Springen naar inhoud

Wat is het verschijnsel chemische evolutie?

• Log in om te kunnen reageren

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2005 - 23:20

de vraag zegt al genoeg..wat is dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 09:28

Zit me wel erg vaag, maar volgens mij is dit zeer simpel gezien:

"alles wat er gebeurde voordat er leven ontstond" (pure chemie)

chemische processen die er zijn geweest. Daardoor ontstond er een omgeving waarin leven mogelijk werd

gaat de biologische evolutie als het ware vooraf
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2005 - 09:40

Bedoel je de dingen die net voor 'leven' ontstonden, zoals de eerste aminozuren? Een mooi experiment, wat ik ook zelf heb zien gedaan worden is het Miller-Urey experiment. Dit was een ontzettend simpele nabootsing van de weerbarstige omstandigheden van de aarde een aantal miljoenen jaren geleden. Daaruit zijn de eerste aminozuren ontstaan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2005 - 09:40

Het ontstaan van DNA/RNA hoort hier toch ook bij
"Meep meep meep." Beaker

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2005 - 10:29

De eerste zelf-replicerende moleculen. Totdat het membraan ontstond... dacht ik. Maar ja, niemand weet eigenlijk hoe dit heeft plaatsgevonden allemaal, dus daar kan je ook niet echt definitites vandaan halen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 10:39

Een mooi experiment, wat ik ook zelf heb zien gedaan worden is het  Miller-Urey experiment. Dit was een ontzettend simpele nabootsing van de weerbarstige omstandigheden van de aarde een aantal miljoenen jaren geleden. Daaruit zijn de eerste aminozuren ontstaan.

Die proef klopt niet, lees maar:
http://www.wetenscha...?showtopic=7755

maar als ik het goed begrijp bestaan er 2 vormen van de evolutie theorie,
eentje door 'Darwin' opgesteld, en een nieuwe vorm door nieuwe kennis over 'Chemische' reacties en DNA?

Of de theorie dat leven puur een scheikundige kundige reactie is?

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 12:18

maar als ik het goed begrijp bestaan er 2 vormen van de evolutie theorie,
eentje door 'Darwin' opgesteld, en een nieuwe vorm door nieuwe kennis over 'Chemische' reacties en DNA?

Of  de theorie dat leven puur een scheikundige kundige reactie is?

kijk:

Darwin is enkel de grondlegger van het idee, hij gaf zelf toe dat hij niet wist hoe dat allemaal juist in het werk ging. Later zijn er door de wetenschap veel dingen meer ontdekt.
De evolutie theorie die er nu is noemen we de moderne synthese (een samenvatting van het idee van evolutie samen met de principes van evolutie)

zoek er eens wat over op :shock:, ik denk dat je nog versteld zult staan...
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 16:15

chemische evolutie is inderdaad de evolutie voordat er leven was. dus dan heb je het niet meer over de kans dat iets overleeft, maar over hoeveel van een stof zal ontstaan (een stof is dan zoiets als een organisme in de biologische evolutieleer). Het wordt gebruikt om het ontstaan van de cel te verklaren, maar er is inderdaad niet veel over bekend en het is een heel erg complex onderwerp.

nuja het miller experiment toonde alleen aan dat er organische moleculen
kunnen ontstaan en het kan best zijn dat alle in-de-buurt-van-leven-komende dingen weggeconcureerd zijn door LUCA-afstammelingen (behalve dingen eventueel dingen die nog geen levenverschijnselen vertonenen). Er zijn daarna nog experimenten geweest die aantoonden dat er cel-achtige blaasjes konden ontwikkelen (een russisch experiment), maar ook dat waren nog lang geen levende wezens.

@ Leuke Gast: de ID mensen richten hun peilen graag op de chemische evolutie, misschien omdat er weinig over bekend is en we het niet snel zullen begrijpen ook.
maar als ik de reacties op dit topic zo lees dan zie ik dat zelfs biologen als cassanne (of vergis ik me nu?) het niet kunnen uitleggen... en dus begin ik ook eraan te twijfelen wie hierover de authoriteit is, de biologen of de fysici en chemici...en als dat laatste het geval is, dan moet ik toch ook maar eens mezelf wat beter gaan inlezen voordat ik voor mezelf beslis over evolutie vs ID (omdat tussen de ID'ers nogal wat exacte wetenschappers zitten).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures