[scheikunde] Practicum over identificatie van stofjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Practicum over identificatie van stofjes

Hallo mensen,

Ik heb morgen een practicum scheikunde voor punt. Je krijg dan 5 buisjes met stofjes en er is gegeven welke stofjes je hebt gekregen, maar je moet er zelf achterkomen welke in welk buisje zit.

Er is er waarschijnlijk 1 met een kleurtje en 4 witte.

Nou is mijn vraag: als je 2 of meer slecht oplosbare stofjes hebt, hoe kun je er dan achter komen welke welke is? Want je kunt geen neerslagreactie doen of zo en de pH is bij allebei ongeveer 7 als het goed is.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes, Femke

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Practicum over identificatie van stofjes

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. We hebben hier speciaal een forum voor, wil je deze vragen voortaan hier neerzetten? Dan krijg je sneller hulp. Verder als je een titel kan verzinnen die iets duidelijker is dan practicum, dan heten straks niet alle topics practicum, of moeilijke vraag. Ik ga ervan uit dat je hulp zult krijgen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Practicum over identificatie van stofjes

Deductie is in deze gevallen vaak belangrijk. Als je geen neerslagreacties kan/mag doen dan gaat het lastig worden. Er zijn ook zouten die reageren met water, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Nog een tip, je kan neerslag reacties doen als je een beetje geniepig doet, haal uit elke buis de helft tot een derde van de totale hoeveelheid sample. Als je bij een aantal stoffen er achter bent om welke het gaat, dan zou je met de andere helft van deze (imiddels bekende) stoffen een neerslag reactie kunnen doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Practicum over identificatie van stofjes

je kan neerslag reacties doen als je een beetje geniepig doet
Misschien hoeft dat niet eens geniepig en is het juist de bedoeling om het zo te doen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer