Springen naar inhoud

Wat is filosoferen dan ?

• Log in om te kunnen reageren

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 13:21

In mijn zoek tocht naar antwoorden dacht ik leuk een forum over filosofie etc.

Ik plaats wat antwoorden en dan blijkt dat ik ongeschikt ben voor dit forum. Hier wat reactie's.

(niet echt heel filosofisch)

[Jongens dit gaat nergens.....

Ooooooo, wat is filosoferen dan wel. Moet filosoferen altijd zeer diep gaand zijn.

Kunnen mensen met een lagere opleiding en ook nog van het platteland ook filosoferen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2005 - 13:30

Tuurlijk kan dat (ik kom oorspronkelijk uit de achterhoek :wink: ).

Echter, waar het over ging (ontstaan van leven) werd wetenschappelijk benaderd. Dit wil niet zeggen dat je ongeschikt bent voor dit forum, echter je keuze van het onderwerp was misschien een beetje verkeerd.
"Meep meep meep." Beaker

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 13:46

Ik plaats wat antwoorden en dan blijkt dat ik ongeschikt ben voor dit forum. Hier wat reactie's.  

Ooooooo, wat is filosoferen dan wel. Moet filosoferen altijd zeer diep gaand zijn.

Kunnen mensen met een lagere opleiding en ook nog van het platteland ook filosoferen

Daar moet je je niets van aantrekken, pseudo-filosofen zijn nu eenmaal intellectueel oneerlijk en betweterig aangelegd. Ik zou zeggen blijf je mening verkondigen zolang ze maar een grond heeft
:shock:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

• Gast

Geplaatst op 22 juni 2005 - 14:20

Echte filosofie komt van figuren als Kant, Spinoza, Descartes, die er dikke boeken over hebben geschreven welke niemand wil lezen. Ben blij dat we het daar nooit over hebben hier.... LOL

Keep rolling..

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 14:43

Om even rechtlijnig mee te doen:

fi∑lo∑so∑fe∑ren (onov.ww.)
   1 wijsgerige bespiegelingen houden
   2 vrijblijvend peinzen

Bron Van Dale On-Line woordenboek

Vooral optie 2 geeft ons alle ruimte :shock:

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2005 - 15:27

ik ga voor 2
vrijblijvend peinzen
wa nadenken over de dingen, gedachtenwegen afgaan, weer inzien dat het allemaal weer geen steek maakt, no rules

vb: stel dat je reizende oom Roel tegenkomt, wat zou er dan kunnen gebeuren.....

filosoferen kan over alles gaan.....

wetenschapsfilosofie: net weer iets anders (nadenken in een wetenschappelijke context, je bij je nadenken aan de wetenschappelijke regels houden die er over dat onderwerp bestaan), logische redenaties maken....

(ik ken eigenlijk geen bal van filosofie... mr t is wel leuk :?:)

sue me als ik er helemaal naast zit he :shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2005 - 07:20

Weet je wat het is. Mensen willen zich elitair opstellen. Men kiest voor de klassieke en / of moderne filosofie. Men houdt zich aan de gestelde regels hoe je filosofie dient te beoefenen. Ze hebben een apart vak van gemaakt. Mensen, zoals ik, wijken graag af van het bestaande, dus met andere woorden: de persoonlijke hedendaagse filosofie. Dit wordt niet erg in dank afgenomen. Door elitair gedrag wordt vernieuwing in het denken tegen gehouden. De vraag is dan ook. Hoe sterk en overtuigend kan een vernieuwer zijn?

Iedereen kan en mag filosoferen, het is een kwestie wat voor jouw interessant is of kan zijn, het onderwerp, de persoon, de term. Belangrijker is nog: hoe ga je met die wijsheid om? Kan je die wijsheid in praktijk brengen of blijf het gebakken lucht?

Over diepgaand wil ik kwijt dat het geheel afhangelijk is van het individu (wat het aan kan) en welk onderwerp of onderwerpen.

Filosofie is het denken doorzien, liefde voor wijsheid. Maar filosofie behoef niet altijd het engste zijn om diepgang te verkrijgen, men kan het combineren met psychologie en sociologie. Deze "wijsheid-driehoek" verschaft meer inzichten en diepte in tal van zaken die ineens samen vallen.

Criepje

Criepje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2005 - 11:01

Je bent vrij om te zeggen wat je denkt...en dat is wa filosoferen is: denken, peinzen....

Ik ben ervan overtuigd dat er op dit forum niet echt volleerde filosofen zitten, dus heb jij het recht om te filosoferen (al dan niet op jouw manier!)

Trouwens of je nu arm, rijk, dik, dun, slim, dom bent...iedereen kan denken en dus filosoferen...mss op een ander niveau, maar toch...

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2007 - 11:37

Ik zeg: het is geen filosofieforum maar een wetenschapsforum dus filosofie in zijn puurste vorm vind ik (strikt persoonlijk!) niet passen op dit forum...
Het doelloos/lukraak voor je uit denken zonder enige wetenschappelijke basis is in mijn optiek niet nuttig voor discussies op hoog niveau.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Joke

Joke

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 januari 2007 - 11:28

Ik zeg: het is geen filosofieforum maar een wetenschapsforum dus filosofie in zijn puurste vorm vind ik (strikt persoonlijk!) niet passen op dit forum...
Het doelloos/lukraak voor je uit denken zonder enige wetenschappelijke basis is in mijn optiek niet nuttig voor discussies op hoog niveau.

Ben ik helemaal mee eens.
Nu nog iemand met wijsheid om dat onderscheid te maken!
Aandacht is Liefde!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures