Springen naar inhoud

additie en eliminatie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 21 juni 2005 - 20:15

Hoi
een halogeen op een benzeenring oefent een positief mesomeer en een negatief inductief effect uit. Dit geeft dat de ring een ortho-para richter wordt. Ik dacht nu omdat het inductief effect de bovenhand heeft als een halogeen op de ring staat dat het een meta richter zou zijn.
Als inductief effect balangrijker is, krijgt men toch resonantie met op de ortho en de para een positieve lading, waardoor additie op de meta plaats komt?
Waarom toch ortho-para richter?
Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 20:46

Hoi
een halogeen op een benzeenring oefent een positief mesomeer en een negatief inductief effect uit. Dit geeft dat de ring een ortho-para richter wordt. Ik dacht nu omdat het inductief effect de bovenhand heeft als een halogeen op de ring staat dat het een meta richter zou zijn.
Als inductief effect balangrijker is, krijgt men toch resonantie met op de ortho en de para een positieve lading, waardoor additie op de meta plaats komt?
Waarom toch ortho-para richter?
Groeten.

naar mijn mening zijn halogenen ortho en para deactivators wat dus wil zeggen dat ze inderdaad op de ortho en para een positieve lading veroorzaken wat dus leidt tot een binding op de metaplaats.
dit is wat in mijn cursus organische chemie staat (univeritele opleiding) dus dit zal wel juist zijn zeker :shock:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

• Gast

Geplaatst op 25 juni 2005 - 21:02

in mijn olympiade-syllabus staat dat ze ortho/pararichtend zijn door mesomerie, maar desactiverend door inductie

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2005 - 06:27

in mijn olympiade-syllabus staat dat ze ortho/pararichtend zijn door mesomerie, maar desactiverend door inductie

ik denk dat ik het weet, ze zouden ortho para richter zijn als de mesomere effecten overheersen, maar hier overheerst het inductieve effect dus zal de substituent op de metaplaats komen :wink:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

• Gast

Geplaatst op 26 juni 2005 - 20:52

Een halogeengroep is inductief zuigend, maar het mesomere effect is veel belangrijker (veel niet bindende electronenparen); daarom is hij ortho/pararichtend.
Een organisch chemicus heeft het me vorige week nog uitgelegd. Dus het klopt lijkt mij wel.

(Dit is trouwens dezelfde gebruiker als de vorige Gast)

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2005 - 21:18

mja als je wil kan ik mijn theorie uit het boek inscannen hoor! want volgens mij is die chemicus eigenlijk fout :shock:
ik heb dit uit 2 verschillende boeken, en dan nog eens van een prof organische chemie aan de universiteit!
mja je ziet maar haha, ik hoop maar dat je als je een test krijgt die het leraar het dan goedkeurt als jullie dit zo aanleren :wink:
groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures