Springen naar inhoud

[redeneren] uiteenlopende redeneervragen

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:28

Een van de onderdelen van de toelatingsproef arts-tandarts is de redeneerproef, bestaande uit 50 iq-testachtige vragen. Doorgaans geen probleem, maar met enkele zaken heb ik wel wat last.

redeneren1.png

Vragen over gemeenschappelijke kenmerken bij figuren komen wel vaker terug. Bovenstaande is er een van en ik vind haast nooit de oplossing. Ik zoek meestal naar aantallen rechte, scherpe, stompe hoeken, maar dat geeft geen uitsluitsel. Iemand tips?

redeneren2.png

Bij vraag 59 zijn de eerste drie antwoordmogelijkheden al snel te elimineren door gebruik te maken van het precieze werk en de indeling bij dag- of nachtteam. Ik neem aan dat het getal in het midden te maken heeft met de namen van de werknemers (alfabetische volgorde?), maar dan nog zou ik niet kunnen bepalen of het antwoord D of E is (modelantwoord lijkt E te zijn).

redeneren3.png

De binnenste driehoek blijft naar beneden gericht, dus B en C vallen weg, maar vervolgens heb ik op het eerste gezicht niet voldoende informatie om te bepalen of de buitenste driehoek met de punt naar boven of naar onder gericht hoort te zijn.

redeneren4.png

Hier is het de bedoeling om op de plaats van het blanco vakje ťťn van de vier voorgestelde opties te zetten. Opties B en C sluit ik alvast uit omdat iets gelijkaardigs al in de twee bovenstaande rijen is voorgekomen, maar dan heb ik opnieuw niet voldoende informatie om een keuze te maken tussen A en D.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:45

33) daar valt me niet direct een patroon op...

59) je zit goed en omdat Van den Abeele (alfabetisch) voor Van den Broeck moet komen, moet het getal kleiner zijn dan 609, dus E.

13) er zijn nog niet genoeg figuren geweest om na te gaan of de driehoeken gaan alterneren (of nog iets vreemder...) of niet, dus ik zou op basis van deze gegevens uitgaan van dezelfde stand: dus opnieuw een driehoek errond die met de punt naar beneden gericht is.

P4) in de eerste rij schuift het kleine symbool naar rechts, in de tweede rij naar onder, zo verder wijzerszin in de derde rij naar links; dat levert a.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:49

33) daar valt me niet direct een patroon op...

alleen c heeft ůůk geen rechte hoek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:53

Dat vind ik op de figuur toch niet zo duidelijk, maar misschien zijn m'n ogen slecht.
Heeft D een rechte hoek...? Bij A, B en E vind ik het vrij duidelijk. D misschien...?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 21:58

De onderste hoek van D is 90 graden.
Quitters never win and winners never quit.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 22:00

59) je zit goed en omdat Van den Abeele (alfabetisch) voor Van den Broeck moet komen, moet het getal kleiner zijn dan 609, dus E.

Natuurlijk, stom dat ik daar niet aan dacht.

13) er zijn nog niet genoeg figuren geweest om na te gaan of de driehoeken gaan alterneren (of nog iets vreemder...) of niet, dus ik zou op basis van deze gegevens uitgaan van dezelfde stand: dus opnieuw een driehoek errond die met de punt naar beneden gericht is.

Leek mij ook.

P4) in de eerste rij schuift het kleine symbool naar rechts, in de tweede rij naar onder, zo verder wijzerszin in de derde rij naar links; dat levert a.

Dank je, dat was het extra brokje informatie dat ik over het hoofd zag.

alleen c heeft ůůk geen rechte hoek.

Vind ik ook niet zo duidelijk.

Veranderd door Klintersaas, 06 juli 2009 - 22:00

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2009 - 22:07

Dat vind ik op de figuur toch niet zo duidelijk, maar misschien zijn m'n ogen slecht.
Heeft D een rechte hoek...? Bij A, B en E vind ik het vrij duidelijk. D misschien...?

Je wordt gefopt door je hersenen. Wordt ook wel gezichtsbedrog genoemd. Leg maar eens de hoek van een velletje papier op de onderste hoek van D. Perfect recht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2009 - 22:09

De onderste hoek van D is 90 graden.

De "twijfelhoek" was natuurlijk de onderste...

Je wordt gefopt door je hersenen. Wordt ook wel gezichtsbedrog genoemd. Leg maar eens de hoek van een velletje papier op de onderste hoek van D. Perfect recht.

Ik heb daarstraks m'n hoofd niet schuin gehouden, maar dan ziet het er inderdaad behoorlijk recht uit... Recht genoeg? Dat moet dan maar... ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures