Omzetten datum in formule bij programma

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Omzetten datum in formule bij programma

Ik maakte een aanloop met een eenvoudige zonnestandberekening en bepaalde de standen op de uiterte zonnestanden,dus 21 juni en 31 dec.

Om nu verder de hoogte ( van ca.15gr tot 62 graden vert.) en de richting (van ca. No - Nw in hor.vlak,in graden) te bepalen ben ik aan het zoeken naar een formule om :

Vanaf de input van een datum het aantal dagen tov.1 jan te berekenen (evt.rekening houdende met het schrikkeljaar in 2008

Ik dacht een tabel te maken met codering van maanden met bijbehorend aantal dagen en bij het intoetsen van een datum via een in te voeren formule het aantal dagen te berekenen,bijv.15 maart =31+28 (+evt factor schrikkeljaar) +15=74 dagen

en

De richting van de zon te bepalen in graden,rekening houdende met de opkomst en ondergang per 1/1 tm 31/12 en dagdelen in 24 uren en 60 minuten.

Zonuren op 21 juni tussen 5.416 uur en 22.05 uur = 16.634 uren (in decim.)

Zonuren op 21 dec.tussen 8.68 uur en 16.516 uur= 7.837 uren

Aan de hand daarvan een formule op te stellen om de richting in graden te bepalen.

Door nu de dagtijd in te voeren (van 0 tot 24) in combinatie met de datum moet er dus een exacte stand van de zon te bepalen zijn.

Ik kom dus momenteel tot het vermelde en had graag tips voor het voorgaande en vervolg.

Sorry,ik uploadde de verwijzing bij 2 andere topics,maar om daar een verwijzing naar te geven is gecompliceerder dan nu de directe bij een verdere vraag die wiskundig-rekenkundig is.
Bijlagen
Zonnestandberekening.doc
(13.5 KiB) 348 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Omzetten datum in formule bij programma

Ik heb toevallig 2 dagen geleden een excell sheetje gemaakt om de stand van de zon op een zekere lengtegraad op een bepaald datum en uur uit te rekenen, in azimuth en altitude.

(Het is het 2de excell blad in de bijlage
zonstand.xls
(90.5 KiB) 763 keer gedownload
)

Van de correctheid er van kan ik niet veel garanderen, de bron van de formules is het zonne-energie forum.

De gebruikte formules:
sin(Alt) = cos(Lat) cos(Decl) cos(Hour_a) + sin(Lat) sin(Decl)  levert de hoogte van de zon op

(Alt = altitude = hoogte van de zon)

Latitude is de breedtegraad van de persoon, Hour_a is de uurhoek, dat wil zeggen het aantal uur verschil met de plaatselijke zonnemiddag (volgens zonneuren, dus dat verschilt van plaats tot plaats). 

Decl is de declinatie op dat moment, en die kan je vinden met volgende formule:

23.45 * sin(( j_day_value+284) * 360/365)

waar J_day_value de juliaanse dag is.  Die kan je makkelijk vinden door eens op te zoeken.

voor de hoek met het noorden:

x_azm     = sin(hour_R) * cos(decl_R)

y_azm     = (-(cos(hour_R))*cos(decl_R)*sin(lat_R))+(cos(lat_R)* sin(decl_R))

azimuth    = atan(x_azm/y_azm)*TODEGREE

Hier gebruik je al de zelfde factoren als boven, maar in radialen in plaats van graden.
Ik denk dat je hier wel heel wat aan hebt ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4.502

Re: Omzetten datum in formule bij programma

Houdt je ook rekening met zomertijd en wintertijd,die geeft om 12.00 uur beide niet exact het zuiden aan,dus daar moet je de formules ook op aanpassen,ik meen in de zomertijd dat de zon om ca. 13.30 in het zuiden staat,maar moet dat nog controleren (kompas!).

Ik ben nog niet zover,heb globaal dag/jaarverdeling en minuut/dagverdeling opgesteld en moet dat nog formuleren.

Bedankt overigens voor je snelle reactie,geinig dat deze twee berekeningen gelijktijdig aan de orde komen.

Berichten: 4.502

Re: Omzetten datum in formule bij programma

Ik bekeek nog wat notities en zag dat de max.zonnestand,dus zuid,in de winter 12.47 uur was.

Verder dat op 1 jan de zon opkomt om 8.52 uur en ondergaat om 16.41.

Neem ik dan hiervan het gemiddelde,dan kom ik aan 12.465 uur,dus zomers werkt dat net zo!

Dus als je zomer-of wintertijd aanhoudt moet dat in de resultaten niets schelen,het is alleen een klokverschuiving tov.het zuiden want in de winter staat de zon om 13.47 in het zuiden.

Reageer