[fysica] vraagstuk kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 95

[fysica] vraagstuk kinematica

Een vliegtuig rijdt aan 50m/s. De startbaan is 500m lang. De versnelling is constant. Hoe lang doet het vliegtuig erover om op te stijgen?

Ik heb 500m=50m/s*t

<=> t=10s

Klopt dit?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Klopt dit?
lijkt me niet, want
De versnelling is constant.
, maar die is niet gegeven.

ergens zit er een misser in de opgave.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 79

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Maar als de versnelling 0 is, dan is deze nog steeds constant. ;) Toch denk ik wel dat je gelijk hebt Jan.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Misschien stond er in de opgave: het vliegtuig versnelt tot 50m/s. Ben je hier al meer mee ;) ?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

De topicstarter haalt hoogstwaarschijnlijk snelheid en versnelling door elkaar.

Indien je ook een versnelling hebt gegeven dan heb je de volgende formule:
\(x = \frac 1 2 *a*t^2 + v*t + x0\)
4

@Hierboven: met 'misschien' kunnen we niet helpen. Als zowel versnelling als tijd onbekend zijn heb je meer parameters nodig om je vraagstuk op te lossen.

Bijkomende vergelijking voor je snelheid kan misschien helpen:
\(v = a*t + v0\)

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Nee dat doet de topicstarter niet. Het vliegtuig versnelt tot 50m/s en de startbaan is 500m lang. De ver snelling is constant. In hoeveel tijd of na hoeveel tijd stijgt het vliegtuig op?

Het heeft misschien iets met gemiddelde snelheid te maken, nee?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 79

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Met deze gegevens kun je alleen bepalen (zoals je zelf al hebt gedaan), hoe lang je erover doet om over de startbaan te rijden. Gegevens over bijv. bij welke snelheid het vliegtuig opstijgt ontbreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Dat dacht ik ook.. Daarm heb ik het zo ook opgelost op het toelatingsexamen geneeskunde.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Dat dacht ik ook.. Daarm heb ik het zo ook opgelost op het toelatingsexamen geneeskunde.


Kan juist zijn, maar ik ben het niet eens met de formulering van de opgave. Misschien weet je ze niet letterlijk meer, maar als je enkel snelheid en afstand als numerieke waarden gegeven hebt zal het vast wel die t = 10s zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Als het vliegtuig een constante versnelling ondergaatmoet een en ander volgens mij zó geïngerpreteerd worden:

beginsnelheid 0

eindsnelheid 50 m/s

gemiddelde snelheid dus 25 m/s

tijd dus 500/25 = 20 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Dat is idd het juiste antwoord. Maar hoe kom je aan die gemiddelde snelheid?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Als je eenparig versnelt neemt je snelheid elke seconde evenveel toe. De v/t grafiek is een rechte. Dat wil zeggen dat de gemiddelde snelheid in een bepaald tijdsbestek simpelweg het gemiddelde is van beginsnelheid en eindsnelheid.
\( \overline{v} = \frac{v_e + v_b}{2} \)
(bij eenparige versnelling)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Aah ok ;) .

Maar ik heb nog een vraag daaromtrent. Men zegt dat het vliegtuig versnelt tot 50m/s. Maar er stond NIET in de opgave dat die 50m/s OP de baan was. Een vliegtuig versnelt namelijk ook nog in de lucht. Je kan dan toch ook interpreteren dat het vliegtuig 50m/s bereikt IN de lucht en NIET op de baan. En als je dat zo doet dan je kan toch onmogelijk de juiste oplossing vinden?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Buffalo een hoop vaagheden aan elkaar zeg. Het enige wat je weet is dat de gemiddelde snelheid 25 m/s was, onafhankelijk waar die versnelt. JE zou wel kunnen beargumenteren dat een vliegtuig niet zijn zelfde versnelling houdt zodra die opstijgt. De weerstand van de wielen valt weg en de lucht drukken worden echt anders, dus ik geloof er niets van dat in de lucht deze versnelling constant blijft. Hoe dan ook als dat niet in de vraag staat weet je het niet. Je moet een afstand weten waarover de gemiddelde snelheid is afgelegd of anders een versnelling weten. Technisch staat ook niet in je vraag of het vliegtuig stil stond aan het begin van de vluchtbaan, wellicht ging die al met 48 m/s toen hij de baan opkwam, misschien maakte hij wel een doorstart op een vliegdekschip.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] vraagstuk kinematica

Jan van de Velde schreef:Als het vliegtuig een constante versnelling ondergaatmoet een en ander volgens mij zó geïngerpreteerd worden:

beginsnelheid 0

eindsnelheid 50 m/s

gemiddelde snelheid dus 25 m/s

tijd dus 500/25 = 20 s.
Lol, dat is wel een vuile vraag dan ;)

Reageer