Springen naar inhoud

[natuurkunde] u-vormige buis en hydrostatische druk

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 15:48

Een U-vormige buis bezit gelijke verticale benen van 60 cm lengte. De U-buuis is tot op halve hoogte gevuld met water. De verticale buisuiteinden zijn beide open. Dit is in onderstaande figuur weergegeven.

(ik ben momenteel niet in staat om deze figuur in te scannen, maar ze lijkt zeer sterk op de onderstaande figuur 1, evenwel zonder de aanduidingen "h/2" en "A")
modelopgave_fysica__7_.png

Men giet één been tot aan de rand vol met olie met dichtheid LaTeX . Dan is de lengte van de oliekolom in de buis gelijk aan:

• 24 cm
  • 30 cm
  • 37,5 cm
  • 50 cm
Verborgen inhoud
Antwoord D.

Dergelijke vragen over U-vormige buizen, dichtheid en druk komen wel vaker terug en omdat het al drie jaar geleden is dat we dit gedeelte behandelden tijdens de lessen fysica, heb ik er enige problemen mee.

Ik redeneer als volgt:

We noemen de gezochte lengte x.

De druk op de linkerkolom (aangenomen dat daar de olie is ingegoten): LaTeX

De druk op de rechterkolom: LaTeX

Wanneer het systeem in evenwicht is, is de druk op beide vloeistofkolommen gelijk:

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX

Dit behoort echter niet tot de antwoordmogelijkheden. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn fout zit in de uitdrukking van de druk op de rechterkolom, meerbepaald in het stuk (30+x) (het moet minder zijn), maar ik kan m'n vinger er niet opleggen. Wie helpt een handje?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 juli 2009 - 16:38

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn fout zit in de uitdrukking van de druk op de rechterkolom, meerbepaald in het stuk (30+x) (het moet minder zijn)

Inderdaad, die 30+x moet x zijn. Waterhoogte in rechterbeen is gelijk aan oliehoogte in linkerbeen.
Hydrogen economy is a Hype.

Kolio

Kolio

• >100 berichten
  • 208 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2009 - 16:49

De totale waterhoogte is 60 cm en blijft 60 cm.

In de linkerkolum druk je de waterhoogte uit als 60-x.
Dus wordt die rechts 60-(60-x) = x

Ofwel je verg. wordt

800x + 1000(60-x)=1000x -> x=...

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 17:59

Ok, bedankt allebei, dat helpt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures