Springen naar inhoud

wat heeft God gedaan in de voor hij de aarde schiep?

• Log in om te kunnen reageren

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 22:45

"** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **"
Ik zag deze one-liner in het profiel van 'Dimevil'.

Ik ben van mening dat 'God' tijd schiep, en deeltjes en ruimte.

Tijd voor leven. Deeltjes die hun eigen weg kunnen bepalen.

Dat was 'God' bezig voor dat hij de 'aarde' schiep.

Mogelijk dat 'God' het universum bij stuurde zodat de 'aarde' ontstond.

wat denken jullie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 22 juni 2005 - 00:28

Voor dat God dit universum schiep bestond er geen tijd en dus is deze tijdsgebonden vraag niet te beantwoorden.
Ik geloof ook niet dat God zelf aan tijd gebonden staat, of beter gezegd niet afhankelijk is van Zijn schepping.
Doordat God niet onder geschikt is aan zijn schepping geloof ik niet in het bij sturen. Er valt immers niks bij te sturen. Daarom ben ik bijvoorbeeld ook geen ID'er.
Of omdat een beetje bijbels te ondersteunen, God had ook al een reddingsplan voor ons klaar voordat de mens bestond.

Dus om op die one liner te reageren:
God is niet gebonden aan tijd.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2005 - 08:38

In de ruim 9 miljard jaar die aan het ontstaan van de aarde vooraf gingen, heeft God de oerknal doen optreden, en triljarden andere sterrenstelsels, sterren en planeten gemaakt.

Soms heeft hij een foutje gemaakt in zijn berekeningen en deelde hij door nul, daar komen de zwarte gaten vandaan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:10

Ik zag deze one-liner in het profiel van 'Dimevil'.

Ik ben van mening dat 'God' tijd schiep, en deeltjes en ruimte.

Tijd voor leven. Deeltjes die hun eigen weg kunnen bepalen.

Dat was 'God' bezig voor dat hij de 'aarde' schiep.

Mogelijk dat 'God' het universum bij stuurde zodat de 'aarde' ontstond.

wat denken jullie?

Waarop stoel jij jouw mening Leuke gast? Hoe zeker kan jij van je zaak zijn?

Als god verantwoordelijk zou zijn voor het universum, vanwaar komt die god. Vervolgens is het de vraag, of god wel ouders had (menselijk gezien), want wie heeft god gecreeerd en geschapen? Dit lijkt mij een betere vraagstelling, die antwoord zou kunnen geven op jouw antwoorden!

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:32

Klinkt natuurlijk wel mooi en erg goddelijk, maar is het dit ook?

Van zodra je twee toestanden hebt en deze kunt rangschikken heb je tijd.
Ongebonden zijn in tijd wil zeggen onveranderlijk zijn. Van zodra er verandering optreed kun je spreken over tijd. Los van het fieit wat de waarde van een onveranderlijke godheid is, moet je afvragen wat deze onveranderlijkheid dan heeft verstoord. Dit kan enkel een externe oorzaak hebben. En dewelke dan?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:41

Klinkt natuurlijk wel mooi en erg goddelijk, maar is het dit ook?

Van zodra je twee toestanden hebt en deze kunt rangschikken heb je tijd.
Ongebonden zijn in tijd wil zeggen onveranderlijk zijn. Van zodra er verandering optreed kun je spreken over tijd. Los van het fieit wat de waarde van een onveranderlijke godheid is, moet je afvragen wat deze onveranderlijkheid dan heeft verstoord. Dit kan enkel een externe oorzaak hebben. En dewelke dan?

Tijd is de 4e dimensie, ontstaan door de BB.
Dus als God de schepper is heeft hij ook alles wat hier nu is geschapen, ook de natuurwetten, ook ruimte-tijd, hij heeft de BB geschapen.
Als God dus die dingen geschapen heeft.
God is dus niet gebonden aan ruimte en tijd.
Wat trouwens de bijbel ook zegt, God is er altijd geweest, wat ook weer mooi te verklaren is als hij de tijd gemaakt heeft.

