Springen naar inhoud

Vraagje over de onderbenen van soldaten uit 1e wo

• Log in om te kunnen reageren

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 14:10

Op allerhande afbeeldingen van soldaten uit de 1e wereldoorlog is er te zien dat ze een soort verband over hun onderbenen deden. Waarom deden ze dat? Konden ze hun broek er niet gewoon over doen?

Een afbeelding om aan te tonen wat ik bedoel.
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 14:29

Ik denk vooral dat het praktisch is. Zo krijg je geen zand en kleine steentjes in je schoenen; vooral in de loopgraven had je daar natuurlijk veel kans op. Daarnaast heb je minder kans dat iemand op je pijp gaat staan, dat je ergens achter blijft haken of dat je er zelf over struikelt aan het front.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 14:46

waarom doen moderne soldaten dat dan niet? De laatste tijd zitten ze veel in het Midden-Oosten. Daar liggen toch ook veel steentjes op de grond?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 15:00

waarom doen moderne soldaten dat dan niet?

Oh nee? Het ziet er alleen iets eleganter uit.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2009 - 17:12

Nu je het zegt, maar het is maar een heel klein stukje, met moeite 10 cm.
Maar waarom deden die van de 1e wereldoorlog dat dan niet zo? Zij deden dat tot juist onder hun kniŽn. Was het dan waarschijnlijk die "mode" en had het niet veel nut om het tot daar te doen?
(persoonlijk vind ik de oude versie dan eleganter. het is bij de moderne alsof hun broek in hun schoenen zit.)

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juli 2009 - 19:05

Dat zijn beenwindsels, Wickelgamaschen of puttees, en zo moet je ze aantrekken

De Germanen kenden ze al. In de 19e eeuw gebruikten de Europese legers ongewikkelde gamaschen, met knoopjes opzij, en begin 20ste eeuw koos men voor wickelgamaschen. De windsels waren van wol en dus beter waterafstotend dan de katoenen broeken. In natte landen lijkt me het slimste om ze hoog tot aan de knieeen te wikkelen, in droge landen wat lager.

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2009 - 13:41

Dankuwel.
Dan heb ik nog een vraagje over "getten" ik ken de Nederlandse benaming niet maar het zijn een soort scheenbeschermers. (waarschijlijk dat wit op de foto's waar men uitlegt hoe men de puttees aantrekt)
Voor wat dienden die? Mijn grootvader verkocht er op de rommelmarkt en ze waren van een soort hard leer. Die hebben toch geen enkele bescherming tegen kogels, granaatscherven of shrapnel?

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juli 2009 - 18:26

Ik ken het woord getten niet, maar het lijkt op het Engels woord gaiters, en dat zijn gamaschen (geen windsels).
Hier wordt gezegd dat militaire gaiters alleen enkelhoog waren. Interessant is ook dat dat artikel aangeeft waarom ze tegenwoordig niet meer tot de militaire standaarduitrusting behoren: omdat soldaten nu legerlaarzen dragen in plaats van schoenen zoals vroeger.
Dat witte op de foto's dat zijn sokken of een lange onderbroek.
Scheenbeschermers is iets voor sporters, als bescherming tegen schoppen.
Gaiters en puttees bieden inderdaad geen bescherming tegen kogels en dergelijke, en dat wordt ook niet beweerd.

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2009 - 08:23

Nja, ik heb lang moeten zoeken maar ik heb uiteindelijk het Nederlandse woord gevonden: slobkousen. Ik vond het in dialectische quizvraag . Het bleek vroeger een veelgebruikt woord te zijn (misschien had ik in de vandale moeten kijken).
Ja het zijn inderdaad gaiters. Maar de versie die ik zag blijkt zodanig hard gekomen te zijn dat ik dacht dat het een soort scheenbeschermers waren.
Ze hebben inderdaad dezelfde functie als beenwindsels.

En in die link staat denk ik iets fouts. Er wordt gezegd dat gaiters maar enkelhoog kwamen, maar bij foto's van gaiters op wikipedia zijn ze allemaal tot juist onder de knie (zoals ik ze ken). Spats daarintegen komen wel alleen maar enkelhoog.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juli 2009 - 08:52

Ik sta paf. Uit de Donald Duck had ik begrepen dat slobkousen een teken van rijkdom zijn, want Dagobert Duck droeg ze. Maar het is dus iets van arme soldaten die door de modder baggeren.

Virliber

Virliber

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2009 - 10:04

Verkopen ze nog beenwindsels? Want eigenlijk zijn ze wel een heel erg handig alternatief voor laarzen. Als je vb wandelt door een bos en je komt een lange weg tegen vol met modder, dan zou je gewoon effe de beenwindsels aan kunnen doen en later terug afdoen en oprollen.
Aders moet men van die grote rubberen laarzen meedoen in plastiekzakken. Die windsels rolt men gewoon op en kan men in een klein zakje stoppen en in een zak van een jas stoppen en uithalen wanneer nodig.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juli 2009 - 13:05

De "putties"die wij om onze onderbenen met dus broek en kistjes knoopten waren ongeveer 15 cm hoge enkelbeschermers van een soort canvas met twee leren knoopbandjes.Je kon ergens tegen op "donderen"en je enkels met onderbenen afschermen.Voelde solied aan.

In de jaren 60 kwamen de laarzen bij het Nl leger in omloop;de Duitsers hadden al direct in de jaren 30 hun korte "stiefel"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures