[fysica] arbeid omzetten in warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[fysica] arbeid omzetten in warmte

Onderzoeksvraag:

Blijft bij de omzetting van energie de totale hoeveelheid energie in het systeem constant als het ontstaan van warmte in rekening wordt gebracht?

Hypothese:

Ja, volgens Ein=Euit+Q wordt er altijd warmte geproduceert bij de omzetting van de ene vorm van energie in de andere vorm van energie.

Proef:

Een thermosfles wordt gevuld met 10 mL behangplaksel. Op de thermosfles wordt een mixer geplaatst met een staaf die, aangedreven door een elektromotor, draait om zijn eigen as. (De as komt dus in de thermosfles)
napb_schakeling_2_.jpg
napb_schakeling_2_.jpg (3.33 KiB) 173 keer bekeken
De mixer wordt op stand 5 gezet, en begint te draaien. De spanning wordt bijgehouden met de tijd.

Resultaten:
na_pb_p3__2_.xls
(17.5 KiB) 74 keer gedownload
Dan mijn vraag:

Ik heb nu dus de spanning met de tijd bijgehouden, maar weet niet meer hoe ik nu verder moet om de Q te berekenen.

Van de docent heb ik begrepen dat de volgende formule geldt voor de temperatuur:

T=U/10

Klopt dit of is dit een benadering?

Omdat ik niet wist hoe ik hiermee verder moest om de Q te berekenen, ben ik gaan kijken naar de formule:

Ein=Euit+Q

Ein=U*I*t

Euit= ½mv²

Klopt dit? Zo ja, dan zit ik in de problemen, want we hebben de I in deze opstelling niet gemeten.

Uit wanhoop ben ik verder gaan zoeken naar andere formules in BINAS. Ik kwam de volgende tegen:

Q= ΔV/Δt

Deze formule is voor mij nieuw, dus vroeg ik me af of ik deze in mijn situatie kan gebruiken. En kan ik in plaats van ΔV ook ΔU gebruiken?

Of is het niet slim een formule te gebruiken die je in wezen nog niet weet?

groeten,

Berichten: 20

Re: [fysica] arbeid omzetten in warmte

De tabel in het document was niet helemaal juist. Even verbeterd:
Bijlagen
na_pb_p3__2_.xls
(17 KiB) 83 keer gedownload

Reageer