Dat van onveranderlijk is een mooie idd. Dat zegt de bijbel trouwens ook. God is onveranderlijk (oa. in Mal. 3 : 6).

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 08:44

Trouwens hoe ik me iets tijdsloos moet voorstellen weet ik niet.
Leuk voor speculaties en startrek (wormhole aliens).
Het probleem is dat het niet bestaan van tijd niet het zelfde is dat de tijd stil staat. Dat zijn immers twee totaal verschillende dingen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:12

Dus als God de schepper is heeft hij ook alles wat hier nu is geschapen, ook de natuurwetten, ook ruimte-tijd, hij heeft de BB geschapen.
Als God dus die dingen geschapen heeft.
God is dus niet gebonden aan ruimte en tijd.  
Wat trouwens de bijbel ook zegt, God is er altijd geweest, wat ook weer mooi te verklaren is als hij de tijd gemaakt heeft.

Dat van onveranderlijk is een mooie idd. Dat zegt de bijbel trouwens ook. God is onveranderlijk (oa. in Mal. 3 : 6).

Als God boven of buiten de tijd, ruimte en natuurwetten valt, valt hij dus in ieder opzicht buiten onze realiteit en onze logica. Dat betekent automatisch dat we niets, maar dan ook niets zinnigs over hem kunnen zeggen. God is dan hooguit een abstract begrip voor "datgene wat we onmogelijk kunnen bevatten, kennen of begrijpen".
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 09:21

Als God boven of buiten de tijd, ruimte en natuurwetten valt, valt hij dus in ieder opzicht buiten onze realiteit en onze logica. Dat betekent automatisch dat we niets, maar dan ook niets zinnigs over hem kunnen zeggen. God is dan hooguit een abstract begrip voor "datgene wat we onmogelijk kunnen bevatten, kennen of begrijpen".

Maar als ik dat zou zeggen zal ik reacties krijgen dat ik me er makkelijk van af maak. :shock:
"Dat gaat ons menselijk verstand te boven".
Wat - soms terrecht ook - als een dooddoener gezien zal worden. (Terrecht omdat het een vreselijke rem geweest is op de wetenschap. Het "als we God niet kunnen bevatten, kunnen we dan Zijn schepping wel bevatten?" idee.)
Daarom is het denk ik ook vertrouwen (wat geloof betkenend).

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 10:06

Dat is tijd dus niet (en ja ik ken een beetje ART)
Tijd definieer je door twee opeenvolgende toestanden te rangschikken. twee opeenvolgende toestanden betekent verandering.
Dus van zodra er verandering is kun je spreken van tijd.
Indien de big bang uit het niets is onstaan kun je stellen dat de tijd samen met de big bang is onstaan. Indien je stelt dat de big bang door een handeling van god is gebeurd , zal de tijd ervoor reeds aanwezig zijn. God heeft immers gehandeld.
In dit opzicht wordt tijd ook niet geschapen het is een loutere consequentie van de mogelijkheid tot verandering.
"Blauw"

• Gast

Geplaatst op 23 juni 2005 - 10:34

Dat is tijd dus niet (en ja ik ken een beetje ART)
Tijd definieer je door twee opeenvolgende toestanden te rangschikken. twee opeenvolgende toestanden betekent verandering.
Dus van zodra er verandering is kun je spreken van tijd.
Indien de big bang uit het niets is onstaan kun je stellen dat de tijd samen met de big bang is onstaan. Indien je stelt dat de big bang door een handeling van god is gebeurd , zal de tijd ervoor reeds aanwezig zijn. God heeft immers gehandeld.
In dit opzicht wordt tijd ook niet geschapen het is een loutere consequentie van de mogelijkheid tot verandering.

