Springen naar inhoud

Uniforme verdeling bij ladingen en ladingsdichtheid

• Log in om te kunnen reageren

niloefar

niloefar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2009 - 14:07

Hey!

Ik heb eigenlijk twee vragen waarop ik hoop dat iemand ze kan oplossen, want ik weet het totaal niet.

Eerste vraag:
Een uniform verdeelde lading (lineaire ladingsdichtheid 9nC/m) is geplaatst tussen x=0m en x=3m langsheen de x-as. Bereken de grootte van het elektrisch veld in x=4m.

Tweede vraag:
Een uniform geladen staaf (lengte 2 m, lading per eenheidslengte 3nC/m) wordt in de vorm van een halve cirkel gebogen. Bereken de grootte van het elektrisch veld in het centrum van de cirkel.

Ik snap eigenlijk het begrip ladingsdichtheid niet zo goed, kan iemand dit duidelijk uitleggen???

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2009 - 01:10

Je hebt een staaf van een bepaalde lengte L, met een bepaalde (totale) lading Q. Dat de lading lineair uniform verdeeld is, betekent het volgende: stel we hakken de staaf in allerlei stukjes van gelijke lengte (als er n stukjes zijn, hebben ze allemaal lengte L/n). Dan heeft ieder stukje precies dezelfde hoeveelheid lading, hoe groot n ook is (dus ieder infinitesimaal stukje van de staaf heeft dezelfde lading, namelijk Q/L=LaTeX , de ladingsdichtheid).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juli 2009 - 18:06

Eerste vraag:
LaTeX LaTeX
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juli 2009 - 18:35

Ge kunt de straal van de halve cirkel berekenen uit LaTeX
Men legt een assenstelstel in middelpunt halve cirkel. De componente van E langs X-as is uit symmetrieoverwegingen 0 en E ligt dus langs Y-as. Men zal ze moeten berekenen met een integraal in hoogstwaarschijnlijk poolcoördinaten want puntlading is LaTeX en LaTeX .
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures