Ontstaan van kleuren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Ontstaan van kleuren

Het verhaaltje van hoe het komt dat we kleuren zien is mij bekend: een atoom absorbeert alle kleuren op één na, die zendt het atoom uit en die kleur zien we dan. Wat mij nu niet duidelijk is, is hoe het komt dat een atoom sommige kleuren juist absorbeert en sommige juist uitzendt, ik begrijp eigenlijk uberhaupt niet hoe een atoom een andere kleur kan uitzenden dan degene die het ontvangen heeft:

Als ik het goed begrijp springt een elektron een schil hoger omdat het meer energie krijgt als het een foton absorbeert, en het elektron springt dan weer een schil lager als deze weer het foton uitzendt. Maar dit is wat ik niet begrijp: een atoom ontvangt een foton met een bepaalde frequentie, bij deze frequentie hoort natuurlijk een bepaalde kleur, vervolgens zendt het atoom het foton weer uit maar met een andere frequentie, waardoor we dus die bepaalde kleur zien. Maar als de frequentie anders is dan moet ook de energie van het foton verandert zijn, maar aangezien elektronen maar bepaalde hoeveelheden energie kunnen absorberen vraag ik me af waar deze 'rest-energie' blijft (als de uitgezonden kleur een lagere frequentie heeft dan de ontvangen kleur) en waar de extra energie vandaan komt (als de uitgezonden kleur een hogere frequentie heeft dan de ontvangen kleur).

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Ontstaan van kleuren

Hoe kom je erbij dat een atoom een andere kleur uitzendt dan 'ie ontvangt?

Meestal is het foton dat een atoom uitzendt van dezelfde kleur (golflengte) als het foton dat hij absorbeert.

Een atoom heeft verschillende energieniveau's. Elke overgang naar een andere energieniveau correspondeert met een bepaalde golflengte, dus kleur. Het zou kunnen dat een atoom terugkeert in de grondtoestand via kleinere energiesprongen, welke bij verschilldende kleuren horen, maar of dat vaak gebeurt weet ik niet.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ontstaan van kleuren

Hoe kom je erbij dat een atoom een andere kleur uitzendt dan 'ie ontvangt?
Als je bijvoorbeeld buiten rond loopt zie je heel veel verschillende kleuren terwijl het zonlicht de enige (grote) lichtbron is. Of ben ik nu heel erg de weg kwijt?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Ontstaan van kleuren

En zonlicht, weten we, bevat alle kleuren van het spectrum. Daarvan worden door voorwerpen sommige kleuren geabsorbeerd, andere kleuren worden weerkaatst
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ontstaan van kleuren

Wit licht is een combinatie van alle frequenties. Net zoals dat ruis alle frequenties bevat en lucht ook meerdere verschillende moleculen bevat. Ook al denk je dat het 1 iets is, hoeft dat natuurlijk neit zo te zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ontstaan van kleuren

Maar is er nog steeds iets wat er voor zorgt dat sommige atomen andere kleuren uitzenden, want niet alle dingen waar zonlicht op valt zijn wit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ontstaan van kleuren

Elke stof en elk atoom heeft zogenaamde energiebanden. Het is mischien een wat ingewikkeld verhaal, maar zoals je zelf al opmerkte, zal een atoom of molecuul een foton absorberen en hierdoor zal een elektron in een hogere baan gaan zitten. Zodra het electron daar klaar mee is, valt hij weer terug en stuur hij weer een foton uit in willekeurige richting. Een electron kan niet zomaar elk foton absorberen, want een electron kan maar naar bepaalde hoogtes gaan. Denk bijvoorbeeld maar aan een gebouw met meerdere verdiepingen, dan kan je met de lift ook niet op elke willekeurige hoogte uitstappen, je moet naar bepaalde energie niveaus, of energie verdiepingen.

Hoe hoog de verdiepingen zijn en hoeveel onderlinge afstand ze hebben is per molecuul of atoom anders.

Nu valt wit licht op een boom en de bladgroenkorrels (met een stofje genaamd chlorofyl) zullen dat witte licht absorberen. Al het licht wat niet groen is zal omgezet worden in warmte omdat het heel hard tegen de bladgroenkorrels op botst, het licht wat groen is zal een electron doen stijgen en wanneer die terugvalt stuurt hij een groen foton uit. Dus alle kleuren worden geabsorbeerd, behalve groen die weer uitgezonden wordt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Ontstaan van kleuren

Bedankt, dat heldert al veel voor me op ;)

Je zou dus kunnen zeggen dat het niet-groene licht niet zozeer geabsorbeerd wordt als wel 'weggegooid' in de vorm van warmte? En hoe moet ik me deze warmte voorstellen, als het sneller bewegen van het elektron? Aangezien het oorspronkelijke witte licht al de richting had naar het elektron lijkt het me wel logisch dat de kinetische energie die dan vrij komt naar het elektron toegaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Ontstaan van kleuren

Al het licht wat niet groen is zal omgezet worden in warmte omdat het heel hard tegen de bladgroenkorrels op botst, het licht wat groen is zal een electron doen stijgen en wanneer die terugvalt stuurt hij een groen foton uit. Dus alle kleuren worden geabsorbeerd, behalve groen die weer uitgezonden wordt.
Je zegt dus dat alle kleuren in proncipe worden worden geabsorbeerd? Maar dat alleen groen na absorptie weer wordt uitgezonden? Volgens mij wordt groen helemaal niet geabsorbeerd in dit geval, en brengt ook geen elektron in een hogere baan.

Reageer