Nee, de BB uit het niets "ontstaan" kan dan ook niet. Is onmogelijk. Ontstaan is ook iets tijdsgebonden lijkt me.
Alleen al het ontstaan van "tijd" komt tegenstrijdig op me over.
Ik vraag me af of je idd wel over "verandering" kunt spreken.
De bijbel heeft het bijv. over in het begin schiep God. etc. Begin van wat? De tijd?
Toen de tijd ontstond geloof ik ook niet dat God op dat moment opeens aan tijd gebonden was. Die events worden ook naar mijn mening niet uit goddelijk oogpunt bedoeld, maar vanuit deze plek gezien. Sinds de tijd bestaat is God niet automatisch ook een lineair wezen. Maar wat ontstond wel. Hoe het dan wel zit weet ik niet. Wat ik wel īweetī is dat niet alleen tijd niet bestond, maar ook alle zogenaamde natuurwetten niet. Als dat niet bestaat kan ik niet inzien hoe een mens ooit daar een "beeld" van kan hebben, gezien dat nou juist de dingen zijn waar de mens weer dingen op baseren. Het hele begrip "ratio" kun je in de prullenbak gooien. (Dat kan ook al trouwens als je gelooft in multiversa met andere natuurwetten). Daarom geloof ik ook niet dat de mens ooit buiten het universum of voor de BB kan kijken.
Wat en hoe een niet tijdsgebonden iets werkt laat ik maar aan startrek over.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 juni 2005 - 10:58

.....De bijbel heeft het bijv. over in het begin schiep God. etc. Begin van wat? De tijd?......

Begin van alles, behalve van God zelf, want die was er al.

"In het begin schiep God de hemel en de aarde"

Strakke zin, nietwaar? Hier wordt in een paar woorden de essentie van ons bestaan verteld.
Het mooiste van deze zin is dat God hier in ťťn klap wordt gepresenteerd zonder uit te leggen wie Hij is en waar Hij vandaan komt.
"Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen", zo kun je ook zeggen: "iedereeen wordt geacht God te kennen".
Prachtig toch?

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 10:58

De bijbel heeft het bijv. over in het begin schiep God. etc. Begin van wat? De tijd?

De bijbel is in deze discussie geen goede leidraad, ne zo min als de ART.

Toen de tijd ontstond geloof ik ook niet dat God op dat moment opeens aan tijd gebonden was.

Lees nog eens wat ik schrijf. Of geef zelf eens een definitie van tijd (en liefst geen nietszeggende dingen als 4 de dimensies enz)

Nee, de BB uit het niets "ontstaan" kan dan ook niet. Is onmogelijk. Ontstaan is ook iets tijdsgebonden lijkt me.

Je kan gerust antwoorden dat iets onmogelijk is, maar dan moet je het wel met redenen omkleden.
Indien ik hetzelfde doe en zeg dat een eeuwige god onmogelijk is , is de discussie snel afgelopen.
"Blauw"

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2005 - 11:05

Maar als ik dat zou zeggen zal ik reacties krijgen dat ik me er makkelijk van af maak. :?:
"Dat gaat ons menselijk verstand te boven".
Wat - soms terrecht ook - als een dooddoener gezien zal worden. (Terrecht omdat het een vreselijke rem geweest is op de wetenschap. Het "als we God niet kunnen bevatten, kunnen we dan Zijn schepping wel bevatten?" idee.)

Nou ja, het besef dat we nooit alles zullen kunnen bevatten, is op zich geen dooddoener of reden dat we niet zoveel mogelijk kunnen proberen te begrijpen.

Daarom is het denk ik ook vertrouwen (wat geloof betkenend).

Vertrouwen waarin? Er is geen ťnkele redelijke aanname voor hetgeen waarop veel gelovigen vertrouwen. Niet voor niets heeft iedere gelovige een ander beeld van God. Dat komt er in feite op neer dat ze ieder voor zich erop vertrouwen dat miljarden andere mensen het mis hebben, en dat zij als enige het juiste vermoeden hebben. Tja :shock:

azzor1911

azzor1911

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 13:09

Waarop stoel jij jouw mening Leuke gast? Hoe zeker kan jij van je zaak zijn?

Ok, dat is een andere discussie..

ik denk dat god misschien bezig was met het maken en vernietigen van andere planeten! :shock:
hehehehe :?:
sdfsgdsfh

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures