. De generatie die nu in de klaslokalen zit kan weer een trapje hoger gaan zitten in de piramide (ik weet dat ik hem in letterlijke zin verkeerd toepas maar het principe staat).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 302

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Begrijp ik het goed als ik het als volgt samenvat? De CO2 concentratie wordt gebruikt als een maat voor hoe effectief de ventilatie is en dat de CO2 zelf is van ondergeschikt belang? Dat laatste lijkt me geen probleem om te stellen omdat 0,14% nog lang niet toxisch is (dat loopt tegen de 1%).
Ja. Je zou kunnen zeggen dat CO2 een 'marker' is (of kan zijn) voor luchtverontreiniging. Ik kon de bron niet zo gauw meer vinden, het is een of ander medisch tijdschrift. 'Journal of pediatrics' of 'Journal of asthma', iets in die richting.
Ik kan me wel voorstellen dat het prestaties drukt als je met 30 anderen in een slecht geventileerd klaslokaal zit. Het is natuurlijk wel een beetje Maslow want we hebben het allemaal prima overleefd. De generatie die nu in de klaslokalen zit kan weer een trapje hoger gaan zitten in de piramide (ik weet dat ik hem in letterlijke zin verkeerd toepas maar het principe staat).
In o.a. La Paz, Bolivia zitten ze vele trapjes hoger wat betreft de aanpassing aan een relatief zuurstofgebrek.

Dat geeft b.v. hun Nationale voetbalploeg een stevig voordeel als ze thuis spelen in La Paz. Laatst nog, op 1 april 2009, wonnen ze daar met 6-1 van Argentinië.

Berichten: 2

Re: Co2 niveau te hoog in de klas

Haemoglobine is een stof in het bloed.

In de longen bindt zuurstof hieraan.

In de organen wordt de zuurstof erafgehaald, en bindt de CO2 aan de haemoglobine.

Met het bloed gaat deze haemoglobine-CO2 weer naar de longen, en daar wordt de CO2 afgegeven.

Haemoglobine kan dus zowel aan CO2 als aan O2 binden.

Het zijn evenwichtsreacties. Dus afhankelijk van aanwezige concentraties.

Als er veel CO2 in de lucht zit, zal er minder CO2 loslaten van het haemoglobine (of juist opnieuw binden) en dus is er minder haemoglobine over om zuurztof te binden.

CO2 is dus zwak giftig, en in hoge concentraties erg giftig.

CO is nog veel giftiger, dat laat bij normale O2 concentraties moeilijk los, ook als je weer in de frisse lucht komt.

Tot zover mijn middelbare school kennis.

Reageer