[natuurkunde] practicum met ballen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] practicum met ballen

Goedendag iedereen ,

Ik heb onglangs dacht ik mijn laatste po ingeleverd voor natuurkunde maar wegens verschillende redenen moet ik nu alsnog een nieuw po maken. DIt is voor mij een groot probleem aangezien ik al niet goed ben in natuurkunde en ook nog niet eens zo reatief ben. Ik moet namelijk een simpel onderzoek bedenken wat alleen wel tussen de 4 en 8 uur werk kost. Dit is erg simpel te behalen als je bijv bepaalde dingen heel vaak onderzoekt door de massa bijv 20 keer te veranderen.

Ik zat te denken aan een pracitcum met betrekking tot het stuiteren van ballen maar ik weet niet hoe ik dit goed moet uitwerken en hoe ik dat beetje op 5 vwo niveau kan brengen is er iemand die me kan helpen graag , ik moet het morgen al inleveren.

B

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

ik heb tot nu toe dit

In dit practicum gaan we kijken naar het stuiteren van ballen , en de soorten energie die daarbij betrokken zullen zijn.

We kijken eerst alleen naar het stuiteren van ballen. Bij het stuiteren, en laten stuiteren , komen veel verschillende soorten energie en krachten voor. Zo til je de Bal op met spier kracht, als je hem optilt heeft die zwaarte energie en laat je hem vallen dan is er ook nog een kinetische energie. Natuurlijk stuitert de bal ook en dan vervormt de bal , dit komt doordat de bal dan ook veer energie heeft.

Het practicum

In het practicum gaan we ballen van verschillende massa’s van verschillende hoogtes laten vallen.

even voor de duidelijkheid , ik moet dus een pracitcum / onderzoek maken hoe ik zelf iets zou doen. Dus ik bedenk vragen maar die moet ik zelf ook een beetje beantworden ik hoef niet alles uit te voeren maar wel beschrijven hoe ik dat zou doen. Opzich niet heel moeilijk dus maar ik weet eigenlijk niet wat voor vragen ik hierbij kan bedenken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

Kijken naar het rendement van de stuiter (hoeveel energie gaat er bij het stuiteren verloren) eventueel op verschillende ondergronden. Gebruik daarbij videometen om de hoogtes na de opvolgende stuiters te registreren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

dus hoeveel zwaarte energie hij op het begin bij het laten vallen heeft en dan na de stuiter

dus de hoogte x massa x 9,81 en dan dat van de stuiter delen door het begin x 100 % is rendement

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

zoiets ja.

Als je even googlet met "stuiterende ballen" vind je ergens op de eerste pagina twee hits naar respectievelijk een artikel en een vraagbaakvraag op natuurkunde.nl. Kom je vast op een paar goeie ideeën.

(Oh eh, a word to the wise, ik ben ook docent, en kan net als de meeste van mijn collega's goed googlen. Dus kom niet te ernstig in de verleiding te gaan kopieer-plakken.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

okee hartelijk bedankt ik heb tot nu toe dit als uitwerking , heeft iemand nog een suggestie wat ik kan toevoegen zegmaar een conclusie of op het gevonden resultaat nog een door vragende vraag.Wat gaan we precies doen?

Je hebt 5 ballen allemaal hebben ze een massa die varieert. Allereerst moeten we natuurlijk de massa wegen van de ballen. Niet omdat we berekeningen hiermee uitvoeren maar om gewoon te weten welke precies nou de grootste massa heeft , en als je dit weet kan je aan het eind misschien ook meer verklaren. Als we dit gedaan hebben gaan we het practicum uitvoeren.

De ballen laat je zoals ik bij de proef opstelling zei van 1 meter hoogte vallen , dit doe je 5 keer op steeds een andere ondergrond. Dit moet je filmen en daarna kan je op de computer aflezen hoe hoog de bal precies is gestuiterd. Als we het filmen letten we er goed op dat het meetlint duidelijk in beeld is.

Als we het practicum hebben uigevoerd zetten we het filmpje op de computer en lezen we duidelijk af hoe hoog de stuiters zijn geweest.

Als je deze gegevens hebt kan je het rendement van elke soort bal op elke soort ondergrond bereken.

Je doet dit door middel van de stuiterhoogte te delen door de begin hoogte van de bal.

Stuiterhoogte

----------------- x 100%

Begin hoogte

Het komt dat je niet de formule van zwaarte energie hoeft te gebruiken omdat in die formule het enige variabele is de hoogte, namelijk fz = m x h x g

De massa en de val versnelling zijn natuurlijk hetzelfde , alleen de hoogte verschilt. Hierdoor kan je in plaats van de formule gewoon de stuiter hoogte invullen. Of je in de formule centimeter of meter invult maakt niet uit zolang je boven en onder de zelfde eenheid gebruikt.

Deze formule gebruik je voor alle 5 de ballen op alle 5 de ondergronden.

Als je deze gegevens hebt kan je een tabel hiervan maken.

Bij deze tabel kan je natuurlijk een grafiek maken. Je vult op de x as de soorten ondergrond in. En op de y as zet je 0 tot 100. vervolgens zet je een punt van elke bal op het rendement wat het had op elke ondergrond , deze punten verbind je. Nu heb je 5 lijnen staan in de grafiek en kan je duidelijk zien welke bal het hoogste rendement heeft op wat voor soort ondergrond.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] practicum met ballen

ow ja en nog een probleem is dat dit geen 4 uur duurt :s mag alleen op bouwen meten en afbreken rekenen

Reageer