[biologie] afweersysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[biologie] afweersysteem

Hallo wetenschappers,

Wij zijn nou met biologie bij het thema 'bescherming'. Daarin wordt o.a. de werking van het afweersysteem uitgelicht. Even een korte samenvatting van wat ik weet: men maakt onderscheid tussen specifieke afweer en aspecifieke. Fagocyten zorgen voor afspecifieke afweer. Er zijn twee fagocyten; monocyten en granulocyten. Mijn vraag hierbij is: is er een verschil tussen granulocyten en monocyten (behalve dat monocyten in macrofagen veranderen)?

Lichaamsvreemde antigenen die het interne milieu zijn binnengedrongen, worden o.a. door macrofagen gebonden aan receptoreiwitten op hun celmembraan. Een macrofaag waaraan een antigeen is gebonden, wordt een antigeen-presenterende cel genoemd. Uiteindelijk zorgen APC's er dan voor dat T-lymfocyten worden geactiveerd. Cytokinen zorgen ervoor dat de B-lymfocyten zich ontwikkelen; zo maken ze o.a. plasmacellen. Deze plasmacellen vormen antistoffen. Antistoffen maken antigenen onschadelijk en kunnen het celmembraan van een lichaamsvreemde cel aantasten, waardoor de cel uiteenvalt. Hier komt mijn tweede vraag: in mijn boek staat 'Vaak wordt door complexvorming de fagocytose van een ziekteverwekker door macrofagen bevorderd'. Wat bedoelen ze hier mee? Bedoelen ze dat als een antigeen is gekoppeld aan een antistof ze makkelijker worden gefagocyteerd? Maar dat is toch niet nodig, omdat het antigeen al onschadelijk is gemaakt? Of is de fagocytose alleen noodzakelijk voor het opruimen van het onschadelijk gemaakte antigeen? Ook staat er een plaatje in het boek waarin is te zien dat een ziekteverwekker wordt gefagocyteerd. Vervolgens zie je dat een stukje van de gefagocyteerde ziekteverwekker op een receptoreiwit van de fagocyt wordt geplaatst. Hoe noemt men dit? Ik dacht dat fagocyten alleen ziekteverwekkers opruimen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [biologie] afweersysteem

Vervolgens zie je dat een stukje van de gefagocyteerde ziekteverwekker op een receptoreiwit van de fagocyt wordt geplaatst. Hoe noemt men dit?


Antigeen presentatie? (lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeen-presenterende_cel)

Berichten: 9

Re: [biologie] afweersysteem

O. Ik dacht dat een antigeen-presentatie alleen tot stand komt als een los antigeen (dat eerst los in je lichaam was) op de receptoreiwit van een macrofaag wordt geplaatst. Ik wist niet dat dit na de fagocytose plaatsvond.

'Vaak wordt door complexvorming de fagocytose van een ziekteverwekker door macrofagen bevorderd'. Wat wordt hier dan mee bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] afweersysteem

Mijn vraag hierbij is: is er een verschil tussen granulocyten en monocyten (behalve dat monocyten in macrofagen veranderen)?
Het zijn 2 compleet verschillende cellen die dezelfde functie hebben: fagocytose. Wat je zelf aangeeft is dat monocyten overgaan in macrofagen die langer op de plaats van infectie blijven en langer leven dan granulocyten. Macrofagen kunnen ook nog verder delen i.t.t. granulocyten.
Hier komt mijn tweede vraag: in mijn boek staat 'Vaak wordt door complexvorming de fagocytose van een ziekteverwekker door macrofagen bevorderd'. Wat bedoelen ze hier mee?
Ik denk dat ze de binding bedoelen van extra moleculen aan de microben, ofwel opsonisatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer