Snellopendheid van een windmolen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Snellopendheid van een windmolen

Aloha!

Na een tijdje met mijn neus in de boeken te hebben gezeten voor een onderzoek naar windmolens stuitte ik op een vraag.

Waarom is de snellopendheid van een windmolen nou zo van belang? Zou het niet makkelijker zijn om het rendement gewoon uit te zetten tegen de windsnelheid om het maximum van een windturbine te bekijken?

Misschien komt het omdat ik het nut niet in zie van het delen van de tip snelheid door de wind snelheid. Zou iemand dit uit kunnen leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Snellopendheid van een windmolen

Is dit niet gewoon een mechanisch rendement? Je wilt alle windsnelheid omzet in rotatie snelheid, dat doet immers een windmolen. Dus als de wind met 20 m/s langs een molen gaat, zullen de wieken nooit sneller gaan ronddraaien dan die windsnelheid. Anders gezegd, en netter, er zit een bepaalde hoeveelheid kinetische energie in die wind die met 20m/s langs de molen gaat, die wil je zoveel mogelijk benutten. Als je nu wieken zou hebben die bijvoorbeeld plat in de wind staan, dan zal niets omgezet worden en zullen de wieken nooit gaan draaien. Je kan dan zeggen dat je rendement dan nul is. Hoe sneller jij de wieken kan laten draaien met een gegeven windsnelheid hoe beter je ontwerp is van je windmolen.

Daarna heb je weer een rendementsstap in hoeveel electriciteit je kan halen uit een gegeven draaisnelheid van je wieken. Maar dat is een ander verhaal.

Ik ben geen windexpert, maar dit zou het misschien kunnen zijn?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 43

Re: Snellopendheid van een windmolen

ScienceMaster112 schreef:Aloha!

Na een tijdje met mijn neus in de boeken te hebben gezeten voor een onderzoek naar windmolens stuitte ik op een vraag.

Waarom is de snellopendheid van een windmolen nou zo van belang? Zou het niet makkelijker zijn om het rendement gewoon uit te zetten tegen de windsnelheid om het maximum van een windturbine te bekijken?

Misschien komt het omdat ik het nut niet in zie van het delen van de tip snelheid door de wind snelheid. Zou iemand dit uit kunnen leggen?
De tip van je rotorblad geeft bij een gegeven wiekstand een maximaal rendement tot de windsnelheid.Dus bij een gegeven wind behaald de tip van je rotorblad bij de juiste hoek op de wind van je rotorblad een maximaale snelheid.Om dit te berekenen gebruik je nou juist jou laatst genoemde formule.Hoe groter ook de diameter van je wieken zijn,hoe hoger het rendement van de molen.Molens met een spanwijdte van +/- 30 meter kunnen 1 tot 1.5 megawatt produceren.Je kan de diameter van je wieken ook zien,als je allergrootste tandwiel die je hebt om een bepaalde kracht over te brengen... Hoe groter het tandwiel,des te groter de kracht...

Reageer