Springen naar inhoud

[fysica] schakeling - wet van ohm

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 18:11

Ik heb helemaal geen idee hoe je de substitutieweerstand tussen A en B kunt berekenen op de figuur. Ik weet niet waar te beginnen. Ik weet wel het verschil tss serie en parallelschakeling maar zie hie rniet wat in serie en wat in parellelschakeling staat met elkaar. Morgen is het toelatingsexamen geneeskunde dus ik zou graag snel antwoordje hebben! Bedankt!!! ;)

Scannen.jpg
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 18:18

Laten we uiterst rechts beginnen. De weerstanden van 4 ohm, 6 ohm en 4 ohm staan in serie (zie je dat?). Bereken alvast de substitutieweerstand van die drie weerstanden en noem hem Rs1. Vervolgens staan de weerstand van 8 ohm en Rs1 in parallel (wederom, zie je dat?). Bereken de substitutieweerstand van die twee weerstanden en noem hem Rs2. Dan staan de weerstand van 10 ohm Rs2 en die van 6 ohm opnieuw in serie. Ga zo verder tot je de totale substitutieweerstand hebt gevonden.

EDIT: Ik sluit niet uit dat het korter kan.

Veranderd door Klintersaas, 06 juli 2009 - 18:21

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 18:21

Ok, ik zie het! Simpele maar goede uitleg ;). Bedankt!
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 18:26

EDIT: Ik sluit niet uit dat het korter kan.

ik wel. ;) Een formule uitknobbelen waarin je alle weerstandswaarden invult en klaariskees duurt langer om op te stellen, en zal toch weer voor elke andere samenstelling van weerstanden opnieuw moeten worden opgesteld. Dan nóg staan in die formule alle stappen die je nu doet volgens de rekenregels in diezelfde stappenvolgorde om uitgewerkt te worden. Kortom, je schiet er geen bal mee op, tenzij je honderd van deze identieke dingetjes in een spreadsheet kunt gooien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 juli 2009 - 20:26

Bij zo'n vraagstuk wil het wel eens helpen om het schema iets anders te tekenen. In dit geval kun je het verticaal uitrekken, zo dus:

Geplaatste afbeelding

Persoonlijk vind ik het daardoor overzichtelijker worden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 20:28

Da's een fraai plaatje ;)

Waarmee maak je dat?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 juli 2009 - 22:35

Ik maak al mijn plaatjes met Paint.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 23:00

Ik maak al mijn plaatjes met Paint.

De standaard-gratis-windows versie? En hoe doe jij dit zo netjes met Paint? Al die weerstandjes zo netjes in lijn en zo? Dan wil ik wel eens zien wat jij met Paintdotnet kunt......

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juli 2009 - 09:05

In Paint zit een functie die maar weinigen kennen, nl. het snelkopiëren.
in bovenstaand plaatje ben ik begonnen met 1 weerstand, via de functie rechthoek. Dan een steeltje erop, verticaal lijntje zo goed mogelijk in het midden. Dat steeltje teken ik apart, en dan zet ik het er zo goed mogelijk bovenop. Dat werkt veel beter dan meteen proberen om het op de definitieve plaats te zetten.

En dan begint de grote truc. Selecteer de getekende weerstand met steeltje, houd de CTRL toets vast en sleep de selectie weg. Je ziet dan dat het origineel blijft staan, en dat je een kopie wegsleept. De kopie spiegel je dan verticaal, en sleep je weer bovenop het origineel. Zo bereik je dat de aansluitdraden recht boven elkaar komen, ook al zouden ze niet precies in het midden zitten.

Dan is het weer een kwestie van de totale weerstand met draadjes selecteren, CTRL vasthouden en slepen. Dat herhaal je een paar keer en dan heb je in de kortste keren een verzameling weerstanden die je vervolgens aan elkaar kunt koppelen.

Naast het snelkopiëren is er een andere werkwijze die ik standaard volg, ik teken nooit iets direct op de definitieve plek, maar ik teken alle elementen van een figuurtje apart, en die schuif ik vervolgens tegen elkaar.

Het is een heel verhaal, en ik merk nu dat het omschrijven van de werkwijze meer tijd kost dan het uitvoeren, want als je het eenmaal in de vingers hebt is het zo gepiept.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2009 - 19:16

De standaard-gratis-windows versie? En hoe doe jij dit zo netjes met Paint? Al die weerstandjes zo netjes in lijn en zo? Dan wil ik wel eens zien wat jij met Paintdotnet kunt......

Waarschijnlijk ben je zelf op de hoogte (je hebt me indertijd Paintdotnet immers zelf aangeraden), maar in Paintdotnet heb je de knopjes "Display grid when zoomed in" en "Rulers", waarmee je een rooster en linealen over je scherm kunt laten verschijnen. Dat werkt erg nauwkeurig (geen idee overigens of de gewone Paint dat ook heeft, zou ik eens moeten controleren).

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juli 2009 - 09:52

in Paint:
Beeld / in-uitzoomen / raster weergeven (werkt vanaf 400%)

maar geen linialen voorzover ik weet

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2009 - 12:08

Kan het kloppen dat in toelatingsexamenvragen als deze vanaf het begin van die akelig onronde antwoorden komen? Hierbij zijn toch geen rekenmachines toegestaan? Met de schakeling zoals hier gegeven word je ziek van het breukenrekenen, en wordt het meer een cijferwerkvraag dan een fysica-begripsvraag.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2009 - 12:26

Vragen zoals deze komen regelmatig terug (bijvoorbeeld juli 2000, vraag 8), maar dan wel met zorgvuldig gekozen weerstandswaarden die het rekenwerk tot een minimum beperken (bij die vraag 8 uit 2000 hebben alle horizontale weerstanden een waarde van 2 ohm en de verticale hebben v.l.n.r. waarden van 18, 10 en 6 ohm). Ik denk niet dat bovenstaande vraag ooit letterlijk op het toelatingsexamen gesteld is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2009 - 12:43

Vragen zoals deze komen regelmatig terug (bijvoorbeeld juli 2000, vraag 8),

hebben of krijgen we die nog, of maak ik die aan de hand van bovenstaande??

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2009 - 13:35

Hebben bij mijn weten niet, krijgen is geen probleem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures