Val in een lift

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

Val in een lift

Wij zaten net Mythbusters te kijken en vroegen waarin een proef werd gedaan met een lift die van 30 meter naar beneden werd gedonderd. Daarin bevond zich de welbekende Buster, die slachtoffer was van deze val.

De lift werd bovenin de schacht bevestigt aan een snelkoppeling, en werd losgelaten. De lift donderde uiteraard naar beneden.

Via verschillende camera's werd gefilmd hoe Buster tijdens het vallen van de grond los kwam, en keihard neerklapte op de bodem van de lift op het moment van impact.

De vraag: Waarom kom je los van de bodem van de lift, op het moment dat de lift aan een vrije val begint?

Zelf hebben we zitten speculeren, en kwamen allerlei dingen tegen. De valversnelling is constant, dus dat zou niet uit moeten maken. Hoe zwaarder het object, hoe groter de zwaartekracht. Ook is er massatraagheidsmoment, wat afhangt van de zwaarte (denk aan een snel optrekkende trein/bus/metro, waarin je bijna om dondert). Wij denken dat hier een ontzettend logische verklaring voor is, maar komen er simpelweg niet achter.

Iemand een idee? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Val in een lift

Er is sprake van een vrije val.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Val in een lift

Er is sprake van een vrije val.


ja er is inderdaad sprake van een vrije val, maar dat geeft geen antwoord op de vraag waarom je dan los komt in de lift.

(of wij snappen het niet, maar leg het dan ff uit ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Val in een lift

tiet-kwadraat schreef:
De vraag: Waarom kom je los van de bodem van de lift, op het moment dat de lift aan een vrije val begint?
Leg een blad papier (bv A4) op een farde of boek(het blad papier ligt volledig op farde of boek) laat vallen. Kijk wat er gebeurt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Val in een lift

Voor de leek (de natuurkundige zal wel wat op te merken hebben op mijn verhaal):

De lift begint te vallen en verdwijnt dus onder je voeten weg. Omdat je lichaam pas iets later "in de gaten krijgt" dat de vloer van de lift verwenen is, val jij iets later. Het lijkt dan voor jou of je richting het dak van de lift aan knalt, dus omhoog beweegt. Dat is echter niet zo, het is de lift die in het begin sneller dan jij valt. Als de lift doorzichtig zou zijn, zou iemand van buitenaf de passagier niet omhoog zien bewegen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: Val in een lift

maar kom je dan los van de bodem van de lift? of blijf je dan gewoon 'staan?'

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Val in een lift

maar kom je dan los van de bodem van de lift? of blijf je dan gewoon 'staan?'
Wat doet het papier?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4

Re: Val in een lift

Wat doet het papier?


ja die blijft uiteraard liggen, maar als ik in een bus sta, en die gaat versnellen (heel snel) dan donder ik om, is zoiets niet te vergelijken met de valbeweging van de lift?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Val in een lift

ja die blijft uiteraard liggen, maar als ik in een bus sta, en die gaat versnellen (heel snel) dan donder ik om, is zoiets niet te vergelijken met de valbeweging van de lift?


In de lift versnelt ge met dezelfde versnelling als de lift. In de bus versnelt(vertraagt) alleen de bus.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Val in een lift

Raspoetin schreef:Voor de leek (de natuurkundige zal wel wat op te merken hebben op mijn verhaal):

De lift begint te vallen en verdwijnt dus onder je voeten weg. Omdat je lichaam pas iets later "in de gaten krijgt" dat de vloer van de lift verwenen is, val jij iets later. Het lijkt dan voor jou of je richting het dak van de lift aan knalt, dus omhoog beweegt. Dat is echter niet zo, het is de lift die in het begin sneller dan jij valt. Als de lift doorzichtig zou zijn, zou iemand van buitenaf de passagier niet omhoog zien bewegen.
maar kom je dan los van de bodem van de lift? of blijf je dan gewoon 'staan?'
Je komt los. Dat is wat je op tv ziet. Voor iemand die in de lift staat, lijkt het of je omhoog gaat (ten opzichte van de lift).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Val in een lift

Je komt los. Dat is wat je op tv ziet. Voor iemand die in de lift staat, lijkt het of je omhoog gaat (ten opzichte van de lift).
Dat moet dan wel een effect met biologische oorsprong zijn: spieren die aanvankelijk nog gespannen zijn om je in de stilstaande situatie overeind te houden, een reflexbeweging of iets dergelijks. Een "dood gewicht" zal volgens mij niet loskomen, omdat het dezelfde versnelling ondervindt. In de praktijk zal die versnelling zelfs groter zijn dan die van de lift, omdat de lift luchtweerstand ondervindt en het dode gewicht IN de lift niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Val in een lift

Op 10 seconden zie je Buster tegen het dak aanknallen omdat de lift onder hem vandaan valt (de kwaliteit had beter gekund):

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Val in een lift

Nou heb ik (lange tijd geleden) die aflevering gezien, en er komt een en ander in mijn herinnering terug boven drijven. Daarbij ging het er volgens mij om of je, door op het juiste moment omhoog te springen, de klap kon vermijden of verminderen. En, als dat me goed bijstaat, is dat dus wat we hier zien: Buster die middels een veer of springladinkje of weet ik wat vlak voor de impact omhoog "springt".

Heb ik dat goed?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Val in een lift

Heb ik dat goed?
exact, dit ging via een veermechanisme.

Verder als je in een vrije val bent dan zal alles met exact dezelfde snelheid vallen. Dat buster omhoog gaat komt door het eerder genoemde veermechanisme

Een stuk papier op een boek leggen en laten vallen heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks met een vrije val te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Val in een lift

Na het filmpje nog eens een keer te hebben gezien, denk ik inderdaad dat je gelijk hebt. Op 7 seconden is Buster ook te zien (een fractie van een seconde) waar hij lichtjes beweegt. Ik denk dat dat dan de "release" van de lift is. Hij blijft echter, zoals je zei, op zijn plek. De lancering van Buster tegen het plafond zal dan inderdaad door een veer (o.i.d.) komen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer