[natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Stel je voor:

een tafeltje met daarop een wagentje met massa 0,02 kg die met een draad verbonden is aan een blokje ( m = 0,04 kg) die langs de tafel hangt (dus verticaal).

1)Hoe verhoudt de versnelling van het wagentje zich tot de valversnelling g ?

2)Wat gebeurt er met de versnelling van wagentje 2 als de massa verdubbeld wordt?


Ik dacht als volgt te werk te gaan;

1) Op het blok grijpt de zwaartekracht in Fz = mblok . g

Er is een ook een terugwerkende kracht die op het wagentje aangrijpt, F1= mwagen . a

Fz – F1 moet een resulterende kracht naar rechts geven, die dan zorgt voor de totale versnelling van het syteem

: Fresulterend = m1. a

( moet ik hier ipv m1, ( m1 + m2 ) nemen ?

We kunnen de volgende vergelijking opstellen:

(mblok. g ) – (mwagen.a ) = (mwagen.a )

Mblok.g = 2 (mwagen. a)

a =0,04. g / 2. 0,02

= g

Volgens mij klopt dit niet helemaal ;)



2)
uit 1 zien we: a = mblok.g / 2. m wagen



Dus indien mblok x 2 : versnelling van het systeem ook x 2 ?

Kan iemand me wat helpen aub ?

( mijn scanner is kapot, ik kan mijn tekening jammer genoeg niet invoegen, Ik hoop dat het zo ook duidelijk is? )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

De zwaartekracht uitgeoefend op 4/6 van de totale massa moet die totale massa op gang sleuren. De versnelling van het geheel zal dus ook 4/6 g zijn.

Wat betreft de tweede vraag, lees die nu nog eens goed? We verdubbelen de massa van het wagentje.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Jan van de Velde schreef:De zwaartekracht uitgeoefend op 4/6 van de totale massa moet die totale massa op gang sleuren. De versnelling van het geheel zal dus ook 4/6 g zijn.

Wat betreft de tweede vraag, lees die nu nog eens goed? We verdubbelen de massa van het wagentje.......
hm ok;

indien de massa van het wagentje verdubbelt gaat de versnelling van het systeem allezins dalen.

Er moet 0,08kg in beweging gebracht worden door de Fz die ingrijpt op 0,04 kg.

Dus a = 1/2 g

Stel nu dat we de massa van het blokje verdubbelen, dan wordt de a = 4/ 5 g

Heel mijn redenering met die terugwerkende kracht houdt niet veel steek zeker ;) ?

Bedankt hoor Jan !

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

bijkomende vraag: : Zelfde situatie, het wagentje weegt 10kg , het blokje weegt 2 kg. Bereken de versnelling van het wagentje.

a) a = g/8

b) a = g/4

c) a = g/2

d) a = g/10

analoog met hierboven zou ik zeggen;

Een totale massa van 12 kg moet op gang getrokken worden door Fz die ingrijpt op 2 kg. Dit is 1 / 6 van de totale massa.

a = g/6 ;) ?

nu snap ik het toch niet meer.

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Zelfs op deze manier kom ik er niet ;)

1) versnelling bepalen van het totale systeem:

De resulterende kracht Fr = Fz = ( m1 + m2 ) a

g. 2 = 12. a

a = 1/6 g

Wat zie ik hier niet ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Heel mijn redenering met die terugwerkende kracht houdt niet veel steek zeker :P ?
Gen idee waar je die vandaan haalt. De kreet "terugwerkende kracht" slaat op wetten en regelingen, bijvoorbeeld nu in juli kan tot een loonsverhoging besloten worden, met terugwerkende kracht tot januari, zodat je binnenkort nog wat "gemist" loon van een half jaar op je rekening kunt verwachten. Maar in de natuurkunde wil zo'n verschijnsel me niet direct te binnen schieten...... ;) .
ceetn schreef:..//..

analoog met hierboven zou ik zeggen;

Een totale massa van 12 kg moet op gang getrokken worden door Fz die ingrijpt op 2 kg. Dit is 1 / 6 van de totale massa.

a = g/6 :P ?

nu snap ik het toch niet meer
a= g/6 is in dit geval toch wel correct. Hamvraag, net als bij je geladen bollen: waar komt deze vraag vandaan? De dingetjes waar je de laatste dagen mee afkomt lijken me allemaal typisch ingangsexamenvraagjes. Er zwerven daarvan sets met oefenvragen rond op internet die ofwel in de vraagstelling én/ofwel in de antwoorden hoogst onbetrouwbaar zijn. Elk jaar rond toegangsexamentijd duiken die rotdingen hier weer op.

Klintersaas heeft het initiatief genomen om hier op WSF eens sets met kloppende oefenvragen te gaan verzamelen. Ook deze vraag, eenmaal gerepareerd althans, kan daar wel bij. Sets met kloppende oefenvragen meoten een opluchting kunnen veroorzaken in toegangsexamenland. Geen lol aan om met lekker weer achter je boeken te kruipen en úúúren zitten te zweten op vragen die niet kloppen. Jouw set hadden we daarvoor dus ook graag ter beschikking, kan je toekomstige "collega's" wat ellende besparen.
Bedankt hoor Jan !
begging_folding.png
begging_folding.png (3.54 KiB) 362 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 217

Re: [natuurkunde] versnelling van een wagentje / blokje

Ja, die onjuiste / onvolledige vragen zijn echt verschrikkelijk irritant.

Ik heb hier wat bundels liggen met correcte vragen ( oa. van school, cursussen van unief Leuven ).

Ik wil er gerust eens werk van maken alles hier netjes op WSF te zetten met de correcte opgaven .

Dit zal echter voor na het ingangsexamen zijn ( dinsdag), ik heb het nu nogal druk ;)

Reageer